Kanske någon av er har uppgifter om gamla grupp 2 reglementet, som visar hur det var brukligt att trimma efter denna, på den gamla goda tiden. Jag brukar bygga motorer till olika storlek och varierande styrka (bara på skoj), men jag har aldrig byggt någon grupp 2 maskin. Jag är mycket tacksam för ett svar från någon eller några forum-polare där ute.
Är det detta du söker http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359 på sidan 6
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Ja Micke nu vet jag lite mer om grupp 2 reglerna, Tackar.
Detta är från en artikel ur "motoråret 71-72" och behandlar hur man trimmar för grupp 2
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=24841
Nu har jag nog fått allt. Kanon mycket tack.
Tänkte fortsätta diskussionen i denna gamla tråd.
Det står att man ska köra med 10:1 kompression. Kan man köra med så hög komp utan problem? Nånting man måste tänka på?
Ja det går men inte med för mild kam för då bygger det värme.
Ali G
Är lite överlapp man vill ha för att kyla? Måste det vara en häftig kam? Jag förstår ju att det är väldigt relativt och det finns oändligt många motorrecept, men har du nåt mellan tummen och pekfingret?
Jag tänkte trimma min 1600 till nästa rallysäsong och har börjat skriva en inköpslista.
Ja det går men inte med för mild kam för då bygger det värme.
Om man vänder på frågan: Hur mycket komp är tillrådligt att köra med om man har originalkam?
Insta: @tob_356
Om jag minns rätt byggde vi våra motorer ungefär som beskrivningen säger. Jag vet att vi hade ganska hög komp i motorerna, men ofta hade vi nog fuskat lite med en omslipad kam. När vi körde isbana med våra skogsbilar var det många av oss som stoppade i en mycket värre motor som varvade mera men höll mycket mindre. Jag vet att vi var väldigt noga med balanseringen. Utan balansering höll det sällan ett helt lopp.
Elit killarna hade mera koll på sig så dom kunde knappast fuska med omslipade kammar på det sätt som vi gjorde. Eliten hade för det mesta hjälp av proffskillar som byggde deras motorer (Perrys motor mm), samt att dom kunde säkerligen köra skiten ur oss med helt otrimmade bilar.
Jag har nu i vinter byggt mig en gr2 1600 motor som jag ska leka lite med i sommar. Förmodligen kommer den att rasa fast den är noga balanserad, den varvar betydligt mera än vad mina gamla rally motorer gjorde, men vad gör det, huvudsaken man har kul.
Svwerker skrev:Ja det går men inte med för mild kam för då bygger det värme.
Om man vänder på frågan: Hur mycket komp är tillrådligt att köra med om man har originalkam?
Jag har missat detta.
Jag skulle nog hålla mig till max 9,5 då. svårt att säga exakt medmen det borde funka.
Jag tror att man ska över 280 grader om man ska ha 10:1 men det beror ju på vilket cylindertryck man får med den aktuella kombinationen. Kanaler, förgasare och avgas spelar ju in här.
Ali G