1

Detta gäller en 1300- motor som sitter i min 65:a typ1.
För det första dricker den mycket olja, cirka 2 liter på en sommar, ca 200 mil. Använder biltemas oljor, främst den tjockare som är till gamla bilar.
Oljan blir blaskig fort och luktar bensin. Den ryker mycket om den vid kallstart och det luktar om avgaserna
som om den inte varit startad på 45 år.
Har någon något tips vad man kan göra åt den, justeringar och inställningar, byta dittan och dattan.
Förövrigt går den bra och är skapligt pigg.
Tips mottages tacksamt.
Hälsningar jimmy

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

2

200 visningar och ingen som tror något?
Är en amatör vad gäller motorer så minsta lilla tips är bra.

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

3 Senaste redigerad av Silverbug (2014-01-21 12:07:28)

Du får nog ge lite mer info för några tips  ICQ/ab
Låter som att den späder oljan med bensin.. Läckande bensinpump,  choken ligger på, tätt luftfilter??
Vad har den för kompressionstryck, axialspel, oljetryck och bränsleförbrukning?

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

4

Hej
den har nog gjort sitt, men ändå inte. renovera den
nya lager, packningar samt nya kolvringar

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.