Motorn satt i en -60:a jag skrotade, rätt bra bil nästan rostfri men den var ordentligt smälld i bakändan
var det den svarta 60an som farsan och du köpte tillsammans som stog hos gubben i rydh ?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Die alte Brezeln, -49 von A biz Z
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 … 8 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Motorn satt i en -60:a jag skrotade, rätt bra bil nästan rostfri men den var ordentligt smälld i bakändan
var det den svarta 60an som farsan och du köpte tillsammans som stog hos gubben i rydh ?
Nej det här var en Mangogrön som jag hämtade i Vårgårda, den svarta från Ryd var en -59:a
Kul motorläsning för en som inte alls är lika kunnig på motorer!
När kom den stora gasrullen på pedalstället?
Nej det här var en Mangogrön som jag hämtade i Vårgårda, den svarta från Ryd var en -59:a
jaha , mindes bara den hade vita blinkers
btw har du kvar 55an den blåa som kom från Skeppshult ?
Kul motorläsning för en som inte alls är lika kunnig på motorer!
Hoppas det kan inspirera någon till att börja fixa med sin motor, det är inte så krångligt som många tror.
Stora gasrullen kom i oktober -49 chnr 128058
Bengt H skrev:Nej det här var en Mangogrön som jag hämtade i Vårgårda, den svarta från Ryd var en -59:a
![]()
Jo den finns kvar, men den kom väl från Skillingaryd?
Nu blir man nästan sugen att dela sin motor bara för att kontrollera lagerlägena
Mycket intressant tråd Bengt, imponerande med all detaljkännedom. En fundering
angående chassinumret, dom riktigt tidiga bilarna har numret på en lös nitad plåt
på tunneln. När ändrade dom det?
Mycket intressant tråd Bengt, imponerande med all detaljkännedom. En fundering
angående chassinumret, dom riktigt tidiga bilarna har numret på en lös nitad plåt
på tunneln. När ändrade dom det?
Dom flesta detaljändringarna står bla här: http://www.thesamba.com/vw/archives/man … finements/ och sen har jag en del gamla ändringsmeddelande från Svenska VW att gå på, litar endast på gammal litteratur där är det minst fel
Vet ej med säkerhet, har en uppgift på att dom började stansa in dom under handbromsspaken 13 okt -47 chnr 73348
Michos Miche skrev:Kul motorläsning för en som inte alls är lika kunnig på motorer!
Hoppas det kan inspirera någon till att börja fixa med sin motor, det är inte så krångligt som många tror.
Stora gasrullen kom i oktober -49 chnr 128058
Här är en bild på rullarna.
Nu blir man nästan sugen att dela sin motor bara för att kontrollera lagerlägena
Fortsätter med lite service av blocket.....i ett servicemeddelande från -55 står det att man bör korta av sugröret för oljepumpen 12 mm då det ligger onödigt nära oljelocket och lättare suger in div skräp som samlar sig i den fördjupningen. Har man dessutom magnetplugg suger den precis ovanför magneten, inte helt bra (första och andra bilden är den omodifierad).
Här är röret i förhållande till oljelocket, ca 10mm ner till locket och detta locket har ingen gänga för magnetplugg, gängan och magnetpluggen bygger inåt så det kommer väldigt nära röret.
I servicemeddelandet står det att man bör kapa 12mm men det blir lite i mesta laget här så jag kapar ca 8 mm
Färdigt, nu känns det som att inte oljepumpen ligger och suger så djupt ner mot en magnetplugg utan att ev magnetiskt skräp har en chans att fastna där. Nu gäller det bara att leta upp oljelock för magnetplugg...har flera NOS men hittar inte den lådan för tillfället... Eller om man ska ha detta locket jag har och sätta en lös magnet på utsidan? finns ju kraftiga neodymmagneter på bla Clas Olson, tex sådana här http://www.clasohlson.com/se/Neodym-magnet/Pr310564000
kimboow skrev:Bengt H skrev:Nej det här var en Mangogrön som jag hämtade i Vårgårda, den svarta från Ryd var en -59:a
![]()
Jo den finns kvar, men den kom väl från Skillingaryd?
Oj skrev fel Klevshult heter det ,
strax utanför stog den i en lada/skärmtak
Rengöra oljekanaler....har skrivit innan om hur nerskitad motorn var med klegg och koksad olja och det gäller även inne i oljekanalerna har en enkel pumpanordning där jag kör in avfettning i kanalerna via anslutningen till oljekylen. Körde denna anordning ett par timmar mest för att se om det tog väck något i denna motor....visst lite åkte väck men inte mycket så för att få väck all gammal skit måste pluggarna i oljekanalerna ur så man kommer åt med en borste.
Pluggarna på alublocken är av järn men på nyare block är dom av någon aluminiumlegering. Jag borrade rakt igenom pluggarna och gängade sen med M6 (tror jag det var...). Pluggarna sitter inpressade hårt så det går åt en draghammare för att få ut dom.
Hur ska man plugga igen hålen sen då?? man kan antingen svarva till pluggar som originalet och knacka i igen eller så gängar man hålen och skruvar i nån form av plugg. Jag gör lite av båda delar....när motorn är ihopmonterad så syns bara en plugg och den gör jag som på originalvis svarvar till en ny med någon tiondels övermått och lite konisk.
Med gängade pluggar finns några olika allternativ, några förespråkar raka pluggar och locktite för tätning, sen finns koniska pluggar och även pluggar med fläns och gummipackning. Jag köpte mina pluggar av JPM och han kör med raka pluggar, då det inte är så stora kanaler i 25hk så räckte det med dom mindre, det är 1/8 rörgänga.
Nu kommer man att rengöra ett besök i en jaktaffär kan rekommenderas då vapenborstar för lite klenare kalibrar passar perfekt.
För att komma åt att blåsa rent långt in i kanalerna behöver man nån form av förlängning på tryckluftshandtaget, det gör man lätt med en bit bromsrör, lätt att böja o trixa med. För att fästa det på handtaget kan man bara klabba dit det med tex kemisk metall
Även pluggen för oljesugröret ska väck, så här såg det ut där.
Fortsätter med lite service av blocket.....i ett servicemeddelande från -55 står det att man bör korta av sugröret för oljepumpen 12 mm då det ligger onödigt nära oljelocket och lättare suger in div skräp som samlar sig i den fördjupningen. Har man dessutom magnetplugg suger den precis ovanför magneten, inte helt bra
(första och andra bilden är den omodifierad).
Här är röret i förhållande till oljelocket, ca 10mm ner till locket och detta locket har ingen gänga för magnetplugg, gängan och magnetpluggen bygger inåt så det kommer väldigt nära röret.
I servicemeddelandet står det att man bör kapa 12mm men det blir lite i mesta laget här så jag kapar ca 8 mm
Färdigt, nu känns det som att inte oljepumpen ligger och suger så djupt ner mot en magnetplugg utan att ev magnetiskt skräp har en chans att fastna där. Nu gäller det bara att leta upp oljelock för magnetplugg...har flera NOS men hittar inte den lådan för tillfället...Eller om man ska ha detta locket jag har och sätta en lös magnet på utsidan? finns ju kraftiga neodymmagneter på bla Clas Olson, tex sådana här http://www.clasohlson.com/se/Neodym-magnet/Pr310564000
Med tanke på alla modiferingar
tror jag det bor en liten Hot Rodder I dig
Snyggt jobbat är det I allafall.
Med tanke på alla modiferingar
tror jag det bor en liten Hot Rodder I dig![]()
![]()
Snyggt jobbat är det I allafall.
Visst gör det de , har läst både Wheels och Power sen 70 talet
Idag ska vi nörda ner oss ännu djupare i 25hk träsket med att kolla på lite skillnader på äldre och nyare block. Dom som jag kallar äldre är upp till motornummer 170085, januari -50. KDF blocken har ännu mer skillnader men dom går jag inte in på här då blir det här ämnet ännu större....å jag kan det inte så bra heller
Dom största utifrån synliga skillnaderna är att röret för oljestickan går delvis utanpå blocket, man har motornummret före "Zundfolge" och en annan design på ovansidan av blocket. Den äldre motorn rymmer även 3 liter olja mot 2,5 för den nyare
Nyare till vänster, gamla till höger
Äldre utförandet på röret för oljestickan
Nyare utförandet
Högra blockhalvan, äldre till höger
Vänstra blockhalvan, äldre till höger
Svänghjulssidan har lite förstärkning på nya blocket
Den största skillnaden inuti är oljepåfyllningen nere i blocket och "facket" där kamdrevet ligger. "Facket" har ingen dränering i botten ut mot sumpen så där står alltid en del olja kvar som man inte får ut förrens man delar blocket...
Fortsätter i nördträsket ....finns det någon läsare kvar?? Det finns tillverkningsdateringar och koder lite överallt på våra kära gamla bilar. Blockhalvorna har en datering när dom är gjutna, på dom äldre blocken är det lätt där står det dag, månad och år i mitt fall 10 5 49 resp 16 5 49 vilket betyder att dom är gjutna tionde och sextonde maj -49. På dom äldre är dateringen på ovansidan av blockhalvorna.
På nyare block är det lite mer tillkrånglat.....här finns numret på generatortornet. På blockhalvan på bilden finns numret 14 3 10. Här finns en förklaring som jag snott från samba http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=380362 .
Det innebär, 14=produktionsdag, 3=produktionsmånad, 10=1:an står för första skiftet och nollan för sista siffran i produktionsåret -50, alltså gjutet 14 mars -50. På vänstra halvan finns numret snett ovanför oljepumpen.
Sen finns det en del siffror och bokstäver instansat, har man ett stort fett A på tornet betyder det att det sitter ett fiberdrev på kamaxeln, ett misstag som kostade VW stora pengar. När HD oljorna kom en bit in (när??) på 50 talet så löste dom upp dreven så att många gick sönder. Dom flesta dreven byttes väl då men en och annan har faktiskt överlevt fram till idag. Plocka inte ihop en motor med ett sånt här drev
Mera märkningar... mig veterligt finns det är ingen som kunnat ge några riktigt bra förklaringar på alla andra sifferkombinationer mer än att det är någon form av avsynings/kontroll stämplar från produktionen.
Jag är kvar och läser i vilket fall...mycket intressant..
Fortsätter i nördträsket
....finns det någon läsare kvar??
Jodå, årsmodelländringar är riktigt roligt, så fast jag inte kommer skruva 25 hästare dom närmaste åren, är det ändå roligt att se.
Ja tyskarna gillar att kontrollera och att kontrollera igen därför lever våra bilar än idag
Fortfarande här
Klart att vi är kvar
Joo jag är här, undrar lite om det var det fiberdrev hela vägen fram till -56?
Joo jag är här, undrar lite om det var det fiberdrev hela vägen fram till -56?
Vet ej riktigt, det står att det var endast för exportmarknaden när det infördes, får forska lite bland servicemeddelande jag har och se om det går att få ut nåt av det.
klart vi läser och lär... ja lite fastnar väl.... Tur det finns kluriga "gubbar" som du och andra, som VET!!
och inte bara tror som är så vanligt nuförtiden..
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 … 8 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Die alte Brezeln, -49 von A biz Z
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.