1

Har fått tag på motor till bussen nu av 12v standard.

Vad behöver jag byta för att få den att snurra på 6v.
Vanligtvis konverterar man inte åt det hållet men borde vara samma delar som när man bygger om från 6v till 12v ICQ/ag

generatorn och tornet till den är bytt. och spolen.

Sen sitter det lilla kopplingen.(lamellen) den och svänghjulet må jag byta antar jag så startmotorn passar.

Vad har jag glömt.

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

2

Automatchoken?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Kom ihåg att du måste ha ett 6V svänghjul med o-ringstätning.Dom är svåra att hitta.

4

Sen brukar iofs kabelstammen i en 6 volts bil vara grövre än motsvarande i en 12 volt... ICQ/an  e ganska så trist att bruksa en 6 voltare men som sommar bil funkar det ju.. finns en anledning varför man gick över till 12 volt. men du gör givetvis som du vill!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

michaelth skrev:

Sen brukar iofs kabelstammen i en 6 volts bil vara grövre än motsvarande i en 12 volt... ICQ/an  e ganska så trist att bruksa en 6 voltare men som sommar bil funkar det ju.. finns en anledning varför man gick över till 12 volt. men du gör givetvis som du vill!!

Jo men jag skall åka original i min buss och då passar det ej med 12v. ska det vara veteranbil ska det vara 6v.
kabelstammen är som den är. behöver jag inte rör.

kee: sant förgasaren bytte jag till en solex 28 6v också.

stickan: Jag har en motor som jag tagit delar från och förhoppningsvis sitter det oring i den. en 1500 6v maskin som jag tar delar av.
annars hittar man dom i? typ 3 motorer?

Saker att byta:

Förgasare
Generator + generatorfäste
Svänghjul + koppling till stora kopplingen
Tändspole

Sen är det bara att tanka och köra ICQ/ag ?

Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65

6

Du vet väl om att ambulanserna hade 12v före 67, visst?

Min blogg:www.50split.wordpress.com
RHM & Pepco 4 breathing
Tel 0703571851
Söker en frisk Typ 3 motor, gärna helt komplett

7

Men det var inte standard, kostigt nog. -65:an jag hade var 6 volt rakt igenom, o den var garanterat inte micklad med.

Har mycket NOS-delar. Söker du nåt? Fråga på, men ha gärna reservdelsnumret redo...

Westfalia for ever. Jag är en Westfalia Anhänger.

8

stickan skrev:

Kom ihåg att du måste ha ett 6V svänghjul med o-ringstätning.Dom är svåra att hitta.

Annars fixar man en start från en 67'a. De är 6V med lilla bendixdrevet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

50 split skrev:

Du vet väl om att ambulanserna hade 12v före 67, visst?

Min ambulans har inte många 12v delar i sig så nej det visste jag inte.