1

http://i39.tinypic.com/2u6mj9d.jpg
Kan man dela lådan här eller ramlar allt ut i en hög på golvet då?

Saken är den att jag ska dit med en bergbalk och måste dit med längre pinnbultar eller byta mot bultar och tror inte jag får ut pinnbultarna utan att dela den där...

Blir man tvungen att köpa en repsats så man får en packning dit med isåfall?

2

Ja det kan du men det hjälper dig inte för du måste lossa växelkaseten
Nr 1 låssa drivaxlarna Nr2 ta bort ändkåpan Nr 3 ta bort diffen Nr 4 låssa pinjonglagret Nr 5 pressa ut växelkaseten
Det lättaste sättet att byta pinbultarna är att skaffa två halvmuttrar skruva fast dom i dom pinbulten Sen värm som fan på det stället på lådan och skruva låss pinbulten upprepa på resten
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Svetsa fast muttern på pinnbulten och skruva ut bara.

4

Verkar vara 2 problem(?):
1 lådan ser torr ut, ny packning, "för det läcker"(?)
2 du vill sätta längre pinnbultar(pinnskruvar,  ...Swerker ICQ/ad )?

Svar till 1: DU lär inte kunna dela lådan(se PPRMickes svar), det kräver (allt för) mycket verktyg.
Svar till 2: OM du endast är ute efter att byta till längre pinnbultar(de 4 undre), så är det betydligt enklare:
Som PPRMicke (nästan)säger: skruva av muttern, ta bort brickan, använd en(1) halvhög mutter(helst en av den sorten som sitter på vxl.: =10.9, kan   du inte fixa en sådan: sätt en mutter i skruvstycket och slipa med vinkelslipen, inte så j-a noggrant, lägg den slipade sidan mot huset), kontra med en likadan mutter(10.9), lossa på den undre(låga) muttern.
Får du inte loss pinnbulten: sätt dit (1)mutter, och svetsa fast mot pinnbulten, dra loss alltihop, med en ringnyckel(värm inte då du riskerar packningen. JAG har aldrig varit med om att man har behövt värma, för att få loss DESSA pinnbultar).
-----
Finns 2 vägar "att fixa längre pinnbultar" för GB (/MH)-fäste(sorry... ):
1 använd 4st av de övre 5(bästa alternativet då det, som sagt är 10.9-kvalitet(SIS2541(-02(?))/rullad gänga))
2 kapa en bit från en helgängad stång(eller "gör "/gänga en egen 8mm pinnskruv=bättre(mer skjuvarea)).
-----
Gör dig av med de skruvade damaskerna när du ändå har vxl. ute, och inte(ens!) har monterat några bromsar(!!).
Delade damasker togs fram för en "snabb åtgärd", när vxl. sitter i bilen.
Det är enklare att byta "än du anar"("lätt att säga, när man..."):
- dra ut drivaxelröret(m.h.a. din kamdrevsavdragare/Oket + ett par M10 pinnbultar/muttrar(läs: cyl.pinnbultar))
- se till att det inte är några grader på "trumpeten"(kalottens sidor på drivaxeln)
- vänd damasken ut-och-in
- sätt röret i skruvstycket.
- kleta in damaskens (insida) med vaselin(ja, det går med fett också, men det blir så kladdigt och är jobbigare att bli av med efteråt)
- stora änden(av damasken) mot "trumpeten", från sidan
- kompisen drar, du sätter 2 skruvmejslar(gradade/inga vassa kanter), och hjälper till, medan kompisen drar(han gör förmodligen mer jobb än du.
   Det är därför du behöver en kompis... ICQ/ad)
- vänd damasken rätt: Klart!
Om du inte vill använda original damaskerna: vrid till föreskriven vinkel(ref. VW: delningen skall peka framåt, inte som i ditt fall uppåt)

5

1) Nä läker inte, men packningar brukar inte hålla om man tar isär å då lär man behöva en ny
2) ICQ/ad

Lådan följde med bilen, satt inte monterad delade damasker duger fint jo självklart ska jag sätta de rätt när allt är på plats igen, bytte till delade på min svarta å de håller tätt. Satt delningen åt sidan där.
Ska prova att plana en mutter å se om de lossnar.

Vilket moment ska de dras med om jag skulle byta å ta de övre pinnskruvarna så jag måste dra fast där igen?

Saknar lageröverfall, "ytterklockarna" är -57 och de lageröverfall som var med var 58- = passar inte. Har inte lyckats hitta på några lageröverfall så har ni något så är jag intressead annar lär jag byta "ytterklockarna" till nyare. Bromssköldarna + trummor är 58- redan.

Lådan ska sitta i en 56 platta så noskon å klubba ska bytas till typ2

6

Jag misstänker att min typ1-62 läcker vid röda strecket på första bilden, kan man dela lådan där och byta packningen?

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213

7

Lexingmats skrev:

Jag misstänker att min typ1-62 läcker vid röda strecket på första bilden, kan man dela lådan där och byta packningen?

Om du läser igenom det som är skrivit högre upp så får du en upp fatning hur mycket jobb det är
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke