1

Hej alla , jag har en nybyggd 1835cc motor som det sitter portade toppar på ! Förgasarvalet är ej klart än men min fråga är vilka vipparmar skall jag ha ?
1,25 eller 1.4;1 eller standard , tändningen är brytarlöst system!

Loud pipes save lifes

2

Vad har du för kam i motorn?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

FK8 kam med dubbla axiallager

Loud pipes save lifes

4

FK-8 ska nog ha minst 1,4.
Vad är det för toppar? Ventilstorlek?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

42 - 37 ventiler , CB 044

Loud pipes save lifes

6

Du kan köra scat 1-1.4 om du har bra frigång mot kolvarna. Om det är tight kan du ta Scat 1-1.25 som är närmare 1-1.3 och med tanke på dina relativt små insugsventiler är skillnaden mellan 1-1.4 kontra 1-1.3 nästan försummbar. Man får också ha i åtanke risken för coilbind och påfrestningen på lyftargalleriet med 1-1.4 vippor. Kolla topparna hur tight det blir mellan CB-s knaster och toppen på ventilstyrningen. Det har hänt att man får slipa av knastret för att det inte ska slå i styrningen vid höga lyft. När det gäller val av tillverkare av vipporna skall du hålla dig borta från bugpack och Empi som är identiska. Vinkeln mellan justerskruven och tryckfoten är helt fel och med lashcaps får man en väldigt underlig vinkel på vippan. Köp Scat eller CB. Dom billiga noname vipporna har inte ens smörjningshål i justerskruven och några modeller är till och med gjutna som jag i fullskaletest körde sönder när den öppnade sig som en nykokt blåmussla.

7

Tack Hans och ni andra!

Loud pipes save lifes