126

Härlig bok precis som en webbsida man trycker på en länk och man hamnar på rätt sida.

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213

127

Lexingmats skrev:

Härlig bok precis som en webbsida man trycker på en länk och man hamnar på rätt sida.

Japp, en föregångare

128

Bokens fördel är att den finns kvar. Inte säkert hemsidor finns efter 60-70 år

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

129

Jag har den som PDF om intresse finns.

"ljushuvud"

130

Då går vi vidare till kamaxeln och lyftare/stötstänger. Kamaxeln är lika på hela 25/30hk perioden så även lyftare/stötstänger. Lyftarna på 25/30hk motorerna skiljer sig från senare motorer med att dom sitter fast på stötstängerna.
49:a motorn har gått ca 12000 mil så kammen och lyftarna börjar visa lite tecken på slitage.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-128_zps3219b1de.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-129_zps9d46081e.jpg
Slitaget var väl ganska normalt, ibland kan det se ut som nedan Default/yikes ...
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-130_zps65381c58.jpg
Men jag strävar ju efter nyskick på insidan av motorn så kammen behövde bytas, flera NOS kammar provades men axialspelet med dom blev väldigt litet. Det står dock inget i rephandboken om hur stort axialspelet ska vara, det står bara att man ska mäta det....  Default/hmm   nåväl, jag mätte vad den gamla hade och det var 7 hundradelar och den enda kammen jag kunde få till det spelet med var en något beg men mycket fin axel så den fick det bli. Problemet men den axeln var att drevet var kraftigt korroderat så det behövde bytas. UNF 5/16 bultar för det ändamålet finns hos CSP å sen är det bara att köra igång. En pelarborr underlättar för att få allt rakt.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-131_zps0dbf4606.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-132_zps333bc37c.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-133_zpsc4fc7717.jpg
På baksidan får man försänka med en planförsänkare sk "Granlundare" för att skallarna ska krypa in för att få frigång här...
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-135_zps2a82618a.jpg
...mot oljepumpen, 1mm är minimum och då går ändarna på bultarna jämt på andra sidan  ICQ/ab
Några ord om dreven, alla äldre drev var i samma storlek men några år in på 50talet så kom det + och - märkning, står det tex +2 på drevet betyder det att den är 2 hundradelar större än konstruktionsmåttet. + och - används för att ställa in kuggspelet, man lägger i veven med sitt kamdrev på plats och håller fast det, i med kammen och då känner man om det blir något märkbart kuggspel. Finns där spel ska man ha mera +, är där inget spel kan det å andra sidan vara för tajt och det kollar man med att snurra veven lite sakta, kryper ändan på kammen upp något ur sitt läge är det för tajt och du ska ha ett mindre drev. Så har konstrukörerna tänkt sig det hela iaf, i verkligheten kan det vara lite knepigt att få till....bättre med något glapp än tajt.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-136_zps6c72982b.jpg
Ny kam fordrar nya lyftare (dom gamla var ju inte så kul heller...), här är något marknadsfynd men nya finns hos bla folkabiten.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-137_zpscbd039b2.jpg
Lyftarna löper i hål i blocket men snurrar inte som på senare motorer utan fixeras av en plåtbit som skruvas i blocket. Denna plåt ska justeras så att lyftarna löper i sina hål av egen vikt utan att glappa, lite trevligt pillgöra ICQ/ad . Plockar man bort dessa plåtar vid renovering så underlättar det återmonteringen/justeringen betydligt om dom kommer tillbaka på samma ställe där dom satt pga att det har slitit in sig mot hålen tidigare.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-138_zps00011dbf.jpg
Om man riktigt vill finlira så kollar man att drevet står rätt även i en originalmotor  ICQ/ae . När kolven står i tdc i insugsfasen så ska insug och avgasventilerna vara lika mycket öppna, om det skiljer så ska insug ligga något före har jag blivit lärd av en gammal tjuvtrimmare ICQ/ae 
Rigga vev, kolv och cylinder och märk ut på remskivan var tdc ligger, mittersta strecket på bilden under....
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-139_zps052a0513.jpg
...med en modifierad stötstång så mäter man med en mätklocka hur mycket kammen lyfter på tdc..
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-140_zpsb246696b.jpg
... här visade det sig att insug lyfte 2 tiondelar mer än avgas så det var bra ICQ/ae . Skiljer det för mycket så kan man enkelt fila bulthålen i kamdrevet lite ovala så man ställer fram eller tillbaka drevet i förhållande till kammen. Tror jag skrev lite utförligare om det i gamla "10hk till tråden". Obs säjer inte att man ska göra så här men det är lätt och funkar bra tycker jag ICQ/af
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-141_zps27e1aed0.jpg
Efter det så är kamhistorien färdig, bultarna dras fast och säkras, här har jag gjort det på gammalt sätt med körnslag men lim funkar också bra.

131 Senaste redigerad av Sten vW (2014-12-07 23:51:41)

Varför UNF, var nithålen 6mm och du gängade 1/4"?

S

132

Nitarna är 6,2 så 1/4" går inte, fingängat är för att få tillräckligt klämkraft och antal gängor i den tunna flänsen på kammen. Varför UNF är att dom är lätta att få fatt på, 5kr/st hos CSP är inget att bråka om men man kunde lika gärna använt tex M8x1.

133

Bengt H skrev:

Efter det så är kamhistorien färdig, bultarna dras fast och säkras, här har jag gjort det på gammalt sätt med körnslag men lim funkar också bra.

Tror du väljer rätt med fingängat och körnslag. Vanlig loctite lossar när det blir varmt.

134

Det är så fränt att läsa dina bravader Bengt
Så man väntar bara på nästa inlägg  ICQ/ab
PS jag vet inte om du läser Hot Vws  om inte skall du nog köpa Nr 1/15  för där är det några goa gubbar som bygger en 1800cc av en 25hk maskin
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

135

Nähe nu har det gått för lång tid igen Bengt.
Uppdatera oss.
Och lär oss mer.
Toppar, förgasare mm

136

Lugn, kommer  uppdatering vilket år som helst ICQ/ad ...

137

I brist på tid så kommer det lite utfyllnad så ni inte tröttnar alltförmycket  ICQ/ad
På bilderna nedan är det troligen den första Svenska försäljningsbrochyren, daterad -49 och tryckt på ett enkelt papper i A3 format  ICQ/ab
Framsidan visar en tecknad -46-47:a och baksidan teknisk information samt en sammanställning av återförsäljarna.
Hur många av dessa återförsäljare säljer VW idag?

Post's attachments

20141214_204722.jpg, 139.02 kb, 480 x 640
20141214_204722.jpg 139.02 kb, 173 downloads since 2014-12-14 

20141214_204734.jpg, 159.32 kb, 480 x 640
20141214_204734.jpg 159.32 kb, 174 downloads since 2014-12-14 

20141214_211013.jpg, 153.06 kb, 480 x 640
20141214_211013.jpg 153.06 kb, 188 downloads since 2014-12-14 

138 Senaste redigerad av MickeW (2014-12-14 22:00:45)

Fin brochyr! Berners i Östersund, Nordemans och Skellefteå Bil finns i alla fall kvar med samma namn.

[

139 Senaste redigerad av Bengt H (2014-12-14 22:05:47)

På -50 finns det minst 2 olika brochyrer, på den ena gjorde man samma enkla tryck fast med uppdaterad bil ICQ/ab  och antagligen hade det blivit så många fler återförsäljare så det fick inte plats utan nu hade varje försäljare sitt namn och adress på sin brochyr.
På andra brochyren var det samma framsida och baksida men den är utvikbar, formatet är samma som innan, A3

Post's attachments

20141214_205226.jpg, 114.77 kb, 480 x 640
20141214_205226.jpg 114.77 kb, 173 downloads since 2014-12-14 

20141214_205237.jpg, 168.48 kb, 480 x 640
20141214_205237.jpg 168.48 kb, 179 downloads since 2014-12-14 

20141214_215101.jpg, 110.45 kb, 640 x 480
20141214_215101.jpg 110.45 kb, 163 downloads since 2014-12-14 

20141214_215118.jpg, 122.31 kb, 640 x 480
20141214_215118.jpg 122.31 kb, 185 downloads since 2014-12-14 

140

Brembergs bilverkstad i Tomelilla heter numera michelsens bil, och säljer vw/Audi

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

141

Ostermans i Stockholm sålde väl bl.a Ford?
När bildades Scania-Bilar som sålde VW i de flesta städer?

142

Alla de tre nordligaste heter iallafall samma.... ICQ/ab Skelleftebil sålde Scania före vw, så det är väl därför de står med där gissar jag. Skellefteå bil  blev Skelelfteå bilaktiebolag som nu är Skellefteå bil igen. ICQ/ab

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

143

helvete va nördigt
precis vad min diagnos behöver
fantastisk tråd Bengt, en som jag missat tills nu
inte läst igenom alla sidor noga än men jag ska beta av dom
en efter en, detalj för detalj,
nummerändringar, förflyttningar, tekniskt know how
så kul så kul
tack!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

144 Senaste redigerad av Bengt H (2014-12-19 21:45:26)

Junte skrev:

helvete va nördigt
precis vad min diagnos behöver
fantastisk tråd Bengt, en som jag missat tills nu
inte läst igenom alla sidor noga än men jag ska beta av dom
en efter en, detalj för detalj,
nummerändringar, förflyttningar, tekniskt know how
så kul så kul
tack!

Tack så mycket ICQ/ab ska göra så gott jag kan för att spä på din diagnos  ICQ/ae   ICQ/af

145 Senaste redigerad av Bengt H (2014-12-21 22:23:34)

Då halkar vi vidare med oljesystemet....
Original oljepump är 19mm bred, pumparna som finns idag är 21mm och det är bra att det öser på lite mer. 21 mm pump finns för både 6 och 8mm pinnbultar och båda går att använda men 6 millimetaren styr opp lite bättre vid monteringen, enda modden man kan behöva göra på blocket är byte till längre pinnbultar. Den jag köpte var en Shadek från CSP i Hyllinge.
Första kollen är att dom går lätt runt utan att hugga eller gå trögt. Efter det kollar jag efter grader på dreven och ev putsar till dom på en slät skiva, i det här fallet ett 320 papper klistrat på en planskiva.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-142_zps452728e4.jpg
Avgörande för om det blir rätt oljetryck i motorn är axialspelet på dreven i pumpen och det kollar man med bladmått mot en rak stålbit, här kan man även se så att dreven står rakt i pumpen, varit utför att axeln varit snett itryckt samt att dreven är lika höga.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-143_zps9ea47b97.jpg
Axialspelet ska vara 0,07-0,18 enligt rephandboken men 0,18 tycker jag verkar vara på tok för mycket, jag brukat ha det 0,07-0,10. Spelet kan fixas på 2 sätt. Antingen slipar man av dreven så att dom ligger med rätt mått under kanten och då mäter man som bilden ovan, locket monteras då utan papperspackningen med bara lite flytande packning som tätning. På det andra sättet så slipar man ner huset så att dreven ligger i samma höjd som kanten och tjockleken på papperspackningen bildar då axialspelet. Slipningen får göras under noggrann kontroll på en absolut slät skiva. Om man skriver upp vid varje öra på huset hur mycket man ska slipa så underlättar det att man inte tar för mycket, skulle man ta för mycket ja då får man ta lite på dreven också ICQ/ad
Personligen tycker jag det är lättare och känns säkrare med andra varianten.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-144_zpsc385e247.jpg
Man måste även kolla så att hålen in och ut ur pumpen linar upp med hålen i blocket, ibland slår det fel på 3-4mm...färga området runt hålet på pumpen med en tuchpenna och ritsa med en tillböjd pianotråd eller liknande, slipa sedan på pumpen, inte blocket. På -49:an stämde det ovanligt bra  ICQ/ab
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-150_zpsbda2e12a.jpg
Inne i pumphuset kan man runda till i botten där oljan sugs in av dreven samt utgångshålet.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-151_zpscdbabfd0.jpg
Locket kan man själv planslipa på samma sätt som pumphuset om det inte är för djupa spår.
Nästa pryl i oljesystemet är reduceringsventilen. Det är en liten kolv med en fjäder som sköter om själva tryckregleringen, styr oljan till smörjställena, till kylen samt släpper överskottet tillbaka till sumpen. Ventilen göms bakom en stor spårskruv på undersidan av vänster blockhalva. Skulle ventilen sitta fast kan man få loss den med en gängtapp som försiktigt gängas i underifrån, värme från en värmepistol underlättar också.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-152_zps5881b7ce.jpg
Är fjädern för slapp så blir oljetrycket detsamma Default/hmm  dessa värden ska en 25/30hästare ha.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-153_zps652cba58.jpg
Det behövs ingen avancerad fjäderprovare, en enkel digitalvåg från Clas i sjön och en pelarborr funkar fint. Först testade jag originalfjädern men den var ju lite slapp....
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-154_zps920e27fd.jpg
Rotade igenom förrådet av fjädrar och denna var den bästa
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-155_zps317eeeca.jpg
Ok inom tolleransen men liite högre hade inte gjort nånting...men det går att fixa ICQ/ae  med en 1mm bricka under så blev det bättre ICQ/ag
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-156_zpsd8d62a67.jpg
Brickan lägger man i i botten på "skruven" så blir fjädern en mm längre. En del drar ut fjädern men min erfarenhet av utdragna fjädrar är att dom snabbt går tillbaka till den gamla längden igen....
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-157_zps02182d91.jpg

146

Jaha, photobucket behagade vända ena bilden...

Post's attachments

49-158.jpg, 138.55 kb, 640 x 480
49-158.jpg 138.55 kb, 170 downloads since 2014-12-21 

147

Kör vidare i oljesystemet och kommer då till oljekylen.
Kylen ser ut att ha varit likadan från KDF tiden ända upp till sista dagarna 1956 (den vänstra på bilden), dom kompletterades då med ett fästöra på toppen för att kunna fästa dom även i fläktkåpan, detta skedde 29 dec -56 vid motornr 1677480. Bara 3 månader senare 10 april -57, motornr 1812562 ändrade man designen radikalt på kylen( högra på bilden ), 36 "rör" blev 32 och höjden sänkes nästan 4 cm.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-159_zpsbcdb92ac.jpg
Som så mycket vad gäller gamla VW:s så är även kylarna daterade med tillverkningsmånad och år, här är kylen från -49:an märkt 6 9 vilket blir juni -49. Dom små siffrorna är nog nån form av kontrollstämpling inom fabriken.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-160_zpsa1321efe.jpg
Här en annan lite kluddigare 10 2 (okt -52 )
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-161_zpsa1201a87.jpg
Även dom i nyare designen fick datering fast där sitter den på undersidan av fästet, 8 7 blir då aug -57
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-162_zps4387e144.jpg
Jaha vad använder man nu om man ska renovera och är matching numbersnörd ICQ/ad ? Roligas är ju naturligtvis att använda originalet men personligen har jag inte lyckats övertyga mig själv om att jag får dom tillräckligt rena invändigt ICQ/ac .....inte ens fabriken får dom som dom skickade ut som utbyteskylar rena......har öppnat någon sådan och den var full med skräp ( kolla gärna i min andra tråd "10 hk till" ) ICQ/ac  Jag har köpt nya brassekylar på senare år och dom har funkat fint efter en ordentlig urspolning så sådan får det bli, iaf så länge.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-163_zps39ec0e3a.jpg
Naturligvis kan jag inte hålla mina fingrar i styr här heller ICQ/ab  lite måste fixas ICQ/ae  Första åtgärd är att ta bort den där perforerade plåten som förstör luftflödet genom kylen, inte bra alls.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-164_zps90a44553.jpg
Sen upptäckt jag att dom ändrat hålbilden lite någon gång, oljehålen i kylen linade inte mot hålen i blocket.....kylen fick flyttas ca 2mm mot höger, löstes genom att fila fästhålen i blocket lite ovala och fästhålet i kylen likadant.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-165_zps3131d8c2.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-166_zpsaeb59cf1.jpg
Gick fritt med nöd o näppe i fläktkåpan.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-167_zps96de071a.jpg

148

Underbar läsning ICQ/ab Alltid riktigt kul att se och lära av folk som har koll på vad de gör. Keep the good work up! ICQ/ab

149

Tackar ICQ/ag

150

Oj, nu blev man besviken, trodde det hade kommit ett nytt intressant inlägg  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag

Gubbjävel; dvs originalfantast