Härligt!
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » VW 1303 (R)S, 1973 - Germanlook
Härligt!
Tack och bock, tack och bock!
Ja, till slut blev det bra!
Fast det såg bra mörkt ut en stund, eftersom det är för mig, helt fel tid på året att skruva sommarbil och framförallt skruva motor.
Passade på att ta lite nya bilder, medans bilen fick svalka sig på cruisingen i Säter:)
Nice! 
Nice. 

Så fruktansvärt avundsjuk på denna bilen..riktigt fet! Vad levererar den motorn ungefär?
Så fruktansvärt avundsjuk på denna bilen..riktigt fet! Vad levererar den motorn ungefär?
Tack!
Ja, den har fått sin stil efter många år.
Angående motorn så har jag inga större uppgifter om vad den levererar. Men den är både rolig och pigg att köra med i alla fall! 
Syxez skrev:Så fruktansvärt avundsjuk på denna bilen..riktigt fet! Vad levererar den motorn ungefär?
Tack!
Angående motorn så har jag inga större uppgifter om vad den levererar. Men den är både rolig och pigg att köra med i alla fall!
Byter du för besiktning eller dem släpper den?
vill öka volymen en gnutta på min och storleken på din skulle nog passa min smak med..men block o allt sånt måste fixas då va, inte "bara" att byta cylindrar o sådär?
germanbug skrev:Syxez skrev:Så fruktansvärt avundsjuk på denna bilen..riktigt fet! Vad levererar den motorn ungefär?
Tack!
Angående motorn så har jag inga större uppgifter om vad den levererar. Men den är både rolig och pigg att köra med i alla fall!Byter du för besiktning eller dem släpper den?
vill öka volymen en gnutta på min och storleken på din skulle nog passa min smak med..men block o allt sånt måste fixas då va, inte "bara" att byta cylindrar o sådär?
Min är omtypad, för allt som är ombyggt på den som: skivor bak, Porsche 901-låda (5-vxl), kuggstångsstyrning, och större motor. Så nu går den under 'ombyggt fordon'. Och då är det mera fritt val av motor, och de säger inget om det. De bara ler och blir glada när man kommer till besiktningen 
Motorn är som sagt en 1776cc. Och då måste block och toppar bearbetas för större cylindrar.
Syxez skrev:germanbug skrev:Tack!
Angående motorn så har jag inga större uppgifter om vad den levererar. Men den är både rolig och pigg att köra med i alla fall!Byter du för besiktning eller dem släpper den?
Min är omtypad, för allt som är ombyggt på den som: skivor bak, Porsche 901-låda (5-vxl), kuggstångsstyrning, och större motor. Så nu går den under 'ombyggt fordon'. Och då är det mera fritt val av motor, och de säger inget om det. De bara ler och blir glada när man kommer till besiktningen
Motorn är som sagt en 1776cc. Och då måste block och toppar bearbetas för större cylindrar.
Ok
jag får ta en sak åt gången, du har ju sett hur min ser ut nu haha 
germanbug skrev:Syxez skrev:Byter du för besiktning eller dem släpper den?
Motorn är som sagt en 1776cc. Och då måste block och toppar bearbetas för större cylindrar.Ok
Det brukar ju bli bäst så
Japp, den följs!!
Och jag är inte ensam om det 
Syxez skrev:germanbug skrev:Min är omtypad, för allt som är ombyggt på den som: skivor bak, Porsche 901-låda (5-vxl), kuggstångsstyrning, och större motor. Så nu går den under 'ombyggt fordon'. Och då är det mera fritt val av motor, och de säger inget om det. De bara ler och blir glada när man kommer till besiktningen
Motorn är som sagt en 1776cc. Och då måste block och toppar bearbetas för större cylindrar.Ok
Det brukar ju bli bäst så
Japp, den följs!!
Och jag är inte ensam om det
Ja vi får se vad det blir av det! Men kul att folk kollar in när där händer något 
Just nu så ligger jag i startgropen med att bygga en ny motor. Så samling av delar är på gång, så om något år eller så, så är det planerat dags för motoruppdatering:)
Har fått tag i en Getrag-växel för en planerad startbänk då den dagen blir aktuell:)
Efter en noga rengöring med rikligt med avfettning och högtryckstvätten, så blev den att se ut som helt ny! 

Jag gjorde en bildsökning lite snabbt på "getrag vw" och det kom upp den här + några liknande 
Bra där! 
Gjorde ett sök jag med, och hittade den här som är bra lik min - i en liknande broschyr från -59
o jag tänker DIREKT på någon form av båt-applikation när jag ser denna kontraption.... varför vet jag inte 
o jag tänker DIREKT på någon form av båt-applikation när jag ser denna kontraption.... varför vet jag inte
Tja, varför inte!
Kan ju vara något att ha, som ingen annan har... en trimmad VW-motor som inombordare 
Här är mitt block som är bearbetat (av Stickan) för större cylindrar (90.5mm) och arborrat.
Nä, det blir inget överdrivet motorbygge den här gången. Blir ev. samma kubik (1776) som jag har idag, men bl.a en annan vev och kam.
Gör en mera seriösare renovering denna gången, och satsar mera på hållbarhet än att "få-ut-så-mycket-som-helst" av lite:)
Motorn som jag kör med idag i bilen får gå ända till det blir dags att skifta:) ... när det nu kommer att bli 
Nä, det blir inget överdrivet motsålänge så den här gången. Blir ev. samma kubik (1776) som jag har idag, men bl.a en annan vev och kam.
Gör en mera seriösare renovering denna gången, och satsar mera på hållbarhet än att "få-ut-så-mycket-som-helst" av lite:)
Motorn som jag kör med idag i bilen får gå ända till det blir dags att skifta:) ... när det nu kommer att bli
Fint, ja det är väl bäst att ha den vid sidan om sålänge så kan man fortfarande köra o behöver ibte stressa ihop något 
germanbug skrev:Nä, det blir inget överdrivet motsålänge så den här gången. Blir ev. samma kubik (1776) som jag har idag, men bl.a en annan vev och kam.
Motorn som jag kör med idag i bilen får gå ända till det blir dags att skifta:) ... när det nu kommer att bliFint, ja det är väl bäst att ha den vid sidan om sålänge så kan man fortfarande köra o behöver ibte stressa ihop något
Japp, så är tanken i alla fall! 
Nu är de båda blockhalvorna klara för att byggas på. Rengjort ännu en gång både ut och insida. Och en rejäl rengöring i alla oljekanaler efter att jag har plockat bort pluggar och gängat för nya.
Har även plockat bort diverse saker från en standardvev, som jag skall använda till den nya veven så småningom:
Det är nu det roliga kommer, med att börja bygga ihop motorn!!! 
Är blocket upptaget för större cylindrar men inte deckat? Blir så förtvivlat lite att ställa cylindern på då.
Boxerville » Projekt » VW 1303 (R)S, 1973 - Germanlook
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.