Kollade bilder i några -54 o uppåt kataloger på 30hk fördelare och där är det "springwire" klämmor.
Hum.. Så det fanns på några få 383or sen skrotade man dessa fram tills man började med ovalen? Värt att gräva sig in i!
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Die alte Brezeln, -49 von A biz Z
Kollade bilder i några -54 o uppåt kataloger på 30hk fördelare och där är det "springwire" klämmor.
Hum.. Så det fanns på några få 383or sen skrotade man dessa fram tills man började med ovalen? Värt att gräva sig in i!
Spännande.
Har några 383:or som planen är att kolla upp så det här är ju kanon.
Bengt H skrev:Kollade bilder i några -54 o uppåt kataloger på 30hk fördelare och där är det "springwire" klämmor.
Hum.. Så det fanns på några få 383or sen skrotade man dessa fram tills man började med ovalen? Värt att gräva sig in i!
Nä det är mycket möjligt att det var springwire på typ det sista året, hittade en bild i en bok där det var bilder från firandet av 500000:de VW:n 3 juli -53 och där var det springwire på en motor under montering. Bilderna i boken verkar vara tagna i samband med firandet.
Ah, äntligen hösttermin Jag var ute och tittade på de 2 fördelare jag har hemma men blev väl inte direkt klokare.
På barndoormotorn från -53 sitter en 1G jan-51 med wireclips.
Den andra med märkning 2G har vanliga clips. Den har även dessa kopparormar till kablar. Är det original eller?
Bergau skrev:Bengt H skrev:Kollade bilder i några -54 o uppåt kataloger på 30hk fördelare och där är det "springwire" klämmor.
Hum.. Så det fanns på några få 383or sen skrotade man dessa fram tills man började med ovalen? Värt att gräva sig in i!
Nä det är mycket möjligt att det var springwire på typ det sista året, hittade en bild i en bok där det var bilder från firandet av 500000:de VW:n 3 juli -53 och där var det springwire på en motor under montering. Bilderna i boken verkar vara tagna i samband med firandet.
Jävla tyskar alltså. Ska de inte ha ordning i leden? Så håller de på och byter fram och tillbaka!
Nä men detta skall vi gå till botten med. Jag har för övrigt skrivit ned alla datum på 383or jag klämt och känt på. Noterat också om de har O ring och/Eller wire clips
Bara för att jävlas så kan jag visa min 383 med BÅDE fjäder och bleck. Måste var gjord mitt i skarven..
Ja det här blir bara bättre och bättre.... inte konstigt att dom rök ihop på samba
Bengt H skrev:Kollade bilder i några -54 o uppåt kataloger på 30hk fördelare och där är det "springwire" klämmor.
Hum.. Så det fanns på några få 383or sen skrotade man dessa fram tills man började med ovalen? Värt att gräva sig in i!
Hmmm, jag var ju tvungen att gå ut och kolla på min tidiga -53 oval. Den är tillverkad i mars -53 dvs väldigt tidig oval.
Den har 25 hästarn kvar, 383 fördelare och springwire klämma.
Sen har jag en oktober -53 barndoor med 25 hp och 383. Det har bleckklämma.
Jag säger som den gode Gösta Rustas. Volkswagen använde sig ofta av två underleverantörer av delar, så det kan tänka sig att båda modeller av klämma användes parallellt under en period.
Ja det här blir bara bättre och bättre....
inte konstigt att dom rök ihop på samba
No hard feeling här inte
Jag säger som den gode Gösta Rustas. Volkswagen använde sig ofta av två underleverantörer av delar, så det kan tänka sig att båda modeller av klämma användes parallellt under en period.
Fast Bosch är alltid Bosch. Så det är mer att Bosch hade andra leverantörer.
var tvungen att prova att ha isär en igår med.
För att få isär den mer så är överdelen gängad eller något sådant antar jag eller?
Gjorde mig ett dorn hål i den gamle bänken med
Nä ingen gänga, när du hakat av fjädrarna så är det bara att dra isär...men kan kärvat ihop av torkat fett eller rost
Gillar denna sjukt nörd i varje detalj tråden. Även om jag själv inte bryr mig om månader och år på min egen bil gillar jag detta skarpt endå.
Gillar denna sjukt nörd i varje detalj tråden. Även om jag själv inte bryr mig om månader och år på min egen bil gillar jag detta skarpt endå.
På allmän begäran, eller kanske mest från Johan i Bredaryd, aka johan81 lägger jag upp en sprängskiss på 383:an så han får ihop den igen....
Å Henke kolla bilden, är från -54 års Boschkatalog och clipsen är...
Tackar kan ju vara bra att ha.
;-)
Finns inga bevis
Hur har det gått med cylindrarna?
Vad tror du om att blästra blocket med nötskal om man ska
ta bort pluggarna till oljekanalerna.
Är det någon speciell storlek på vapen borstarna?
Nyborrade cylindrarna är skrot 3 av dom har spår efter svarvningen....troligtvis har dom lossnat när dom svarvades/borrades....sen är kolvspelet allderless för stort, inte mätt noga men det ligger mellan 10 o 15 hundradelar, ska vara 4-5 hundradelar på nya delar
bilden visar spåret på den värsta cylindern..... men det finns en plan B så det löser sig nog
Blästra med nötskal är skonsamt och inte så farligt om något skulle komma fel. Har själv försökt att köra det i mitt blästerskåp men fick det inte att funka....fasen vet vad jag gjorde för fel men den kunde inte få upp medlet i pistolen, försökte på alla sätt men nada funka
Kommer inte ihåg storleken på borstarna men en välsorterad vapenhandlare borde ha nåt i rätt storlek.
Tänkte visa lite litteratur från splittiden och börjar från början med en KDF instruktionsbok. Det står inget tryckår men det är ett original. På omslaget så ser ni var jag fått inspirationen till namnet på den här projekttråden. Innanför omslaget är det en bubbla i relief. Kostnaden för boken var 2:50 riksmark, sålde nog ganska bra då dom inte är jätteovanliga idag. Den är mycket finurligt uppbyggd, det kollar vi på i nästa inlägg
Är bara skadorna där inte ringarna passerar så är det lungt, bilden tycks visa ett gränsfall men VW kolvar kan ha ett rättså tjockt översta ringland, sedan finns ju squishbandet...
0,1-0,15 är mitt normala kolvspel när jag låter borra mina luftkylda mc cyllar som dessutom har mindre dia än VW.
Skall jag köra på bana så är detta för trångt och nyper, då brukar jag gå upp till ca 0,2mm.
Gamla 50-tals speedway mc kan vara uppåt 0,3mm men då hörs det!
Trolltanke: använda din kompressor med dessa cyllar ???
S
När man slår upp mitten på boken så är där en KDF i genomskärning, från varje del på bilen är ett streck ut till ett urnyp i kanten, bläddrar man upp efter urnypet så kommer man till ett uppslag som i detalj förklarar hur den delen ser ut och fungerar om man följer tex vinker (pil) så kommer man till sidan som behandlar körriktningsvisarna
Är bara skadorna där inte ringarna passerar så är det lungt, bilden tycks visa ett gränsfall men VW kolvar kan ha ett rättså tjockt översta ringland, sedan finns ju squishbandet...
0,1-0,15 är mitt normala kolvspel när jag låter borra mina luftkylda mc cyllar som dessutom har mindre dia än VW.
Skall jag köra på bana så är detta för trångt och nyper, då brukar jag gå upp till ca 0,2mm.
Gamla 50-tals speedway mc kan vara uppåt 0,3mm men då hörs det!Trolltanke: använda din kompressor med dessa cyllar ???
S
Tack för att du fick ut mig till verkstan å mäta lite noggrannare, shimsar jag ut dom lite så går det nog
Angående kolvspelet, bra input, 0,2 är förslitningsgränsen så det kanske är ok iaf....Skara Motorrenovering som gjort jobbet borde ju veta vad dom gör..... får se hur jag gör.
Mycket intressant tråd detta!
Hoppas att det löser sig och på dig låter ju plan b som ännu roligare.
Jag pratade med kompisen igår som blästrar här i bredaryd.
Och vi diskuterade sodan mm så nämnde jag att nötskal ska
fungera finr och inte skada lagerbanor mm.
Då klämmer han ur sig att han har ett par hundra kg på hyllan
Så nu ska vi bara kolla i vilken av trumlingsmaskinerna som passar bäst.
Men visst det ör ju lite meck att byta media i hans maskiner +att det är ju omöjligt att
få bort allt gammalt media men någort korn spelar ju ingen roll om man rengör noga sen.
Boxerville » Projekt » Die alte Brezeln, -49 von A biz Z
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.