1

Är de nån som har erfarenhet av de??      bra eller anus?..
hur vida kan man lita på internetsidorna? säker betalning? etc etc..

Va har ni för erfarenheter?
Vilka sidor handlar ni från?
Hur lång leverans kan man räkna med?
Tull avgifter på bildelar?

Bubbelicious For Life

2

Hej!

Jag beställer jämt o ständigt ifrån USA, fungera hur fint som helst.
Betalningen o sånt är inget som helst problem så länge man hålla sig till de större företag.

Jag har beställt grejor ifrån West Coast Metric, Wolfsburg West, CB Performance, California Pacific (Jbugs), Chirco med många fler och har aldrig haft något som helst problem.

Är det bara lite smått får Du gärna höra av dig så ta jag med nästa beställningen ;-)

/Kalle

Karl Rahner
San Diego, Ca. -------> Borås Sweden (WTF?)
www.fanfest.se

3

någon erfarenhet av https://vwparts.aircooled.net ?

Bubbelicious For Life

4

Ja visst!

John kan man lita på!

/Kalle

Karl Rahner
www.fanfest.se

5

Jepp.det har funkat bra.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

6

känns väldigt betryggande ICQ/ag  TACK för era svar ICQ/ab

Bubbelicious For Life

7

Hur mycket brukar ni räkna att det tillkommer på summan?
Borg och Rai-Rai ska ju ha sitt.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

8 Senaste redigerad av Stefan F (2014-01-13 15:11:49)

Tullavgiften brukar inte vara så betungande, däremot tillkommer moms på hela klabbet + ev. avgifter till speditören. Posten brukar lägga på en hundring eller så. Småpaket med varuvärde under c:a 300:- brukar inte bli föremål för tullens intresse. Notera också att vissa fraktföretag själva kan göra förtullningen och skickar en räkning i efterskott. Jag köpte grejor utanför EU som skickades med FedEx, två veckor efter att jag fått delarna kom det ett inbetalningskort på tull, moms o exp.avgift  ICQ/ac

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

9 Senaste redigerad av TjejApa (2014-01-13 15:09:35)

då e de inte nån idee å beställa tyngre/större grejjer då som kostar mer än 1000 lapp å väger lite då..?

Bubbelicious For Life

10

Det beror på men med dagens kurs räknar man 10:- / dollar är Du ruskigt nära.

Sedan finns det.....ja...privata samtal.

Karl Rahner
www.fanfest.se

11

Endel firmor är villiga att justera värdet på det som skickas.
Nackdelen om det kommer bort eller skadas, då får man bara ersättning för det lägre beloppet.

Nu när dollarn är låg så är det värt att handla även utan justering. Blir under 10:-/dollarn när grejerna är hemma.

12

för såhär.. vissa grejjer man kan köpa "over there" är ju betydligt billigare än från svenska sajter,  MEN tillkommer de en massa efteråt kanske man likväl kan beställa hemma,,,

He he Karl  jag har inga sånna kännigar för ....ja.. privata samtal hehe ICQ/ab

Bubbelicious For Life

13

lol

Det va bara att jag vill inte säga som Niklas sa  ICQ/ae

Tunga grejor heter "Warranty Replacement"  ICQ/af

Karl Rahner
www.fanfest.se

14

Kolla även på dom engelska handlarna.
Dom har stort utbud, hyfsade priser, snabb leverans och ofta märkligt låga fraktpriser.

Exempelvis  www.vwheritage.com

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

15

Jag brukar räkna med ett påslag på ca 38% OM, jag säger OM...den fastnar i tullen. Ca var 8:e sändning har fastnat i tullen för mej, o då blir det dyrt. Men på plussidan är ju att en av åtta är ju jävligt fina odds.

Tänk också på att bara för att du får paketet i din hand utan att behöva betala nåt, så kan räkningen på tullavgiften komma i efterhand.  ICQ/ac

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

16

Jag har handlat en hel del ifrån Usa utan större bekymmer. Nån enstaka gång har jag åkt på tull, moms och sånt. Numera använder jag mig av en s.k. shipping forwarder. Det innebär att jag får en adress i Usa som säljarna skickar prylar till, där kan jag slå ihop allt till ett paket och spara en hel del på frakten. Den tjänsten kostar gratis och är väldigt smidig.

17

Jag har väl gjort ett hundratal inköp från USA, både till VW och mc och har aldrig haft några som helst problem. Nön gång har jag beställt hem nån liten grej som inte passt till min årsmodell (mc) då det har skilt mellan årsmodellerna i USA och europa. Då har det ju inte direkt varit nån ide att returnera det...
Men med leverans eller tull, inga problem.

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

18

Har handlat med USA  sen sjuttiotalet. Nu med Email och interwebben har allt bivit otroligt lätt.
Inte bra för plastkortet :-)

Jag använder numera www.jetcarrier.com, där man får man en USA address.
Och kommer grejorna tll dom före 10:00 på fredagen är dom hos Vivo i Ljungsbro på Torsdagen efter.

Och handlar man för en tusenlapp, så kostar det ca 11kr per dollar.

Man kan välja båtfrakt då tar det en dryg månad, innan grejorna kommer hem till dig.
Köpte en Ford 46 tank med fri frakt I USA, och då hamnade jag på ungefär 8.50 kr per dollar.

Funkar kanon med firmor som inte orkar skicka utomlands, och tar hutlöst betalt för frakten.

"ljushuvud"

19

Mr 56 de låter ju lite bra dedär.. men om man vill betala me PAYPAL så brukar dom ju bara vilja skicka till paypal adressen,, kan man ange sin "usa" adress där då å så går försändelsen via jetcarrier?

Bubbelicious For Life

20

Ja man kan ange vilken adress man vill på paypal.

21

sweet .. tack ICQ/ab

Bubbelicious For Life

22

MrPete skrev:

Ja man kan ange vilken adress man vill på paypal.

Kan kan det?
Det gick inte förr i alla fall, man kunde ändra adress men inte registreringslandet så även om man bytte till en USA adress så stod det alltid Sverige som land...
Av just den anledningen så hade jag när jag bodde i Norge en Svensk PayPal och en Norsk PayPal.
Men det kanske är ändrat nu?

Buy the ticket, take the ride... - HST

23

Jag har iaf både min svenska och min amerikanska adress i paypal. Annars är det ju bara att maila adress till säljaren.

24

Men när du använder din Amerikanska så står det väl ändå 'Sweden' i den adressen också?

Buy the ticket, take the ride... - HST

25

Nä, united states står det på den. Man får lägga in en till adress, sen väljer den när man betalar..