1

Har ett problem... På 356an så har bakre stötdämpartornen blivit bortkapade och istället isvetsats flänsar å fästbultar i buren... Nu undrar jag ska jag helt kallt göra om dom bättre för dom är inte så solida som jag själv skulle göra. Eller kan jag göra så att jag helt enkelt kapar lös tornen från nån donator och svetsar tillbaka nya torn? Tänkte samtidigt att även göra fästen i buren mot original karossfästen i tornen för att förstärka tornen?

Går det månne att svetsa tornen?

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2013-12-30173907.jpg
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2013-12-30173922.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

2

Jag kan ju också använda dom lösa tornen som mallar för att göra jiggar för att svetsa i nya stabilare övre fästen för dämparna i buren....

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

3

Ja det är svetsbart material.. men båda sätten är nog bra..
Man kommer förmodligen inte titta såååå mycket i hjulhuset i alla fall, utan bara njuta av dom fina karossformerna. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4 Senaste redigerad av Hebster52 (2013-12-30 22:21:29)

Ok. Jo, men man är ju dum i huvet å vill att det mesta ska ser "original ut", även under skalet........ ICQ/ag

Edit: Blir nog att kolla alternativen i helgen sen när jag börjat fixa jiggen... ICQ/ab Måste ju tänka i förväg med en massa smådetaljer innan allt svetsas fast.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

5

Nåja. Nu har jag experimenterat lite...

Började med att göra en jigg mha dom lösa stötdämpartornen.
Svetsade ett fyrkantrör på ett torsionsrörlock för IRS som ändå ska till skroten.
Sen lite fästen mot stötdämpartorn och stötdämparfäste.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2014-01-04143851.jpg
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2014-01-04143911.jpg
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2014-01-04153136.jpg

Därefter monterades den i 356:an.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/DSC_1592.jpg

Och därefter sågade jag lös toppen på stötdämpartornet med karossfästet. Hade tänkt göra ett fäste mot buren sen efter att dämparfästet var svetsat till buren.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/DSC_1591.jpg

Men konstaterade efter montering att jag inte kan sänka bilen så lågt som jag vill sen utan att IRS bärarmarna tar i stötdämpartornbiten nertill...

Prövade med att montera ett däck och lyfta upp hjulet med domkraft.
I detta läge låg irs bärarmen 10mm från nedre kanten av dämpartornet...

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/DSC_1587.jpg

Detta betyder att jag får svetsa enbart övre dämparfäste i buren som den satt tidigare. Blir ändå att göra den bättre än den var innan med bara ett par plattjärn och en bult.. ICQ/ab
Då går bärarmarna fria och jag inte blir begränsad med höjdvalet sen... ICQ/ag

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36