Finns det nån bra guide för identifiering / vilka som passar till vad?
Det är ganska enkelt, trearmat har alltid ring i mitten, då lirar det med lådor som saknar stödhylsan, generellt sett original i bilar tom årsmodell 70.
Solfjäder har vanligtvis ingen ring i centrum, dessa är avsedda för lådor med stödhylsan. Jag har bara sett det hos motorer efter 70 (årsmod 71)
Hybrider, för att husera en nyare motor i äldre vagn, är av samma utförande som den vanliga solfjäderkopplingen men har ring i centrum.
Såvitt jag förstått det är det ingen skillnad på själva lagren, men här är jag väldigt osäker. Som regel använder man ju det lager som sitter på lådan.
Det finns lådor som saknar stödhylsa men har skruvhål för att montera en sådan, då kan den vanliga solfjäderkopplingen användas. Det är dock troligt att dessa lådor är ovanligare, kanske företrädesvis utbyteslådor.
Det kom ett annat sorts lager 1971 samtidigt som stödhylsan.Även gaffeln för lagret skiljer.
Som Stickan menar är det inte såå enkelt att göra om vxllådan med stödlager i o m att armen måste bytas (inte rolig att få bort!).
Enklare att skaffa tryckplatta som passar till den lådan man har. (Undantag är typ4:a motorn som alldrig har ring.)
Trearmade finns original även utan ring... och om man köper en "race-koppling" KEP så har mina haft ring, men man kan ju ta bort och återmontera den vid behov - dvs vilken låda man skall köra med.
Tackar för infon, den tryckplattan jag har nu har en ring och lådan är utan styrhylsa så då bör det fungera iaf :=)
Tackar för infon, den tryckplattan jag har nu har en ring och lådan är utan styrhylsa så då bör det fungera iaf :=)
Ja,då funkar det.
Trearmade finns original även utan ring...
Skulle dessa ha suttit i senare bilar då, med lådor som har stödhylsan? Varför har man då inte bara en vanlig solfjäder? Kan de trearmade utan ring vara hemmapulade tryckplattor som ngn helt sonika tagit bort ringen på?
mettis skrev:Trearmade finns original även utan ring...
Skulle dessa ha suttit i senare bilar då, med lådor som har stödhylsan? Varför har man då inte bara en vanlig solfjäder? Kan de trearmade utan ring vara hemmapulade tryckplattor som ngn helt sonika tagit bort ringen på?
Dom trearmade utan ring ser helt annorlunda ut jämfört med en trearmad med borttagen ring.