Då halkar vi vidare med oljesystemet....
Original oljepump är 19mm bred, pumparna som finns idag är 21mm och det är bra att det öser på lite mer. 21 mm pump finns för både 6 och 8mm pinnbultar och båda går att använda men 6 millimetaren styr opp lite bättre vid monteringen, enda modden man kan behöva göra på blocket är byte till längre pinnbultar. Den jag köpte var en Shadek från CSP i Hyllinge.
Första kollen är att dom går lätt runt utan att hugga eller gå trögt. Efter det kollar jag efter grader på dreven och ev putsar till dom på en slät skiva, i det här fallet ett 320 papper klistrat på en planskiva.

Avgörande för om det blir rätt oljetryck i motorn är axialspelet på dreven i pumpen och det kollar man med bladmått mot en rak stålbit, här kan man även se så att dreven står rakt i pumpen, varit utför att axeln varit snett itryckt samt att dreven är lika höga.

Axialspelet ska vara 0,07-0,18 enligt rephandboken men 0,18 tycker jag verkar vara på tok för mycket, jag brukat ha det 0,07-0,10. Spelet kan fixas på 2 sätt. Antingen slipar man av dreven så att dom ligger med rätt mått under kanten och då mäter man som bilden ovan, locket monteras då utan papperspackningen med bara lite flytande packning som tätning. På det andra sättet så slipar man ner huset så att dreven ligger i samma höjd som kanten och tjockleken på papperspackningen bildar då axialspelet. Slipningen får göras under noggrann kontroll på en absolut slät skiva. Om man skriver upp vid varje öra på huset hur mycket man ska slipa så underlättar det att man inte tar för mycket, skulle man ta för mycket ja då får man ta lite på dreven också
Personligen tycker jag det är lättare och känns säkrare med andra varianten.

Man måste även kolla så att hålen in och ut ur pumpen linar upp med hålen i blocket, ibland slår det fel på 3-4mm...färga området runt hålet på pumpen med en tuchpenna och ritsa med en tillböjd pianotråd eller liknande, slipa sedan på pumpen, inte blocket. På -49:an stämde det ovanligt bra

Inne i pumphuset kan man runda till i botten där oljan sugs in av dreven samt utgångshålet.
Locket kan man själv planslipa på samma sätt som pumphuset om det inte är för djupa spår.
Nästa pryl i oljesystemet är reduceringsventilen. Det är en liten kolv med en fjäder som sköter om själva tryckregleringen, styr oljan till smörjställena, till kylen samt släpper överskottet tillbaka till sumpen. Ventilen göms bakom en stor spårskruv på undersidan av vänster blockhalva. Skulle ventilen sitta fast kan man få loss den med en gängtapp som försiktigt gängas i underifrån, värme från en värmepistol underlättar också.

Är fjädern för slapp så blir oljetrycket detsamma
dessa värden ska en 25/30hästare ha.

Det behövs ingen avancerad fjäderprovare, en enkel digitalvåg från Clas i sjön och en pelarborr funkar fint. Först testade jag originalfjädern men den var ju lite slapp....

Rotade igenom förrådet av fjädrar och denna var den bästa

Ok inom tolleransen men liite högre hade inte gjort nånting...men det går att fixa
med en 1mm bricka under så blev det bättre

Brickan lägger man i i botten på "skruven" så blir fjädern en mm längre. En del drar ut fjädern men min erfarenhet av utdragna fjädrar är att dom snabbt går tillbaka till den gamla längden igen....
