1

Är sedan besöket på bugrun Mantorp i år ägare av denna 1973:a 1303 S som i iver köptes efter blocketsurfande hem från eventet. Omlackad som ni ser, originalfärgen ska vara metallicgrön. Motorn har börjat låta tråkigt så det får antingen bli nerskruvning eller byte.
-Felsökning är kanske en bra start?
Har beslutsångest om skicket: låta henne vara som hon är eller sänka ner henne och piffa lite eftersom lack & interiör ändå inte följer original. Ska motorn bytas så är beslutsångesten lika stor där. Hitta motsvarande eller balla ur. Tur man har gott om tid att vela!

Med bilen följde mycket dokumentation. Vad jag kan utläsa är alla bes protokoll med sedan köp, garantibevis & lite annat lull-lull. Utläser jag mätarställningen genom åren har den snurrat ett varv, nu står den på 8000+. Planen är att hon ska rulla igen så fort vintern är över. Ursäkta bildkvalitén, mobilbilder var det enda hon fastnade på i somras.

http://i.imgbox.com/acbwd6PX.jpg

http://i.imgbox.com/adq7djSI.jpg

http://i.imgbox.com/adoVGbdG.jpg

Sätena är omklädda som synes och hon är en tjejbil och ska så förbli!

http://i.imgbox.com/abk3WcAX.jpg

Sällskapet som följer med är herr Åberg. Han är typen som sover sig igenom resorna. Därav brukar han hittas i baksätet med alla 4 i vädret.

2

Välkommen i 1303 klubben :-)

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

3

Äntligen en till i "gänget" ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

4

oboymannen skrev:

Tackar ICQ/ab Strykjärns-känslan som du har på din blev jag ruskigt sugen på. Livsfarligt att snurra runt här inne bland bilarna!  ICQ/ab

5

germanbug skrev:

Börjar förstå att vi är ganska lätträknade här på forumet? ICQ/ab Tur att jag kommer och fyller på med min turkosa kärra då!

6

Hialösa skrev:
germanbug skrev:

Börjar förstå att vi är ganska lätträknade här på forumet? ICQ/ab Tur att jag kommer och fyller på med min turkosa kärra då!

Dom uppskattar inte den moderna tekniken i 1302 /1303  ICQ/ag  bakåtsträvare  Default/lol

7

Jag är ungefär lika ensam med min långnos Typ3a oxå. ICQ/ab

Mera känd som jb...

8 Senaste redigerad av Piraten (2013-12-18 13:01:38)

1303:or är livet de ICQ/ag
Vi kanske skulle prata med admin och få oss en egen sektion? Så de andra får något att dregla över..vi vet ju att de smygkikar på alla 1303-projekt i alla fall!
Blir lättare för dem att hitta då ICQ/ag

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

9

Tja välkommen i både VW och Bullisträsket...min Pia brukar också abonnera på passagerarplatsen... ICQ/ab

Post's attachments

Pia i oval.jpg, 86.29 kb, 664 x 1000
Pia i oval.jpg 86.29 kb, 182 downloads since 2013-12-18 

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

10

hasse skrev:
Hialösa skrev:
germanbug skrev:

Dom uppskattar inte den moderna tekniken i 1302 /1303  ICQ/ag  bakåtsträvare  Default/lol

Jag vill ju med ha en äldre men det är ju tur att man kan ha fler än en ICQ/ad Just nu är jag lyckligt kär i min turkosa, tack och lov!

11

JBlom skrev:

Jag är ungefär lika ensam med min långnos Typ3a oxå. ICQ/ab

Kan tänka mig detta! ICQ/ab

12

Piraten skrev:

Vi kanske skulle prata med admin och få oss en egen sektion? Så de andra får något att dregla över..vi vet ju att de smygkikar på alla 1303-projekt i alla fall!

Haha kanske vore något?
Du har ett par tre stycken att fylla ut med, därav en i samma årsmodell som min? ICQ/ab

13

pompejus skrev:

Tja välkommen i både VW och Bullisträsket...min Pia brukar också abonnera på passagerarplatsen... ICQ/ab

Tack ICQ/ab Bulleträsket har jag dock hängt i lite längre än i VW träsket. Herr Alfons Åberg fyllde 6 år i höstas. Det där med framsätet är inte hans grej då han bara sover och det är så svårt att växla med hans haka på växelspaken. Så han är förpassad till baksätet numera ICQ/ab

14

De är bara att säga till när du vill ha coilovers :-)

Hialösa skrev:
oboymannen skrev:

Tackar ICQ/ab Strykjärns-känslan som du har på din blev jag ruskigt sugen på. Livsfarligt att snurra runt här inne bland bilarna!  ICQ/ab

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

15

Hialösa skrev:
pompejus skrev:

Tack ICQ/ab Bulleträsket har jag dock hängt i lite längre än i VW träsket. Herr Alfons Åberg fyllde 6 år i höstas. Det där med framsätet är inte hans grej då han bara sover och det är så svårt att växla med hans haka på växelspaken. Så han är förpassad till baksätet numera ICQ/ab

Vi har väl hängt ännu längre då,Pia är 7 år och är våran tredje tik i raden vi begåvats med..herr Åberg ser ut att vara en trevlig pöjk... ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

16 Senaste redigerad av Banansvamp (2013-12-18 19:14:17)

Ser ju riktigt fin ut, kul att 1303:or verkar börja stiga i popularitet ICQ/ab

Fat chick fanatic

17

Hialösa skrev:
Piraten skrev:

Haha kanske vore något?
Du har ett par tre stycken att fylla ut med, därav en i samma årsmodell som min? ICQ/ab

Ja, det kunde nog bli roligt med en 1303 sektion ICQ/ag
Jodå, 73:an undergår sakta men säkert en helrenovering, men det går långsamt då uthuset inte är vinterbonat Default/lol
En 74 går som bruksis dagligen året runt, tack och lov för Eberspächer! Den tredje vet jag inte, troligen blir den donator då den är rätt rostangripen, men dyker det upp fler så ökar troligen antalet ICQ/ad

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

18

Piraten skrev:

Jag är på!  ICQ/ag

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

19

Piraten skrev:
Hialösa skrev:
Piraten skrev:

Haha kanske vore något?

Jodå, 73:an undergår sakta men säkert en helrenovering, men det går långsamt då uthuset inte är vinterbonat Default/lol
En 74 går som bruksis dagligen året runt, tack och lov för Eberspächer! Den tredje vet jag inte, troligen blir den donator då den är rätt rostangripen, men dyker det upp fler så ökar troligen antalet ICQ/ad

Najs ICQ/ab Sitter Eberspächer i min med, men har inte provat om den funkar ännu. Kom inte dit hän i somras. ICQ/ae
Har du nån tråd på helrenoveringen av 73:an?

20 Senaste redigerad av Grubban (2013-12-18 21:35:03)

Grattis till bilen!

Jag har en 1303 köpt i somras av första ägaren som fyllde 88 år. Hon hade bilen i 40 år nästan precis på dagen och grät när vi åkte hem men sa att det är bättre så att sluta köra bil innan det händer nåt. Vi lovade att behåller bilen för all framtid.

Hälsningar Mikael

T2b taigagrön ´77

21

Grubban skrev:

Grattis till bilen!

Jag har en 1303 köpt i somras av första ägaren som fyllde 88 år. Hon hade bilen i 40 år nästan precis på dagen och grät när vi åkte hem men sa att det är bättre så att sluta köra bil innan det händer nåt. Vi lovade att behåller bilen för all framtid.

Hälsningar Mikael

Vilken kul bakgrund på bilen, hoppas det var ett kap!

22

Hialösa skrev:
Piraten skrev:
Hialösa skrev:

Haha kanske vore något?

Najs ICQ/ab Sitter Eberspächer i min med, men har inte provat om den funkar ännu. Kom inte dit hän i somras. ICQ/ae
Har du nån tråd på helrenoveringen av 73:an?

Det är bara att sparka igång den och se vad som händer! Börja med att kolla säkringen som sitter under locket, och värmesäkringen, den röda knappen..Tryck till den och om den knäpper har den löst ut.
Problemet brukar vara porslinssäkringen under locket som ärgar, den matar bensinpumpen.
Annars är de problemfria..

Hmm..Lite skämmigt, men med den takten jag håller har jag inte lagt ut någon tråd, den blå 1303:an från 74 undergår också en långsam "återhämtning" Renovering vore en överdrift..

Jag tänkte nog lägga ut en tråd på båda efter årsskiftet..kan tjoa till när det är på G.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

23

Eber'n i sig brukar vara rätt problemfri, iaf om glödstiftet är ok. Det som krånglade på min var pumpen som inte gick som den skulle. Den får pulser från fläktmotorn i värmaren och går m.a.o. inte kontinuerligt. Slutade med att jag plockade bort både värmare o pump, det är ju ändå bara en sommarbil  ICQ/af

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

24

hej
Köpte en 1303s jag också i höstas. Köpte den egentligen bara för att jag skulle ha motorn till min -63 typ1.
Men det visade sig vara en relativt fin oskruvad orginalare för en billig peng så det blir nog att göra iordning den
och få ut den på vägen istället.

Typ 1  -63
Typ 1  -66
TYp 1  1303s -73

25

Ric 79 skrev:

hej
Köpte en 1303s jag också i höstas. Köpte den egentligen bara för att jag skulle ha motorn till min -63 typ1.
Men det visade sig vara en relativt fin oskruvad orginalare för en billig peng så det blir nog att göra iordning den
och få ut den på vägen istället.

Det låter som en klok och bra idé ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983