1

Behöver ny växellåda och ev drivaxlar till min org bubbla -61 med org 1200 motor

Hade växellåda med drivknutar och motor från en 1600 -67'a men ville inte stressa fram ett köp då jag inte kände mig säker på att det skulle passa så den finns ej kvar längre.. kanske hade passat vad vet jag?!..

Vad passar förutom org?

RegNr: BYU814

MYCKET TACKSAM FÖR SVAR då jag letat efter info men ej hittat något vettigt!

Panel -53, 911 -71

2

Jo,nyare lådor med pendelaxel passar.Enda skillnaden är väl att nyare lådor (67 upp) har längre drivaxlar men dom kan bytas om man vill ha den smalare spårvidden.

3

Äldre än -61 passar alltså inte?

Panel -53, 911 -71

4

stickan skrev:

Jo,nyare lådor med pendelaxel passar.Enda skillnaden är väl att nyare lådor (67 upp) har längre drivaxlar men dom kan bytas om man vill ha den smalare spårvidden.

Utväxlingen på slutväxeln skiljer väl också? med tex en 1500 låda så får 34 hästaren jobba ännu hårdare ICQ/ad

5

Ja man vill ju gärna att fyran är något kugg mindre, bra kämpigt på den ibland..

Panel -53, 911 -71

6

jockebostrom skrev:

inte rakt av......

7

rogga skrev:
jockebostrom skrev:

inte rakt av......

Ok tänkte bara för ligger låda med axlar/trummor från en -58'a i skogen inte så långt hemifrån.. Är det fästena som felar eller?

Panel -53, 911 -71

8

jockebostrom skrev:
rogga skrev:
jockebostrom skrev:

inte rakt av......

Ok tänkte bara för ligger låda med axlar/trummor från en -58'a i skogen inte så långt hemifrån.. Är det fästena som felar eller?

Främre fästet skiljer, den lådan är ett nerköp tycker jag, osynkad etta Default/hmm

9

Ok men den är gratis så i värsta nödfall skulle det gå alltså..

Panel -53, 911 -71

10

jockebostrom skrev:

Jo,men frågan är..Varför??

11

stickan skrev:
jockebostrom skrev:

Bugrun snart och ingen av mina 3 vw går att köra, inte lagligt iaf ICQ/ab

Men då kan man säga att samtliga lådor efter -61 passar bara att drivaxlarna och utväxlingen skiljer åt? ICQ/ab

Panel -53, 911 -71

12

Plocka en växellåda med axlar från 1961-66 så är det bolt-on.

13 Senaste redigerad av jerry (2011-06-01 15:56:07)

Jag har en svinglåda från en 1200:a över. Den är komplett med korta drivaxlar & rör. 500kr och det är din.
Men den finns i Krylbo och skickas inte pga storlek. Det är c.a 10 mil mellan Ockelbo och Krylbo.
070-6628876

Ducati Monster 1200S

14

stickan skrev:
jockebostrom skrev:

man måste ju sätta på en bussnoskon på en låda efter 61 för att få den att passa före 61, då flyttas växelföraren i höjdled. Jag skulle misstänka att inversen även den skulle kräva att växelföraren flyttas... men... eftersom det mig veterligen inte finns nån delsynkad låda med den nyare växelföraren så lär du inte hitta sådan noskon. enda jag kan tänka mig skulle vara hur en "standard" låda ser ut, för det fanns väl nå budgetmodell som hade äldre drivlina... men att hitta en sådan lär vara mkt svårare än att hitta en fräsch 61- låda... OM det nu finns en sån modell...

Så... gå inte över ån efter vatten... leta upp "rätt" helsynkade låda så gör du livet enklare för dig... det måste ju finnas en sådan låda bakom varannan lada...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

15

johan_l skrev:
stickan skrev:
jockebostrom skrev:

enda jag kan tänka mig skulle vara hur en "standard" låda ser ut, för det fanns väl nå budgetmodell som hade äldre drivlina... men att hitta en sådan lär vara mkt svårare än att hitta en fräsch 61- låda... OM det nu finns en sån modell...

Jo standarden fanns med delsynken upp till -64, har dock aldrig sett en sådan i Sverige.

16

okej, tur det finns folk med kunskap, ni har snappat upp en del under åren om man säger så, mycket tacksam för er hjälp!

Åker och hämtar "ny" låda av Jerry här ovan på lördag, får väl hoppas att det blir bra!

Tack!

Panel -53, 911 -71

17

jockebostrom skrev:

okej, tur det finns folk med kunskap, ni har snappat upp en del under åren om man säger så, mycket tacksam för er hjälp!

Åker och hämtar "ny" låda av Jerry här ovan på lördag, får väl hoppas att det blir bra!

Tack!

Kul att man kan hjälpa till, under mer än 30 års vw intresse har det väl fastnat lite däruppe... ICQ/ag

18

Växellåda ligger i bilen, nu stundar ölen! Tack jerry, trevlig prick!!

Panel -53, 911 -71