1

Tappade ur oljan då jag ska plocka ur motorn. (1303s)
Hittade en söndrig plastring i silen ca 15mm i diameter.
Vad kan den komma ifrån??
Annars såg det fint ut i sumpen

Tacksam för svar!!

2

Troligen en originaltätning som satt på ventilskaften, brukar ligga i halvor i sumpen på oöppnade motorer ?

3 Senaste redigerad av träsmen (2014-03-07 23:02:06)

Tack för svaret! Var inne och tittade och det ser ut att vara en sådan!!
Något som behöver åtgärdas omgående? Har inte märkt något på motorns gång el liknande.

4

Har aldrig fattat hur de där tätningarna skulle fungera. Har bara sett dem sitta på ventilskaften, oftast uppputtade strax under knastren.
Har andra motorer med ventiltätningar men där sitter det plåtkoppar som håller tätningarna dikt mot ventilstyrningsändarna där de gör mest nytta.

Kan någon förklara hur det är tänkt?

Om inte känns de ungefär lika smart som att knyta en snörrosett på tummen och tro att det hjälper mot oönskad graviditet.

Eder undrande

S

PS/ större bitar av plastringar som ligger och dräller i sumpen känns ej farligt, kan ej sugas in i pumpen pga silen/DS

5

Tolkar ditt svar som om att tätningen inte har någon större betydelse och att det funkar att köra utan, eller! 
Tror inte det ligger några fler lösa ringdelar i motorn då jag lyckats plocka ut en komplett ring i bitar...
Är det ett stort projekt att byta nu när motorn ändå ska ut och är det lönt?

Tack för hjälpen!!

/ias

6

Jag har inte monterat några ventiltätningar i motorer jag renoverat dom senaste 35 åren... ICQ/ab

7

Ingen skada/ingen nytta som det verkar.
Jag har aldrig hört om någon som på allvar har satt dit dem, bara blivit irriterad på dem eftersom de går sönder och inte verkar fylla någon vettig funktion.

S

8

Förjävligt att VW monterar onödiga delar i motorn  Default/lol

Nä skämt åsido, ventiltätningarna är där för att oljan i toppen inte ska läcka in i cylindern via ventilskaftet, utan dessa blir det oftast blå rök vid start av motorn pga att olja rinner in i cylindern.

Ibland lossar dessa från ventilstyrningen men sitter kvar på ventilskaftet och då fungerar de som en "cykelpump" och trycker in olja istället  ICQ/ac

Utan = högre oljeförbrukning(oftast marginel) samt blå rök vid start

Om du inte bryr dig om detta så är det bara att tuta och köra  ICQ/ag

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

9 Senaste redigerad av Sten vW (2014-03-08 10:33:15)

Hur är det tänkt att de skall sitta fast mot styrningarna, har aldrig sett någon struktur som skulle hålla fast dem?

Had någon tanke att om ventilerna lutar nedåt innåt så kan olja rinna längs ventilen när motorn står still, då hade en lös ring på skaftet kunnat göra nytta men så verkar inte vara fallet.

http://www.dastank.com/vw/vw-beetle-motor-animated-large.gif

S

10

På VW-motorer så sitter de lösa på skaften och tätar bara när ventilen är fullt öppen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Dvs nyttan är tveksam...

S

12

Tack för alla svar!
Jag kör utan!!

/ias

13

Svwerker skrev:

På VW-motorer så sitter de lösa på skaften och tätar bara när ventilen är fullt öppen.

Låter konstigt, då trycker ju tätningen in olja i cylindern (oljefilmen framför ventiltätningen trycks in i cylindern)  ICQ/ad

Och eftersom en ventil alltid står öppen så kommer ju olja att rinna in i cylindern = blå rök vid start

Ventiltätningen brukar vara gummerad så att den sitter fast på ventilstyrningen, ibland är styrningen räfflad där tätningen sitter

Om det stämmer att den sitter lös på "folka" motorer har nog konstruktören varit berusad på jobbet  Default/lol

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

14

nått som följt med ner i sumpen vid oljepåfyllning?? 15mm i diam låter inte som nått ventilrelaterat....bara en tanke

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt