176

Bengt H skrev:

Som vanligt när det gäller dessa tidiga grejer så finns det varianter och eftersom det här är en nördtråd så grottar vi ner oss ICQ/ae
Det här Hella eyebrow glaset (Bosch finns också men tror det är ovanligare...) finns i två varianter, dels helt slätt under VW märket och med en liten "plupp" eller rygg på några mm. Kromsarjen finns också i flera varianter, Hellamärket är i en oval på båda men så finns det med och utan pil.
Den äldre varianten av glas och ring är den utan plupp och pil. Plupp och pil tillkom antagligen för att man behövde någon visare för att monteringen skulle bli rätt närman bytte glas. Pluppen ändrades sedan till en pil neråt på nyare glas medas pilen på sarjen behölls. Årtal och datum för ändringarna är svåra å bestämma, visserligen är allt från -49 o frammåt daterat men ofta är dom mycket svårlästa. En datering är jag dock relativt säker på, glas med plupp  och ring med pil var i tillverkning dec -49, med en eftersläpning på 3-4 månader så borde den suttit på en feb-april -50:a.
Senare under -50 så försvann ögonbrynet och ännu lite senare så flyttade VW märket upp ttill överkanten på glaset men mer om det en annan gång.

Ursäkta att vissa bilder ligger ner men telefonen gör lite som den vill.... ICQ/ad

Såg att Grundmanns har de nedre glasen på sin 51a porsche.
Enligt han är setta enda modellen som ej nytillverkas.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

177

Nörderi på hög nivå ! Mitt problem blir väl att komma ihåg det man läser i detalj förändringarna .

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

178

hopps, aktivitet i tråden??

. . . jag har säkert missat nåt inlägg, jag måste backa en sida . . . 
. . . hmm, mycket intressant . . .  men . . . hmmm, måste nog backa en till . . .

Jag backar mig tillbaka till mitt senaste inlägg här i tråden o läser att det var skrivet 17/12 2014 . . .  Default/yikes 
. . . nästan på da´n för ett år sen . . . och kan bara konstatera att jag borde skriva
samma sak igen, en gång till, men det känns ju tjatigt, så jag säger istället:

God Jul!

. . . jag tror jag måste börja om och läsa från början . . .  ICQ/ag

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

179

kisavw skrev:

Nörderi på hög nivå ! Mitt problem blir väl att komma ihåg det man läser i detalj förändringarna .

Nu när vi båda uppnåt den ålder då hårddisken är så full att en del börjar ramla ut så är trixet för att komma ihåg att skriva ner saker, tex i en tråd på bv.......  ICQ/ad

180

Kul med uppdatering

181

Bengt H skrev:
kisavw skrev:

Nu när vi båda uppnåt den ålder då hårddisken är så full att en del börjar ramla ut så är trixet för att komma ihåg att skriva ner saker, tex i en tråd på bv.......  ICQ/ad

Du tänker så du Bengt , Jag får cashlagra tråden på datorn . För att hjälpa minnet  ICQ/ab

God jul till dig och Familjen !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

182

Finns det en fortsättning på bygget?

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

183

Tristar skrev:

Finns det en fortsättning på bygget?

Jag väntar också förväntansfullt på nästa inlägg ICQ/ay

184

Så ni har hittat den här gamla tråden   ICQ/bq  ja det finns en fortsättning...
Mina ambitioner om att göra en tråd med mycket  detaljnörderi om splittar i allmänhet och min 49:a i  synnerhet fick en rejäl törn när Photobucket började krångla. Tiden för att skriva o lägga bilder blev också mindre. Det hela toppades med att telefonen där jag hade många hundra bilder på projektet behagade göra en fabriksåterställning och mängder av bilder bara försvann....

Nåväl, bilen rullade till Tierp 2016 och 2017 på långresa till Tyskland, Tjeckien och H-O.
Vintern -17-18 revs motorn efter ett värmenyp, strul med delar och div annat gjorde att den inte kom ihop förrän i våras.  Mycke på jobben o div andra smågrejer med bilen har gjort att jag inte kört något med den förrän nu i dagarna men nu hoppas jag att kunna använda den lite mer i sommar.
Hoppas också kunna komma igång med uppdateringar i denna tråden igen då jag egentligen tycker det är roligt att skriva här  ICQ/bs

185

Jag har missat den här tråden tidigare . en mycke trevligt tråd med intressant läsning . o de skulle va roligt att höra en fortsättning