Jag gjorde precis samma sak, såg att Bengt hade uppdaterat och klickade direkt för att se vad för nytt intressant denna guru hade att förmedla till oss frälsta
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Die alte Brezeln, -49 von A biz Z
Sidor Föregående 1 … 5 6 7 8 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Jag gjorde precis samma sak, såg att Bengt hade uppdaterat och klickade direkt för att se vad för nytt intressant denna guru hade att förmedla till oss frälsta
Oj, nu blev man besviken, trodde det hade kommit ett nytt intressant inlägg
Vill inte förstöra denna underbara tråd.
Men min bokstavskombination får mig att undra varför man satt dit den perforerade plåten?
Bilföretag gör inget som kostar pengar i onödan.
Kan det vara för att få mer turbulent luftflöde?
Eller för att sakta ner luftflödet så att den kyler bättre?
Eller skydd för nått som kan komma luftflödet.
Tror att det är för att skydda oljekylen från ev stenar som sugs in av fläkten på dåliga vägar i öststaterna
Skydd tror jag. Osäker på när dom kom men har inte sett dom på 50 talsbilar. Dom är väldigt effektiva till att samla upp skräp så det blir dålig luftcirkulation genom kylen. Jag tar väck dom för att få så mycket luft som möjligt genom kylen. Inbillar mig att högre lufthastighet kyler mer.....man fryser mer vid 15 m/sek än 5.... eller tänker jag fel?
Nädå den fysiken stämmer bra! Ytan och volymen luft per tidsenhet (dvs hastigheten) är det som bestämmer kyleffekten. Vill förövrigt passa på och tacka för en fantastisk tråd! Kom mycket lägligt då jag strax ska renovera/bygga på 25hp buss motor!
Fysiken stämmer jättebra, under förutsättning att den träffar objektet, det är därför man ställer sig i lä :-)
Så är det luft filter eller turbulator.
Svaret kanske finns gömt i VW ändringslogg.
Moderniseringar då nya modeller kom ut för att få en gammal bil se nyare ut var vanligt i Sverige på
sent 50-tidigt 60tal då penningkassan för många inte gynnade ett nybilsköp. Har själv sett en 53-volvo pv
som på utsidan på håll såg ut som en 65...bytt bakruta,grill ,baklysen,fälgar,mm. Fanns även en framruta
på eftermarknaden som var limmad och inte delad med listen i mitten till pv.
Såg detta tillbehöret på en sajt o vad skall man säga om en vw och fartresurser
Vill inte förstöra denna underbara tråd.
Men min bokstavskombination får mig att undra varför man satt dit den perforerade plåten?
Bilföretag gör inget som kostar pengar i onödan.Kan det vara för att få mer turbulent luftflöde?
Eller för att sakta ner luftflödet så att den kyler bättre?
Eller skydd för nått som kan komma luftflödet.
Ja detta undrar jag också varför det sitter en hålad plåt där?
Jag misstänker att det är för att bromsa luftflödet och kyla lite bättre.
Oj har ni hittat min gamla tråd nej projektet är inte nerlagt bara pausat lite...
Men varför skulle man vilja bromsa luftflödet med en perforerad plåt?? den sidan behöver ju all luft den kan få..
Jag kallar den där plåten för kompostgallret då all skit samlas där och ser till att cylinder 3och 4 sakta går över floden styx och mot porten till hades.
Gissning: plåten sattes dit för att undvika att fläkten skulle skjuta in stenar, muttrar och annat som kan slå hål på kylaren.
Men, vi som inte har grus i maskineriet behöver den inte (plus att nederdelen tar i en plåt på insidan av 30 hästars kåpan. Går att vålda ihop det, men det är bättre att ta bort plåten)
Its alive :-)
Roligt med trådar som återuppstår.
Har nått annat roligt hänt?
Nja händer väl lite smått men så mycket annat som behöver uppmärksamhet så postning här har fått nerpriorteras lite.... Nåväl någon liten trevlig del har ju ramlat in iaf bla denna Hella strålkastare. Glaset har en kant som går i en båge en bit ner från överkantenn, brukar kallas "eyebrow lens". VW märket sitter i nederkanten, plåten som sitter mellan kromringen och reflektorn saknar dräneringshål.
Som vanligt när det gäller dessa tidiga grejer så finns det varianter och eftersom det här är en nördtråd så grottar vi ner oss
Det här Hella eyebrow glaset (Bosch finns också men tror det är ovanligare...) finns i två varianter, dels helt slätt under VW märket och med en liten "plupp" eller rygg på några mm. Kromsarjen finns också i flera varianter, Hellamärket är i en oval på båda men så finns det med och utan pil.
Den äldre varianten av glas och ring är den utan plupp och pil. Plupp och pil tillkom antagligen för att man behövde någon visare för att monteringen skulle bli rätt närman bytte glas. Pluppen ändrades sedan till en pil neråt på nyare glas medas pilen på sarjen behölls. Årtal och datum för ändringarna är svåra å bestämma, visserligen är allt från -49 o frammåt daterat men ofta är dom mycket svårlästa. En datering är jag dock relativt säker på, glas med plupp och ring med pil var i tillverkning dec -49, med en eftersläpning på 3-4 månader så borde den suttit på en feb-april -50:a.
Senare under -50 så försvann ögonbrynet och ännu lite senare så flyttade VW märket upp ttill överkanten på glaset men mer om det en annan gång.
Ursäkta att vissa bilder ligger ner men telefonen gör lite som den vill....
Intressant, jag har nån gammal strålkastare liggande men inte så gammal som de här.
Har haft alldeles för lite tid att uppdatera tråden här men projektet lever iaf.... ett par bilder från dagens stök, hetvattentvätt av underredet
Trevligt när man är klar iaf
Tappa inte
Nu ska vi kolla lite på 25hk cylindrar.
Dom tidigaste motorerna upp till nångång under -43 hade 70 mm i borr och slagvolymen var då 985cc och 23 hk. Under -43 så ökades borrningen till 75 mm (samma slag som tidigare 64mm) slagvolymen blev då 1131cc.
Upp till slutet av -52 hade cylindrarna 10 kylflänsar, därefter har dom 12 flänsar.
Uppifrån ser man att dom äldre har uttag för dragstängerna till toppen medan dom nyare har hål
Även på dessa delar är det datumstämplat, olika sätt på dom 2 typerna
Klacken/arna på cylinderfoten är till för att hålla dom speciella cylinderplåtarna som användes upp till skarven -51-52, mer om dom senare.
Originalkolvarna är skålade och 75mm i diameter men överdimention 75,5 och 76 mm fanns. Till vänster skålad original och till höger plan (hiperf.. ) 76mm.
Då trimdjävulen har mig i sitt grepp så är det dessa 76mm kolvar jag kommer att använda i borrade cylindrar.
Viktjusteringen ordnades på min enkla men bra Clas Olson våg, inom 1 gr räcker gott.
Väg kolv och kolvbult separat så kan man para ihop det och tjäna något gram i bearbetning på det.
Då det inte var mer än max några gram som behövdes justeras gjorde jag det med att svarva ur lite på kolvbulten.
Enlig verkstadshandboken ska kolvringsgapet vara 0,35mm.
I brist på riktig ringfilmaskin så funkar det här också viktigt att man filar i 90gr mot planet.
Kompressionsringarna är 3 mm och oljeskrapringen 5 mm breda, ringen märkt "top" ska vara i topp och texten vänd uppåt
Ringar 76 x 3 är svåra att hitta och naturligtvis gick en sönder räddaren i nöden var då Pelganders i Örebro. Någon 76 x 3 fanns inte men väl en i tumdimention någon tiondel ifrån exakt diameter, den var även lite tunnare så 2 spacerringar behövdes, hoppas det här funkar...
När man behandlar det här med cylindrar så ligger ju glömplåtarna nära till hands också...
Den vänstra som var på ovansidan av cylindrarna användes fram till maj -51 då den ersattes av högra typen som sitter under cylindrarna och styr luften mycket bättre. Den första typen hindrar en del av kylluften från att nå cylindrarna och förståsigpåarna rekomenderar därför att man byter till den senare typen så det gör jag med 30 hästars passar också om man bockar dom något lite.
Till sist lackades cylindrarna med värmetålig färg, ser bra ut och sänker oljetempen några grader.
MEEEEER!!!
Vilken julkaramell, håller med Michael Meeerr! ;-)
Jag har köpt udda kolvringar av Överås veteranbildelar.
http://fordonshobby.se/Overas-Veteranbildelar.html
Ja en riktig julklapp serverad i förväg..
Tack så mycket grabbar ska försöka leverera klappar lite oftare
Överås var ett bra tips, tackar
Mmmm glögg och gamla motorer
Sidor Föregående 1 … 5 6 7 8 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Die alte Brezeln, -49 von A biz Z
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.