1

Hej!

Jag blev hänvisad hit av en bekant efter att jag frågat honom lite angående just folkbussar. Det verkar som det finns väldigt mycket kunskap här, och det tänkte jag utnyttja! Vet inte om detta är rätt del av forumet, men hittade ingen liknande tråd och kändes fel att lägga denna post i köp/sälj-forumet då detta inte är en direkt annons utan en diskussion, till ämnet:

Jag har planerat en längre resa sommaren 2014 och har som säkert tusentals andra planer på att införskaffa mig en lite äldre variant av folkbuss. Det är framför allt charmen som lockar men också tanken att det går att få tag i en fin buss relativt billigt. Vi blir nog 5-6 personer och jag har gått lite i planer kring att campingutrusta bilen. Jag har kollat lite på Blocket.se och i eran köp/sälj-del men jag har tyvärr allmänt dålig koll på bilar så tänkte fråga här.

Vilken modell av VW skulle tänkas passa? (Letar efter en modell som är driftsäker)
Är det något speciellt man ska kolla om man köper en begagnad VW?
Hur ser det ut med reservdelar?
Något speciellt tips ni kan ge mig inför ett framtida inköp?

Tack på förhand! ICQ/ab
Robert

2

Lite inspiration.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11078

Personligen tror jag inte på att åka på långresa med så många som 6 personer i campinginredd buss med packning etc. det blir nog för trångt.
Möjligt att det blir bättre i en T4-T5:a men då missar man bussens charm.  ICQ/ab

dasauspuff
1964 Typ 2

3

...eller skaffa 2 bussar ICQ/ab

"Daddy Cool"

4

En gång... en valborg så visade Chalmeristerna en intressant lösning under deras cortege.
"VW typ 2 ledbuss"
Ämnet var någonting om "Västtragiks" glesa tidtabeller...

Iallafall en bay med ytterligare en 3/4 del av en likadan buss som var ansluten till dragbilen medelst en led och en bälg.
Motor och drivlina satt i dragbilen.. (vilket det inte alltid gör i "stora" ledade bussar avsedda för lokaltrafik, där man har svansmotordrivning på axel tre, vilket ger klart "intressanta" körupplevelser i halka... Default/yikes )

Annars hittade jag en bild på en (o)lämplig ombyggnation...

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQf7Jw5vjFGLdFoZeA4RorOFV2MHRi4AV9u7tQ4Qz385CT2XiQQew

Klart (o)lämplig för långresa...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5 Senaste redigerad av Golgor (2013-12-13 12:28:32)

Micke Aktö skrev:

Lite inspiration.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11078

Personligen tror jag inte på att åka på långresa med så många som 6 personer i campinginredd buss med packning etc. det blir nog för trångt.
Möjligt att det blir bättre i en T4-T5:a men då missar man bussens charm.  ICQ/ab

Nice, tack! Det där jag ska gå igenom grundligt! Det är precis som du säger att man missar charmen. Men det är absolut inte uteslutet! De nyare (T4 och T5) gör det ju också bra mycket dyrare misstänker jag.

Micke: Om man faller tillbaka på en T3 och struntar i campinginredning då? Kanske går att hitta vanliga som har sån där alkov på taket, där några kan sova. Sen går det i värsta fall att sova i bilen eller ta med tält.

Björn, hahaha... Den var inte dålig!

6 Senaste redigerad av AlexN (2013-12-13 12:38:30)

En t4 buss är nog nästan det som ger mest buss för pengarna just nu de går att hitta till bra pris. Äldre bussar har ju ett samlarvärde som inte nyare bussar har fått än. Har själv en t4 som tagit mig massa ställen som Spanien Portugal Frankrike Österrike scotland mm.

Fördelar med nyare buss är väl att man kan ligga 130 på Autobahn, bra värme, krocksäkerhet mm.
Fördelar med äldre buss är ju känslan, utseendet och alla härliga träffar man kan åka på.

Men charmen att kunna stanna och campa överallt och frihetskänslan kan man nog få i vilken vw buss man än väljer!

7

goopher skrev:

...eller skaffa 2 bussar ICQ/ab

Man kanske vill gå ihop flera gäng som reser tillsammans, det är ju faktiskt en bra idé! Kan ju kolla intresset här på sajten. ICQ/ab

8

Alex's skrev:

En t4 buss är nog nästan det som ger mest buss för pengarna just nu de går att hitta till bra pris. Äldre bussar har ju ett samlarvärde som inte nyare bussar har fått än. Har själv en t4 som tagit mig massa ställen som Spanien Portugal Frankrike Österrike scotland mm.

Fördelar med nyare buss är väl att man kan ligga 130 på Autobahn, bra värme, krocksäkerhet mm.
Fördelar med äldre buss är ju känslan, utseendet och alla härliga träffar man kan åka på.

Men charmen att kunna stanna och campa överallt och frihetskänslan kan man nog få i vilken vw buss man än väljer!

Det är klart, man får väga fördelar och nackdelar. Jag gjorde dock en Eurotrip för några år sedan i en gammal Volvo 170 från 72 eller nåt liknande. Det gick faktiskt väldigt bra. ICQ/ab

9

Kul att du gillade den, hittade bilden av en slump.
-Jag minns 60 och 70-talen när alla som inte hade båt eller sommarstuga skulle på semester... Det var ju inte ovanligt med VW buss + husvagn, trafikrytmen var väl annorlunda förstås, eftersom motorstarkan i typ 2 inte direkt inbjuder till långresa med tung husvagn, iallafall inte med dagens mått mätt. Men då gick det tydligen bra. Jag såg förra veckan på Blocket, två sådana där "campingvagnar" eller tältvagnar, eller vad de heter... Kan det vara ett alternativ?

Det var längesedan, men jag minns såna där tält som var monterade på takräcken, att sova i på biltaket. Misstänker att dessa mer är lämpliga på Land Rovrar, då man vill sova i buchen bland vilda djur... Ekorrar och grävlingar kräver väl inte direkt samma skyddsåtgärder, som flodhästar och berusade elefanter...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10 Senaste redigerad av Frederik (2013-12-16 16:19:21)

Driftsäkerhet är ju relativt. Vill man ha en driftsäker semesterbil är nog ju nyare desto bättre, men t.o.m T3orna (fyrkants bussarna från 80-talet) börjar ju få 30år på nacken. Egentligen är det inget fel på driftsäkerheten på de äldre bilarna, om de är i bra skick. Men då kostar de därefter, beroende på vad du menar billigt? Reservdelar finns i massor. Det är nog smart att köpa ett fint exemplar, eller starta med att gå igenom allt (då lär man ju känna sin bil samtidigt vilket är bra för väggrensreperationer). Det största problemet/ osäkerhetsfaktorn ser jag som drivlinan/motorn. Har ingen renoverat den, vilket ofta inte är gjort i modern tid, är det det största riskmomentet som kan avbryta semestern. Allt annat går nog att fixa på någon dag längs vägen. Det beror ju mkt på vad man vill få ut av sin resa också, vad man har för ressällskap och tidsram/press man har. Kan man leva med att planen kan ändras och man får lämna bussen längs vägen, eller sitta strandad tills man fixat den, så är det bara att köra. Vad är långresa förresten? 100mil, 200mil, 500mil..?

Skall man åka/bo 5-6 personer i bussen, skall man nog vara jäkligt tajta och ha en packning bestående av tandborste och rena kallingar. Jag tvekar dock inte en sekund att det fysiskt går, men det blir en prövning i svett, hudkontakt och yogaövningar. Husvagn kan stressa en sliten motor mer än det är värt. Tält är ett jäkla bök om man skall fricampa (möjligtvis fungerar ett taktält) 2 bussar fungerar men dubblerar haveririsken.

Att jag kom att tänka på den här tråden var pga denna mercabuss i tipstråden, är ju lite större om ej folkabuss ICQ/ad
http://mobil.blocket.se/sodermanland/Mb … amp;last=1
http://forumbilder.se/CGE2C/mb-406.jpg

11

Frederik skrev:

Driftsäkerhet är ju relativt. Vill man ha en driftsäker semesterbil är nog ju nyare desto bättre, men t.o.m T3orna (fyrkants bussarna från 80-talet) börjar ju få 30år på nacken. Egentligen är det inget fel på driftsäkerheten på de äldre bilarna, om de är i bra skick. Men då kostar de därefter, beroende på vad du menar billigt? Reservdelar finns i massor. Det är nog smart att köpa ett fint exemplar, eller starta med att gå igenom allt (då lär man ju känna sin bil samtidigt vilket är bra för väggrensreperationer). Det största problemet/ osäkerhetsfaktorn ser jag som drivlinan/motorn. Har ingen renoverat den, vilket ofta inte är gjort i modern tid, är det det största riskmomentet som kan avbryta semestern. Allt annat går nog att fixa på någon dag längs vägen. Det beror ju mkt på vad man vill få ut av sin resa också, vad man har för ressällskap och tidsram/press man har. Kan man leva med att planen kan ändras och man får lämna bussen längs vägen, eller sitta strandad tills man fixat den, så är det bara att köra. Vad är långresa förresten? 100mil, 200mil, 500mil..?

Skall man åka/bo 5-6 personer i bussen, skall man nog vara jäkligt tajta och ha en packning bestående av tandborste och rena kallingar. Jag tvekar dock inte en sekund att det fysiskt går, men det blir en prövning i svett, hudkontakt och yogaövningar. Husvagn kan stressa en sliten motor mer än det är värt. Tält är ett jäkla bök om man skall fricampa (möjligtvis fungerar ett taktält) 2 bussar fungerar men dubblerar haveririsken.

Att jag kom att tänka på den här tråden var pga denna mercabuss i tipstråden, är ju lite större om ej folkabuss ICQ/ad
http://forumbilder.se/CGE2C/mb-406.jpg

Mycket matnyttig information där, tack så mycket! En lång resa är ner till Kroatien och tillbaka, det blir väl i runda slängar ca. 500mil och tanken var att klara av det på 4-5 veckor. Låter bra att du ser det som en möjlighet att sova i bilen, vi hade faktiskt tänkt stanna hos couchsurfare och vänner längs med vägen så sova i bilen blir mer en akutlösning och inte vanligt förekommande.
Själv har jag ingen erfarenhet av bilmek så det är nog en väldigt bra idé att byta diverse delar även om dem ser nya ut så vet man hur man gör om det skiter sig när man är ute. Skaffa reservdelar och liknande är också högt på priolistan. Tack för tipset på bussen! Vi ska börja snoka lite mer seriöst på möjliga objekt i mitten på januari tänkte vi! ICQ/ab

12 Senaste redigerad av Frederik (2013-12-17 03:48:27)

Är det inte tänkt att bo i bussen är det lugnt att åka 5-6pers. Ska man bo i en vanlig bay (buss 68-79) har man ca 150cm bredd på en säng som täcker/ bäddas ner över hela utrymmet. 2 sover bekvämt, 3 lite tajt, 4 i sked och 5 (smala sardin kompisar) blir man buksvågrar hela bunten.. Har man någon under 150cm kan man fixa säng över framsätet och troligtvis måste man bygga någon form av hängmatta/ våningssäng bak för att rymmas (och lösa detta så att man även kan sitta när man kör) eller ha förhöjt/ uppfällbart tak.. Som du förstår är det kanske något som teoretiskt går, men inte är praktiskt. Är det bara i nödfall boende i bussen skall ske, är det bättre att satsa på/ bygga för åkkomforten och sova 2-3 i bussen och packa med ett tält/ bygga tält på takräcket (som föreslagits).

Klart ni skall ta er till Kroatien! Jag har suttit och kört upp och ner till Luleå/ Kalix (100mil  enkel) i en sliten bay från -68 fler gånger än vad jag kommer ihåg. Varje gång har jag tänkt hur långt söderut jag kunde ha styrt kosan istället. Min -60 bubbla körde jag 4-5vändor (1000mil) på en sommar. Dessutom använde jag den som bruksbil året runt där uppe det året. Satt på våren och pendlade dagligen till jobbet 12 mil (24 mil t.o.r.) i en månad och det blir väl nästan 500mil bara det. Det värsta haveriet jag varit med om var när jag startade lite sent kl 17, körde hela natten med bussen (skulle vara på jobbet kl08) och med 10mil kvar kl 04:30 fick punka och först domkraften pajade för att sedan upptäcka att reservhjulet (i fronten) innehöll mer vatten än luft. Med tanke på de många 1000-mil jag suttit och långkört, ofta med tidspress, måste jag vara den tursammaste gossen i världen.