1

Kanske nån som har koll på det, kan svara på följande frågor ang. godkänning av bilprovningen?

1) Till vilket år får man ha pilar?
2) Gäller samma år för musöron?
3) Får musöron blinka, eller bara lysa som pilar?
4) Får man ha musöran i kombination med bakblinkers (inga framblinkers)?
5) Får man ha musöran i kombination med framblinkers (inga bakblinkers)?

Tacksam för svaren ICQ/ab

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

RAINIER skrev:

3) Får musöron blinka, eller bara lysa som pilar?

Jag hade en 1958 med blinkande musöron och så länge jag ägde den var det aldrig något problem på besiktningen. Det borde vara bättre för trafiksäkerheten om de blinkar än om de bara lyser.

3

Så här står det;

Körriktningsvisare
Övergripande krav
78 § Bil och släpvagn skall ha ett jämnt antal körriktningsvi- sare som avger bakifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidigare års modell får dock ha körriktningsvisare som avger rött ljus.
Bil skall ha ett jämnt antal körriktningsvisare som avger framifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidiga- re års modell får dock ha körriktningsvisare som avger vitt ljus.

Läs mer på sidan 139 i http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022.pdf
Inte jätterolig läsning, men man somnar bra ICQ/ag

En bubbla som heter Ove (-66 med oval)

Empiriska försök visar att bara för att en nysvetsad metallbit har slutat glöda så är den fortfarande varm, väldigt varm!

4

Jag har läst igenom hela kapitlet och bara det här gäller för våra klassiker:

78 § Bil och släpvagn skall ha ett jämnt antal körriktningsvisare som avger bakifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidigare års modell får dock ha körriktningsvisare som avger rött ljus.
Bil skall ha ett jämnt antal körriktningsvisare som avger framifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidiga-re års modell får dock ha körriktningsvisare som avger vitt ljus.

Det betyder 2 pilar eller musöron räcker.

80 § Körriktningsvisare skall avge blinkande ljus med en blinkfrekvens av 90 - 30 blinkningar per minut.
Det skulle betyda att pilar får, och även måsta blinka  Default/hmm

Installationskrav på fordon av 1983 eller tidigare års modell
89 § Körriktningsvisare skall vara så installerad att ljuset från den i dagsljus och klar sikt är synligt på 30 m avstånd.

90 § Kan föraren från förarplatsen inte se om körriktningsvi-sare fungerar, skall det vid förarplatsen finnas lämplig kontrollanordning. Denna skall vara optisk och/eller akustisk.

Så allt ihop betyder det att våra klassiker får byggas om till pilar, även 70-tals Bubblor.
Nån som har nåt att lägga till?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

5

Att tilllägga tillochmed -75 kan man göra sina ljus arnaturer själv, om man har rätt färg och ljus styrka.. dvs man kan bygga egna pilar om man nu skulle vilja det. ICQ/ag
Efter -75 skall armaturerna/glasen vara E märkta  med rätt siffra beroende på fordon, tex har en motor cykel andra siffror än en bil.
Anledningen till att pilarna försvann från fordonen var just det att blinkers skulle blinka.
Nu verkar inte besiktningen vara så petiga, men om allt skall vara rätt skall det blinkas.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Säger lagstiftningen något om ljus STYRKA?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

7

För våra bilar står det bara att lika lampor ska ha ungefär samma ljusstyrka och att man måste kunna se ljuset vid dagsljus från ett visst avstånd. Till sist står det att om bakljus och bromsljus är kombinerade, bromsljuset ska vara 5x starkare.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

8

Om du skall använda ett vanligt blinkrelä så måste du ha 2 st 21 wattslampor på varje sida. Får låg efekt innbär att det blinkar för fort.
I annat fall kan du använda ett blinkrelä avsett för LED-lampor, det är inte beroende av utgående belastning för att blinka med en lagom frekvens.
Lagom blinkfrekvens brukar vara ungefär 0,5 sek, tänt och 0,5 sek släckt. Men det kanske finns reglerat i en lagtext det också??

Upplysningsvis kan jag väl få nämna att jag har kollat in "pilar" modell "mindre semaforer", på en trådbuss som är byggd 1940.
Dessa "pilar" "vinkar", vilket innebär att de rör sig upp och ned, samt dessutom lyser. Klart diggabelt iallafall.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."