Har kört igång min nybyggda 1641:a med 76 olja 20w-50, har läst här på forumet att det ska vara en bra olja! Men läser man på samba så påstår endel att 20w-50 är för slitna motorer.... Har jänkarna fått det om bakfoten, eller??
Du kan annvända 20-50 Om man skall hålla sig till vws spec så är det 30 olja som gäller (lager spel )
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tack Micke! Dom på andra sidan pölen verkar förespråka "tunnare" oljor...
4 2014-02-13 11:52:31 Senaste redigerad av Kjell Roar (2014-02-13 12:06:24)
Dom på andra sidan pölen verkar förespråka "tunnare" oljor...
Det gjør VW også...
Jeg kjørte 10W40 mineral på min 30 hk i mange år. Når jeg byttet til 20W50, merket jeg at motoren hadde mindre mekanisk støy. Det er naturlig, da en tjukkere olje er nettopp tjukkere, og demper støy. Men tjukk olje kan gi for høgt trykk pga mindre flow. Og smørning er et samspel mellom trykk, flow og styrke på oljefilmen.
De siste 4 årene har jeg kjørt på 10W40 delsyntetisk, det går også bra (Valvoline Maxlife, beregnet for gamla motorer). Vil nok fortsette med det, da en delsynt-olje smører bedre enn mineral. Min motor ble fabrikoverhalt i 1964, og fikk nye ringer/honing i 1990 ( da jeg kjøpte den). Har kjørt 6500 mil siden da.
På en motor som skal kjøras inn, er mineral best, men personlig ville jeg begynt med tynnere olja enn 20-50.
