1 Senaste redigerad av pät (2014-01-15 15:34:27)

Hur gör man detta på ett seriöst sätt, är det att dela på mitten och byta packningen som sitter mellan halvorna? (För jag antar att det sitter en packning där?) Eller finns det fler ställen det kan läcka ifrån?
Har inte delat en VW-låda förut men är det något en lagom händig mek som jag fixar? Dvs att få ihop den igen sen. ;-)

Den pinkar lite för mycket för min smak tyvärr.

Tacksam för all info kring dessa lådor!

PS. Den viner lite på fyran också i 80-90, är det något att oroa sig över eller håller dom generellt hyfsat länge även fast det är lite vinande ljud?

2

Är du säker på att det läcker mellan halvorna? Oftast läcker det vid drivaxlarna eller noskonen.

3

Ptja,  har inte kollat så noga. Hela lådan är oljig under så det är svårt att lokalisera innan jag tvättat av.
Hur åtgärdar man de andra läckagen då?

4 Senaste redigerad av mtf (2016-06-13 18:44:02)

Lånar denna tråd, har med fått samma problem med min låda. Läcker mera nu än innan, packningarna är nya. Får riva allt igen och göra om, inte jättesugen på att sätta dit tunna papperspackningar igen. Finns de andra alternativ som är bättre?

Packningsmassa?
Egna packningar och permatex?

5

mtf skrev:

Lånar denna tråd, har med fått samma problem med min låda. Läcker mera nu än innan, packningarna är nya. Får riva allt igen och göra om, inte jättesugen på att sätta dit tunna papperspackningar igen. Finns de andra alternativ som är bättre?

Packningsmassa?
Egna packningar och permatex?

Det finns riktigt usla packningar på marknaden, men de packningar i två olika tjocklekar som CSP säljer styckvis är riktigt bra.

Min erfarenhet är att sena pendelaxellådor med o-ring håller tätt utan Permatex, medan tidiga behöver Permatex eller liknande.

6

Okej, detta är en 62 låda. Läcker alltså vid packningen i gaveln på växellådan, inte i mellan drivaxelröret och lådan. Finns de olika tjocklekar på dom? Dom jag satta va grymt tunna.

7

mtf skrev:

Okej, detta är en 62 låda. Läcker alltså vid packningen i gaveln på växellådan, inte i mellan drivaxelröret och lådan. Finns de olika tjocklekar på dom? Dom jag satta va grymt tunna.

Aha, det jag skrev gäller drivaxelrören. Jag har själv aldrig bytt packningen mellan växellådshus och gavel.

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-06-14 10:11:08)

mtf skrev:

Du skall ha samma packning som satt där (tjocklek) för du inte skall tappa förspäningen i difflagrena
Jag putsar av ytan mot gavelen med 240 slippapper På en fil
Ofta är det något öra som har fått en repa efter verktyget som man har haft för att lossa gavelen ( där läcker det )
Sen limma på båda sidorna med tunt lim
Som orignal reservdel finns packningen som 0,15 0,16 0,17 0,18 0,19  ICQ/ab
Brasil packningen är 0,32 (grå) den röda är 0,25  ICQ/ac
CSPs är 0,16  och den är som en orignal reservdel  ICQ/ab
Om man kör med för tjock packning så kan diffen vandra i sidled och det blir tryck på gavelen så det läcker
Vad gör man för att slippa detta Man schimsar om diffen så man får rätt inspäning i huset
En sak till om det sitter Oring i gavelen SKALL det INTE sitta packning där
En bild på packningar
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/temporary_1.jpg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Okej, har ingen aning om vad det va för tjocklek på den som satt där. Va inte tänkt att dela lådan men de hade kommit in lite  blästersand så var tvungen att rengöra ICQ/ac  tänkte inte på att kolla, min första VW så är inte så duktig.

Hur får man reda på vilken tjocklek?
De funkar inte med packningsmassa?

10

mtf skrev:

Okej, har ingen aning om vad det va för tjocklek på den som satt där. Va inte tänkt att dela lådan men de hade kommit in lite  blästersand så var tvungen att rengöra ICQ/ac  tänkte inte på att kolla, min första VW så är inte så duktig.

Hur får man reda på vilken tjocklek?
De funkar inte med packningsmassa?

Det är det som kan vara problemet (tjocklek) efter som man mäter in alla delar och får ett mått
Man kan testa med att dra gavelen löst och testa med ett bladmått vad springan är ( man monterar i varmt tillstånd och låter det kallna så mäter man )
Det funkar med permatex och packning
Ett ps som man inte skall gjöra med magnisum som du har redan gjort är blästra ( det funkar med nötskal )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11 Senaste redigerad av mtf (2016-06-14 20:59:38)

Okej, är ju inte kingen på att skruva precis men då måste man alltså ta bort packningen och mäta springan för att se? De funkar inte med att dra en sträng Loctite 5926 ?

12

Dom tidiga lådorna som kallas splittcase har ingen packning mellan halvorna. Man får ha överseende med att de läcker då dom är mellan 66-56 år gamla. Dom blir täta om man plockar isär och gör ren halvorna och tar en stor bred fil och går över tätningsytorna. Sen gäller det att få tag i rätt tjocklek på packningen vid noskonen för att få rätt förspänning på pinjongen. Ingående axel schimsas med en pappersring i rätt tjocklek. Att dra moment och i rätt ordning är också viktigt. Gavlar som läcker på senare tunnellådor beror ofta på att dom nedre pinnskruvarna har ärjat och momentet har släppt. Man skall ha i åtanke att våra kära fordon börjar bli till åren så en sorgfri veteranare som ej blivit renoverad är som ett virus i datorn,det blir skit med jämna mellanrum. En normalbegåvad person med lite tekniskt kunnande kan i de flesta fall laga sin egen bil bara viljan och lite jävlaranamma finns att tillgå.