Haha vet o vet, har rätt mycket gamla grejer å litteratur, bara att läsa på å försöka få in lite i skallen
Resitex Hartgewebe hette materialet till kamaxeldrevet
Ja bara det..ett underbart namn på ett material...
late,
in love,
and a little drunk..
79 2014-01-06 23:00:04 Senaste redigerad av Bengt H (2014-01-06 23:00:56)
Ja bara det..ett underbart namn på ett material...
Ja mycket bättre än vad det heter i dom Svenska ändringmeddelandena, där heter det kort och gott "pressmassa"
MickeW skrev:Joo jag är här, undrar lite om det var det fiberdrev hela vägen fram till -56?
Vet ej riktigt, det står att det var endast för exportmarknaden när det infördes, får forska lite bland servicemeddelande jag har och se om det går att få ut nåt av det.
Har läst på bland servicemeddelanden men inte hittat nåt mer....vet att jag sett mer info om dom dreven....kan vara i nån gammal vwhk tidning.
Resitex Hartgewebe hette materialet till kamaxeldrevet
Ja och det infördes för att få tystare gång på motorn....vwteknikerna hade nog aldrig hört rakskurna drev
Länge sen uppdatering....arbetet fortgår dock i sakta mak
Nu har vi kommit till vevpartiet. 25och 30 hk har samma mått på vevaxeln, 64 mm slag, 50 mm ram och vevtappar. En ändring att notera finns dock, med införandet av 30hästaren ändrades svänghjulsbulten, på 25hästaren var det endast gängorna som styrde bulten men med 30 hästaren så gjordes den ogängade delen längre så att den styrde bulten in i vevaxeln bättre. Byter man vev i sin 25:a till en från en 30hästare så får man se till att få med bulten också. Svänghjulet är samma hela tiden förutom att snedfasningen av kuggarna försvann på sista året.
Här är en tabell från verkstadshandboken vad som passar med vad.
Återvänder till min motor, ett problem är att dom ofta har ett lågt oljetryck. Oljan räcke helt enkelt inte till ända ut, resultatet blir att oftast är vevtapparna repiga
Här är en annan konstig fläck..
För att få upp mer olja till veven bör man sätta i en 21mm pump (19mm original) som öser på lite bättre. För att få bättre smörjning till vevtapparna kan man slipa lite skåror mittför hålen i lagren så blir det också lättare för oljan att komma ut.
Mäter på lagret var hålet är och ritar sen upp det på ramtappen, därefter slipar man försiktigt fram formen.
Glömde att fota färdiga resultatet...men här är en likvärdig bild från "10hk till" bygget.
Dom här verktygen använde jag.
Svänghjulet visade sig vara dåligt på tätningsytan till packboxen, den gamla packboxen måste ha varit väldigt hård även från början då den slitit ett så rejält spår så att det även blivit grader runt.... ett bättre svänghjul letades fram med fin tätningsyta o ytan för kopplingslamellen var inte heller speciellt sliten. Lamellytan går annars bra att svarva/slipa, lite värre med packboxytan.
Svänghjulet var dock lite tuggat på kuggarna så för att snygga till det så svarvade jag till dom så alla blev lika (har lite med balansen att göra), sen avgradning så blev det ok
Instruktivt..hur stort är måttet på uppslipningen samt är det viktigt med "off-center"-placeringen?
late,
in love,
and a little drunk..
kul läsning det här.
Har missat att du startade denna tråden.
Nice piece of craftsmanship, som en engelsman gärna hade uttryckt sig
Instruktivt..hur stort är måttet på uppslipningen samt är det viktigt med "off-center"-placeringen?
Slipningen är ca 15 mm lång, man lägger den så den kommer mittför hålet i lagret.
87 2014-02-09 17:44:09 Senaste redigerad av Bengt H (2014-02-09 17:52:49)
Då går vi vidare till stakarna, alla stakar 25/30hk är lika, det som skiljer är endast märkningen samt vikttolleransen. 25 hästaren har en vikttollerans på 11 gr mellan tyngsta och lättaste staken i en motor medan 30 hästaren har 2 gram.
Har nämnt innan att min bil ligger i början på den tidsperioden då man gjorde mycket ändringar och jobbade sig bort från kriget och KDF tiden. Här är en typisk sådan grej. Själva stakarna har "moden" logga medan överfallen har den gamla kuggkransen
Vid en renovering av stakarna ska man kolla att dom är någorlunda raka, storändan är rund samt att byta och bearbeta bussningen i lilländan.
För detta arbete hade Volkswagen tänkt att man ska använda denna verktygssats.
Urdagning av bussningen.
Staken uppsatt i fixturen för kontroll av rakhet, riktning och brotchning.... fast jag använder inte den
Trycker ur den gamla bussningen i pressen ist
I aug -49, motornr 147950 gjordes vevstaksbussningen bredare, från 21mm till 24mm, min motor hade den smalare bussningen så troligtvis har den aldrig varit renoverad innan. Bussningen i mitten är en vanlig 25/30 hk bussning, den till höger är så som dom man köper idag ser ut.
Den nya bussningen trycks in, man bör se till så att inte skarven kommer neråt där det blir störst belastning och att man inte borrar smörjhålen i skarven heller.
Smörjhålen borras innan bussningen bearbetas.
En sista grej innan jag lämnar stakarna ifrån mig är att kolla så att det inte finns några grader på delningsytorna, jag drar dom försiktigt över en ny finhuggen fil.
I verktyget jag visade innan finns en funktion där man kan rikta stakarna, jag har blivit avrådd från att rikta dom då dom gärna vill gå tillbaka till sitt krokiga/vridna utförande . Han som jag lämnade stakarna till har en fixtur där han sätter upp dom i storändan och sedan borrar dom i fräsen, det fina med det är att alla blir lika långa och är dom lite krokiga/vridna så blir lilländan ändå parallell med storändan
Efter borrningen så brotchas dom till rätt mått, rätt mått är att man ska kunna trycka igenom kolvbulten med ett tumtryck
En del hävdar att det blir bättre om man honar upp bussningen till rätt mått, vilket som är rätt eller fel vet jag ej men det funkar fint med brotchning iaf
Tillbaka från bearbetningen vill jag väga in stakarna, gillar inte det här med 11gr skillnad
Mina slog på 8 gr, den bästa balansen får man om alla väger lika, dels hela stakarna men även ändarna. Ok det här är overkill på en 25:a men det är ju inte fel att få det så bra det går..... För att göra det här behövs inga avancerade saker...
En digitalvåg från Clas Olson och lite hemmasnickeri. Man måste göra det så att vägningen hela tiden blir exakt lika. Man behöver ha styrningar i båda ändarna för att fixera staken vid vägningen. När proffsen gör detta så har dom kullagrade centrum på stakarna så jag gjorde likadant, i mitten har jag 6mm pinnar som styr upp på ställningen. Det är väldigt viktigt att staken inte berör ställningen utan endast ligger på pinnarna under vägningen, berör den det så blir det fel direkt så känsligt är det.
Sen viktade jag in ena änden i taget, i storändan fanns div skräp att ta bort.
Här runt bulten kan man ta en del.
Lilländan slipad vs oslipad
Åh vilken trevlig tråd detta är...ser redan fram mot uppdatering..
late,
in love,
and a little drunk..
Du behöver inte vänta så länge denna gång pompejus....
Tryckplattan har mig veterligen sett någorlunda likadan ut hela 25 hästarsperioden. Man använde dubbla fjädrar fram till juni -50 motornr 108480, därefter blev det enkelfjäder.
Ska använda den här NOS plattan.
En grej jag inte sett tidigare är datummärkning på tryckplattan, visste inte att dom var märkta innan jag sett denna
Hela vevpartiet kommer att balanseras och då bör man borra dit 2 st styrstift så att den monteras exakt lika som vid balanseringen, att bara styra på bulthålen blir för dåligt... duger inte på en så högvarvig maskin som denna... .
Styrstiften gjorde jag i 4 mm silverstål.
hur går det Bengt?
Det har inte hänt nåt på en stund , jobbar med min -52:a inför Ben Pon resan....dock har jag bilder till några uppdateringar men har inte hunnit med att lägga in dom och skriva
så stay tuned, det kan bli vilket år som helst....
Det har varit en lång paus här....men nu är jag igång så smått igen. Denna gång så ska vi gräva ner oss i 25hk fördelare.
Vad som användes från KDF tiden och framåt några år vet jag ej men från ca -47 o framåt till sent -48 användes en som hette VEK4 BS 343T, den till vänster i bild. Nångång sent -48 kom VE4 BRS 383 (mitten) och den varade sen hela 25hk perioden ut, några mindre ändringar gjordes under den tiden, en O-ringstätning på skaftet (vänstra) tillkom 13 nov -52, chnr 412822samt en gänga på axeln för att dra upp smörjolja.
Datering är 3E vilket betyder att den är tillverkad mars -49
Locken på dom här maskinerna är platta och med utgången för tändkablarna bakåt
Brytarna är samma som sitter i senare transporter och Porschefördelare
Här ska det sitta en fiberbricka men den fattas på dom flesta tidiga fördelare pga att hålet i brickan var onödigt tight och brickorna gick sönder, när man ökade hålet så höll brickorna
Ok då ska vi plocka isär den här lilla knutan för att se hur det står till. Skruva loss spårskruvarna runt kanten och sen får man slå ur pinnen i drivändan, för att inte riskera att kröka axeln eller deformera drivringen är det lättast att borra ett hål i en alubit som man har som mothåll när man slår. Det brukar handla om att slå då pinnen sitter hårt
Här är vad man får ut, skitigt o kärvande av torkat fett
Haka av fjädrarna så kan man lyfta av överdelen å börja rengöra
Efter en stund ser det så här fint ut
På undersidan av huset finns ett dräneringshål, på -49:an så är det bara ett hål men senare i produktionen så sattes det in ett filter i hålet för att motverka så att det inte kom in något skräp bakvägen
Rätt kondesator heter CKO 29/62Z
Även den lilla kanaljen är datumstämplad, maj -50, vi får väl se om det är något liv i den...
På -48:or o äldre är det inte ett slätt fördelarlock utan kabeln till tändspolen är förhöjd, troligtvis blev locket slätt när 383 fördelaren kom i skarven -48-49, har inte hittat något datum för den ändringen men den äldre 343 fördelaren har ett annat lock enligt reservdelskatalogen, tror det är detta med förhöjningen. Jag tycker det är rätt fränt så jag har tänkt att försöka använda det även om det inte är "rätt"
Dags för ihopmontering, smörj alla glidytor med värmebeständigt fett (tack Frederik för det), sätt ihop över o underdel o kolla så att fjädrarna drar ihop vikterna ordentligt, inget får kärva för då kommer tändningen att strula. Är fjädrarna för slappa o inte drar in vikterna får man försöka att byta eller korta in dom något.
Ny fiberbricka på plats, eller ja, det är en beg från en annan fördelare men nu känns drivningen mycket stabilare och bättre
Här är resultatet ....syns inte nån vidare skillnad mot innan men nu borde den funka länge, kabeln ska bytas mot en ny tygomspunnen då originalet är ganska visset....
Några ord om drivningen, utseendemässigt är den i stort sett lika som senare 25/30hk förutom att den hade ingen fjäder som tryckte axiellt. Fjädern tillkom 23 jan -50 motornr 142587, samma fjäder togs sedan bort 2 dec -50 motornr 258311, men 27 feb -51 kom man på att fjädern var nog inte så dum iaf så man återinförde den igen....
För den som är prestandainriktad så är här data för hur utslaget på en 383 är tänkt att vara.
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
Underbar och viktig information!
Insta: @tob_356
Snyggt Bengt! Men när du ändå håller på så borde du byta ut själva klamrarna som håller i fördelarlocket. För de som sitter på fördelaren nu är den "nyare" typen
Snyggt Bengt! Men när du ändå håller på så borde du byta ut själva klamrarna som håller i fördelarlocket. För de som sitter på fördelaren nu är den "nyare" typen
Nej är rätt säker på att dom är så här på dom äldre, på ca 500 motorer i sep -52 satte man dit "spring wire" men det står inget mer om det senare
Vet att det varit lite snack om det på samba men dom flesta (eller alla?? kommer inte ihåg..) 383:or jag har har den "platta" varianten
Kommer snart en bild från reserdelskatalogen, sep -50
Här kommer bilden
98 2014-11-16 21:16:49 Senaste redigerad av Bergau (2014-11-16 21:22:24)
Okej? För samtliga 383or jag har kollat på har haft spring wire. Sen sitter det spring wire på många BR8, BR19 och dessa tillverkades långt senare än 383orna.
Men ja. Det har varit en sjuk diskussion (Om man nu kan kalla pajkastning där för det) på the samba. Jag försökte hitta den tråden men den är troligen bortplockad.
Nu har jag inget meddelande som backar mitt påstående men jag får forska vidare i detta..
Edit: Satte kaffet i halsen. Min Bosch/Solex reservdelskatalog från 1952 visar de platta hållarna. Nu har jag ont i huvudet..
Edit 2: Hittade bilder från en ROBO katalog jag fotat. Där visar man BR2, samt BR3 med spring wire..
Oj fel håll men ni ser ju iaf
Kollade bilder i några -54 o uppåt kataloger på 30hk fördelare och där är det "springwire" klämmor.