26

Ja äkta var väl lite fel o ta i med .... men ville så klart pusha för att du ska gå all out med ett monster till motor ICQ/ab

Alltså Röd ÄR en snabb färg , det vet ju alla , bara att det inte riktigt är min favo.

Jag borde verkligen ta o uppdatera i min tråd. med mina senaste dumheter.

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

27

Gjorde i ordning detta takräcke för ca 15 år sedan. Slipade stommen helt ren och lackade om det. Och slipade även alla träribbor helt trärena och klarlackade de. Men det var ett väldigt putsande med alla små mässingskruvar som ribborna sitter fast med.

http://forumbilder.se/DBTF7/img-0351.JPG
http://forumbilder.se/DBTF7/img-0348.JPG

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

28

Den original 1600cc motorn ersattes så småningom av en nybyggd 1776cc istället. Den är inte byggd på något speciellt märkvärdigt sätt. Utan det är med en vev med orginalslag, Engle 110-kam (och dubbla ventilfjädrar), externt oljefilter + oljekylare ovanför växellådan. Och sen kom jag över en lätt begagnad Weber 32/36, som jag körde med i några år.

http://forumbilder.se/DBTF8/4.JPG
http://forumbilder.se/DBTF8/4-2.JPG

För ett par år sedan fick jag överta en uppsättning dubbla Weber 34 ICT. De var knapt använd alls. Men för säkerhetsskull så öppnade jag de och gjorde rent de helt och hållet.

http://forumbilder.se/DBTF8/9.JPG
http://forumbilder.se/DBTF8/10.JPG
http://forumbilder.se/DBTF8/11.JPG
http://forumbilder.se/DBTF8/12.JPG

Jag bestyckade om de och nu fungerar de riktigt bra. Har kört med dessa nu i två somrar utan några problem:)

http://forumbilder.se/DBTF8/13.JPG

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

29

Motorn ser ju jättrevlig ut . Ser ut som något Volkswagen själva kunnat bygga . mycket ren o snyggt !

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

30

Tackar!  ICQ/ab  Ja, jag har det lite svårt att låta smuts och sånt som inte ska vara där, samla sig på en bil ICQ/ae  Är ute efter att ha en stil som ser lite ut som original, men ändå ha ett annat, vassare innehåll  ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

31

Ja precis !

Det är en superclean stil som jag verkligen uppskattar . Kallas väl OEM+ eller nått sånt i andra märkeskretsar ....

Jag har ju själv ramlat in på rå industriell, one-off lösningar a.l.a race ....... man kan lixom inte kamouflera hur länge som helst ICQ/ab

Ska du åka på några träffar i år med den ?

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

32

Träffar blir det nog i år med, om väder och vind tillåter det ( man är ju lite väderberoende också... ICQ/ad För SÅ kul är det inte att tvätta och hålla putsen uppe hela tiden ICQ/ad )

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

33

Jakten på den "perfekta" ljuddämparen rullade vidare tills i förra sommaren ( -13), då jag upptäckte Vintage Speed-systemen. Och tillslut så slog jag till och köpte min via VW-Heritage i England. Och efter 4 dagar så kom det hem med budbilen:)

http://forumbilder.se/DBTL5/1.JPG
http://forumbilder.se/DBTL5/2.JPG

Den var riktigt snygg! Helt i rostfritt stål. Och riktigt bra svetsar överallt. Sen var det ett par riktigt bra lösningar som de hade gjort. Dels är det en strumpa på "grenrören" för att skydda värmeslangarna mellan kåpan och kammaren. Och sen är det en viss justermöjlighet av avståndet mellan "grenrören" till topparna. För den biten brukar vara lite si och så av, när man har planat topparna osv...

http://forumbilder.se/DBTL5/3.JPG
http://forumbilder.se/DBTL5/6.JPG
http://forumbilder.se/DBTL5/7.JPG

Så här blev det efter monteringen. Själva dämparen passade precis mellan innerskärmarna. Så det blev ganska så fullt bakom mellanplåten. En fördel att ha demonterbar mellanplåt (förutom vid i- och urtagning av motorn) ICQ/ab

http://forumbilder.se/DBTL5/4.JPG
http://forumbilder.se/DBTL5/8-2.JPG
http://forumbilder.se/DBTL5/8.JPG

Nu kan man åka utan att ha öronpropps-tvång ICQ/ad

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

34 Senaste redigerad av germanbug (2014-03-01 12:08:00)

Fick tag i ett helt oanvänt och helt reservhjul tillhörande... en Porsche såklart. Space Master på original stålfälg.

Opumpat:
http://forumbilder.se/DBTOJ/a.JPG

Pumpat... modell ballongdäck:
http://forumbilder.se/DBTOJ/b.JPG
http://forumbilder.se/DBTOJ/c.JPG

... och på sin plats i bagaget:
http://forumbilder.se/DBTOJ/d.JPG

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

35

Helrenoverade pedalstället förra vintern. Shimsade bort spelet i sidled, ny genomgående axel och en ny returfjäder. Blev ny-känsla och utan knirr-ljud i kopplingspedalen.

http://forumbilder.se/DBTOJ/pedalstall-i-delar.jpg

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

36

Då orginalfjäderbenen var och såg mindre bra ut vid renoveringen, så fick jag tips om att man kunde bygga om de och använda sig av dämpare från Golf-I.
Så jag raggade upp ett par andra fjäderben i bättre skick och kapade de och svetsade ihop igen:

http://forumbilder.se/DC590/avkortat-fjaderben.JPG

Och så här blev de efteråt, inkl. sänkfjädrarna: Det vänstra är original och det högra är avkortat och med Golf-dämpare:

http://forumbilder.se/DC590/1fjaderben.jpg

... och allt om detta finns i tråden som var väldigt bra och tydlig: http://vwmaffian.org/tips_n_trix/mcpherson/

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

37

När man sänker för mycket fram kommer inte krängningshämmaren att göra sitt allra bästa. För vinkeln på den blir lite fel i förhållande till bärarmarna. Och då vill hämmaren vrida bärarmarna bakåt. Men det finns bot på det med. Man KAN använda orginalhämmaren ändå, genom att vända den upp och ner istället. Men jag har istället bytt till en ny som dels är lite tjockare (22 mm) och har en annan vinkel. Här ser man skillnaden mellan den och orginal:

http://forumbilder.se/DC590/img-0043.JPG

Nya bussningar åkte på samtidigt:

http://forumbilder.se/DC590/img-0042.JPG
http://forumbilder.se/DC590/img-0040.JPG

Monterat:

http://forumbilder.se/DC590/img-0045.JPG

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

38

I höstas (-13) byggde jag nya fjäderben till coilover-modell. Fjädrar och gängade röret köptes hos Rallyshop.se
Fjädrarna är 2.25" i diametern, 10.5" långa och har hårdheten 140 lbs.

Från detta... med sänkfjädrar och kortade fjäderben med Golf-I dämpare...
http://forumbilder.se/CFQTP/2.JPG

...och efter åt... med samma fjäderben och dämpare...
http://forumbilder.se/CFQTP/10.png

... och monterat på bilen...
http://forumbilder.se/CFQTP/img-0114.JPG

Fick komplettera med små hjälpfjädrar i efterhand, eftersom fjädern blev för lös i benet vid upphissat läge. Men det styrs lite på hur mycket man sänker om just dessa hjälpfjädrar behövs eller ej:

http://forumbilder.se/DC590/12.JPG

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

39

Har retat mig lite på att jag inte får till cambervinkeln så bra som jag vill på framvagnen. Det löstes bra med ett Camber+Kit från TopLine Parts, från det stora landet i väst: ICQ/ab

http://forumbilder.se/DC590/camber-kit.JPG

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

40

Vintern 13-14:

Har gått och retat mig på att bakvagnen har varit olika hög på höger och vänster sida. Så jag har tagit tag i saken och rivit isär bakvagnen.
Passade på att måla och snygga till svärden med nya bussningar.
http://forumbilder.se/CGFHF/torsionssfjader1.JPG
http://forumbilder.se/CGFHF/nymalade-bararmar.JPG

Och medans färgen torkar, och sen att jag även har skärmarna lösa i framkant, så passade jag på att göra ett "stenskotts skydd" till bakskärmarna. Gick relativt bra ändå att klistra dit de, fast nederkanten av skärmarna är kupade åt två håll. Men med lite tålamod och en hårfön så gick det att forma kolfiber-vinylen rätt så bra.
Blev i alla fall att se lite bättre ut än att se de där småprickarna som man har bättringsmålat genom åren. För det är ändå ett rätt så utsatt ställe för stensprut.
http://forumbilder.se/CGFHF/skarmskydd-bak.JPG

Sen klurade jag på en bättre lösning då man ska kränga upp svärdet på klacken vid monteringen. Innan så hade jag till hjälp av garagedomkraften, som är nog det vanligaste sättet. Men det är ju ganska så trångt och bökigt, och sen blir man inte så stark när man är så tätt in på staven. Så jag googlade lite en kväll och hittade en lösning, med hjälp av ett fyrkants-rör.
Så jag rotade lite i min bra-att-ha-skrot låda, och hittade en stump fyrkantsrör. Så lite svets och kap och en M 10 bult + mutter så hade jag byggt ett riktigt smidigt hjälpmedel.
Det går även att bara använda sig av handkraft vid monteringen av svärden ( då vid sänkning, eftersom staven inte blir så spänd då). För den fungerar ju som en hävstång.

http://forumbilder.se/CGFHF/verktyg-bararm-bak.JPG
http://forumbilder.se/CGFHF/verktyg-bararm-bak-1.JPG

Och in action
http://forumbilder.se/CGFHF/verktyg-bararm-bak-2.JPG


Nu återstår bara ihopmontering av alltihopa...

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

41

Fyra dagar in på det nya året (-14)

Sådär.... Ihopskruvad och skapligt klar för stunden. Nu är det bara diverse finjusteringar kvar.
Årets första start och luftning avklarad. ICQ/ab
Sommaren, var är du!  ICQ/af

http://forumbilder.se/DBI1G/img-0237-2.jpg

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

42 Senaste redigerad av germanbug (2014-03-01 13:07:16)

... lite läsbart också. Från ett nummer av Auto Motor & Sport's systertidning 'Vintage' från -12:

http://forumbilder.se/DC590/dsc-1006.jpg

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

43

germanbug skrev:

... lite läsbart också. Från ett nummer av Auto Motor & Sports systertidning Vintage från -12:

http://forumbilder.se/DC590/dsc-1006.jpg

I vilken tidning är det där ?

44

Ahhh det står ju där  ICQ/ad

45

ICQ/ad

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

46

Riktigt fin vagn du fått till! Germanlooken är stenhård ICQ/af

47

H.Sundqvist skrev:

Riktigt fin vagn du fått till! Germanlooken är stenhård ICQ/af

Tack! ICQ/ab Ja, det tar ju sin lilla tid för att få till det som man letar efter.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

48

Ser riktigt trevligt ut även om det inte riktigt min kopp med te..(jävligt tråkig beskrivning,men kom inte på nåt bättre..)Bra jobbat! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

49

pompejus skrev:

Ser riktigt trevligt ut även om det inte riktigt min kopp med te..(jävligt tråkig beskrivning,men kom inte på nåt bättre..)Bra jobbat! ICQ/ab

Alla har vi olika smak. Men en fin gammal (ju äldre desto bättre) 1200 är inte fel det med OBS: Sånna med puts på!!  ICQ/ae

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

50

OK,då håller jag mig undan då... Default/lol

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..