151

Jag gjorde precis samma sak, såg att Bengt hade uppdaterat och klickade direkt för att se vad för nytt intressant denna guru hade att förmedla till oss frälsta  Default/lol

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

152

Kurtivan skrev:

Oj, nu blev man besviken, trodde det hade kommit ett nytt intressant inlägg  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag

ICQ/ad

153

Vill inte förstöra denna underbara tråd.

Men min bokstavskombination får mig att undra varför man satt dit den perforerade plåten?
Bilföretag gör inget som kostar pengar i onödan.

Kan det vara för att få mer turbulent luftflöde?
Eller för att sakta ner luftflödet så att den kyler bättre?
Eller skydd för nått som kan komma luftflödet.

http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-164_zps90a44553.jpg

"ljushuvud"

154

Tror att det är för att skydda oljekylen från ev stenar som sugs in av fläkten på dåliga vägar i öststaterna

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

155

Skydd tror jag. Osäker på när dom kom men har inte sett dom på 50 talsbilar. Dom är väldigt effektiva till att samla upp skräp så det blir dålig luftcirkulation genom kylen. Jag tar väck dom för att få så mycket luft som möjligt  genom kylen. Inbillar mig att högre lufthastighet kyler mer.....man fryser mer vid 15 m/sek än 5.... eller tänker jag fel?

156 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2015-12-06 10:51:29)

Nädå den fysiken stämmer bra! Ytan och volymen luft per tidsenhet (dvs hastigheten)  är det som bestämmer kyleffekten. Vill förövrigt passa på och tacka för en fantastisk tråd! Kom mycket lägligt då jag strax ska renovera/bygga på 25hp buss motor!

Learning by experience is a great way to spend money...

157

Fysiken stämmer jättebra, under förutsättning att den träffar objektet, det är därför man ställer sig i lä :-)
Så är det luft filter eller turbulator.
Svaret kanske finns gömt i VW ändringslogg.

"ljushuvud"

158

Moderniseringar då nya modeller kom ut för att få en gammal bil se  nyare ut var vanligt i Sverige på
sent 50-tidigt 60tal då penningkassan för många inte gynnade ett nybilsköp. Har själv sett en 53-volvo pv
som på utsidan på håll såg ut som en 65...bytt bakruta,grill ,baklysen,fälgar,mm. Fanns även en framruta
på eftermarknaden som var limmad och inte delad med listen i mitten till pv.
Såg detta tillbehöret på en sajt o vad skall man säga om en vw och fartresurser  ICQ/ag
http://1.bp.blogspot.com/-aUV6HRUlyeY/Uv9hpirq7MI/AAAAAAAAnhE/D2NK4KlaAP4/s1600/VW.TfA.1952.jpg

159

Mr 56 skrev:

Vill inte förstöra denna underbara tråd.

Men min bokstavskombination får mig att undra varför man satt dit den perforerade plåten?
Bilföretag gör inget som kostar pengar i onödan.

Kan det vara för att få mer turbulent luftflöde?
Eller för att sakta ner luftflödet så att den kyler bättre?
Eller skydd för nått som kan komma luftflödet.

http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-164_zps90a44553.jpg

Ja detta undrar jag också varför det sitter en hålad plåt där?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

160

Jag misstänker att det är för att bromsa luftflödet och kyla lite bättre.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

161

Oj har ni hittat min gamla tråd  ICQ/ad  nej projektet är inte nerlagt bara pausat lite...  ICQ/ad

Men varför skulle man vilja bromsa luftflödet med en perforerad plåt?? den sidan behöver ju all luft den kan få.. Default/hmm

162

Jag kallar den där plåten för kompostgallret då all skit samlas där och ser till att cylinder 3och 4 sakta går över floden styx och mot porten till hades.

163

Gissning: plåten sattes dit för att undvika att fläkten skulle skjuta in stenar, muttrar och annat som kan slå hål på kylaren.

Men, vi som inte har grus i maskineriet behöver den inte (plus att nederdelen tar i en plåt på insidan av 30 hästars kåpan. Går att vålda ihop det, men det är bättre att ta bort plåten)

164

Its alive :-)
Roligt med trådar som återuppstår.
Har nått annat roligt hänt?

"ljushuvud"

165

Nja händer väl lite smått men så mycket annat som behöver uppmärksamhet så postning här har fått nerpriorteras lite.... Nåväl någon liten trevlig del  ICQ/ae  har ju ramlat in iaf bla denna Hella strålkastare. Glaset har en kant som går i en båge en bit ner från överkantenn, brukar kallas "eyebrow lens". VW märket sitter i nederkanten, plåten som sitter mellan kromringen och reflektorn saknar dräneringshål.

Post's attachments

20150719_122131.jpg, 162.71 kb, 640 x 480
20150719_122131.jpg 162.71 kb, 170 downloads since 2015-07-19 

20150719_122145.jpg, 215.45 kb, 640 x 480
20150719_122145.jpg 215.45 kb, 176 downloads since 2015-07-19 

20150719_122229.jpg, 155.68 kb, 640 x 480
20150719_122229.jpg 155.68 kb, 167 downloads since 2015-07-19 

20150719_122241.jpg, 186.12 kb, 640 x 480
20150719_122241.jpg 186.12 kb, 158 downloads since 2015-07-19 

166

Som vanligt när det gäller dessa tidiga grejer så finns det varianter och eftersom det här är en nördtråd så grottar vi ner oss ICQ/ae
Det här Hella eyebrow glaset (Bosch finns också men tror det är ovanligare...) finns i två varianter, dels helt slätt under VW märket och med en liten "plupp" eller rygg på några mm. Kromsarjen finns också i flera varianter, Hellamärket är i en oval på båda men så finns det med och utan pil.
Den äldre varianten av glas och ring är den utan plupp och pil. Plupp och pil tillkom antagligen för att man behövde någon visare för att monteringen skulle bli rätt närman bytte glas. Pluppen ändrades sedan till en pil neråt på nyare glas medas pilen på sarjen behölls. Årtal och datum för ändringarna är svåra å bestämma, visserligen är allt från -49 o frammåt daterat men ofta är dom mycket svårlästa. En datering är jag dock relativt säker på, glas med plupp  och ring med pil var i tillverkning dec -49, med en eftersläpning på 3-4 månader så borde den suttit på en feb-april -50:a.
Senare under -50 så försvann ögonbrynet och ännu lite senare så flyttade VW märket upp ttill överkanten på glaset men mer om det en annan gång.

Ursäkta att vissa bilder ligger ner men telefonen gör lite som den vill.... ICQ/ad

Post's attachments

20150719_122145.jpg, 215.45 kb, 640 x 480
20150719_122145.jpg 215.45 kb, 172 downloads since 2015-07-19 

20150719_123007.jpg, 195.2 kb, 640 x 480
20150719_123007.jpg 195.2 kb, 160 downloads since 2015-07-19 

167

Intressant, jag har nån gammal strålkastare liggande men inte så gammal som de här.

"ljushuvud"

168

Har haft alldeles för lite tid att uppdatera tråden här men projektet lever iaf.... ett par bilder från dagens stök, hetvattentvätt av underredet  ICQ/ag

Post's attachments

2015-12-19 20.20.47.jpg, 319.09 kb, 687 x 506
2015-12-19 20.20.47.jpg 319.09 kb, 153 downloads since 2015-12-19 

20151219_110619.jpg, 865.28 kb, 1600 x 1200
20151219_110619.jpg 865.28 kb, 154 downloads since 2015-12-19 

169

Trevligt när man är klar iaf ICQ/ab

Tappa inte Default/yikes

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

170 Senaste redigerad av Bengt H (2015-12-20 22:49:09)

Nu ska vi kolla lite på 25hk cylindrar.
Dom tidigaste motorerna upp till nångång under -43 hade 70 mm i borr och slagvolymen var då 985cc och 23 hk. Under -43 så ökades borrningen till 75 mm (samma slag som tidigare 64mm) slagvolymen blev då 1131cc.
Upp till slutet av -52 hade cylindrarna 10 kylflänsar, därefter har dom 12 flänsar.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-194_zpse7xgc77j.jpg
Uppifrån ser man att dom äldre har uttag för dragstängerna till toppen medan dom nyare har hål
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-195_zpsowb8osks.jpg
Även på dessa delar är det datumstämplat, olika sätt på dom 2 typerna
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-198_zps1eau3zbt.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-199_zpssv0bejtx.jpg
Klacken/arna på cylinderfoten är till för att hålla dom speciella cylinderplåtarna som användes upp till skarven -51-52, mer om dom senare.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-196_zpsrgwnsch4.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-197_zpsdx0zs6gs.jpg
Originalkolvarna är skålade och 75mm i diameter men överdimention 75,5 och 76 mm fanns. Till vänster skålad original och till höger plan (hiperf.. ICQ/ad ) 76mm.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-201_zpsfwzsmpzz.jpg
Då trimdjävulen  ICQ/ag  har mig i sitt grepp så är det dessa 76mm kolvar jag kommer att använda i borrade cylindrar.
Viktjusteringen ordnades på min enkla men bra Clas Olson våg, inom 1 gr räcker gott.
Väg kolv och kolvbult separat så kan man para ihop det och tjäna något gram i bearbetning på det.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-202_zpswrwpg3jp.jpg
Då det inte var mer än max några gram som behövdes justeras gjorde jag det med att svarva ur lite på kolvbulten.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-203_zpsyxbschlp.jpg
Enlig verkstadshandboken ska kolvringsgapet vara 0,35mm.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-204_zpsu1gh9l5q.jpg
I brist på riktig ringfilmaskin så funkar det här också ICQ/ad viktigt att man filar i 90gr mot planet.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-205_zpssooel3ba.jpg
Kompressionsringarna är 3 mm och oljeskrapringen 5 mm breda, ringen märkt "top" ska vara i topp och texten vänd uppåt ICQ/ab
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-206_zpsfv7n0hbj.jpg
Ringar 76 x 3 är svåra att hitta och naturligtvis gick en sönder ICQ/ac  räddaren i nöden var då Pelganders i Örebro. Någon 76 x 3 fanns inte men väl en i tumdimention någon tiondel ifrån exakt diameter, den var även lite tunnare så 2 spacerringar behövdes, hoppas det här funkar... ICQ/ad 
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-207_zpsmove3jjt.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-208_zpsnap4k5zm.jpg
När man behandlar det här med cylindrar så ligger ju glömplåtarna nära till hands också...
Den vänstra som var på ovansidan av cylindrarna användes fram till maj -51 då den ersattes av högra typen som sitter under cylindrarna och styr luften mycket bättre. Den första typen hindrar en del av kylluften från att nå cylindrarna  ICQ/ac  och förståsigpåarna rekomenderar därför att man byter till den senare typen så det gör jag med  ICQ/ag 30 hästars passar också om man bockar dom något lite.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-212_zpshv54epw5.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-211_zpsneyt7gnl.jpg
Till sist lackades cylindrarna med värmetålig färg, ser bra ut och sänker oljetempen några grader.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-209_zpshipzh6ju.jpg

171

ICQ/ag MEEEEER!!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

172 Senaste redigerad av Mr 56 (2015-12-21 07:19:08)

Vilken julkaramell, håller med Michael Meeerr! ;-)

Jag har köpt udda kolvringar av Överås veteranbildelar.

http://fordonshobby.se/Overas-Veteranbildelar.html

"ljushuvud"

173

Ja en riktig julklapp serverad i förväg.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

174 Senaste redigerad av Bengt H (2015-12-21 14:28:06)

Tack så mycket grabbar  ICQ/ab ska försöka leverera klappar lite oftare  ICQ/ad

Överås var ett bra tips, tackar  ICQ/ab

175

Mmmm glögg och gamla motorer ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P