1

Vet inte om detta är rätt forum men lägger upp det här. Kunde kanske ha den som egen tråd i Projekt också...

Har skaffat en uppsättning Kawasaki Z1000 gasspjäll med kustomgjorda insug.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2013-11-30131437.jpg
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2013-11-30131402.jpg

Första frågan som dyker upp är att spjälhus och insug inte är direkt portade med varann utan spjällhuset som har 36mm diameter i utlopp nertill med en excentriskt monterad spridare. Medan insugens inlopp har totala diametern av gasspjälldiameter + spridarens urtagning.

Har detta nån större betydelse för en gatmotor?

Bilden nedan visar schematiskt hur de är i förhållande till varann. Svart är spjälhusens kanaler medan röda är insugens kanaler. Gröna är spridarnas vinkel.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/Kawalaumlppissarja.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

2 Senaste redigerad av Hebster52 (2013-12-03 11:52:54)

Såhär ser delarna ut separerade.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2013-12-03124600.jpg

Och såhär ser original insug ut på MC:n. Man kan se att den är identisk med spjällhusets utloppskanal. (kanalen delar sej tydligen längre in till två insugsventiler)

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/Kawaintake2.jpg

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/Kawaintake.jpg

Frågan är ju om det är nödvändigt att matchporta insugen eller ej. Dom har ju som sagt suttit som dom är i en 2-liters typ-1.. Kanske nåt som man kan bygga om framdels sen...

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

3

Jag tror inte att du behöver göra något åt det. Inte när kanten är åt det hållet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4 Senaste redigerad av Hebster52 (2014-09-05 12:29:49)

Samma funderingar fortfarande som ovan.

Här tillsammans med endel andra alternativ.

1: Hela paketet ovan rakt bolt-on.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2014-09-04%2019.20.11.jpg

2: Såga av ett par höga aluminiuminsug till samma c-c som spjällhusen å sen svetsa på alurör lodrätt i förhållande till motorn. Sen slipa ur insuget så kanalen följer spjällhuset utan trappa.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2014-09-04%2019.22.11.jpg

3. I övrigt samma som 2, men svetsa i rören i insugen så spjällhusen är rakt i linje med insugkanalerna.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2014-09-04%2019.22.31.jpg

4: Samma som 2 men med lägre alu insug som har lite annan vinkel.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2014-09-04%2019.23.52.jpg

5: Samma som 3 men med samma insug som i 4.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2014-09-04%2019.24.05.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

5

Intressant. Vad är tanken med det övriga på motorn?
Jag har en Goldwing motor liggandes jag lurat på att göra något skoj av förgasarna. Och börjar gå i tankar att trimma en typ1a eller typ4a.

Så gör gärna en motortråd med dessa gasare. ICQ/ab

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

6

Nu är ju detta spjällhus med insprutare och då kan du ju vinkla allt så att du får en rak insugkanal(detta går oftast inte med förgasare pga konstruktionen i förgasaren)

Finns det bara plats så eftersträva en rak insugskanal, personligen hade jag valt lite längre insug för mer bottenvrid.

Intressant anfallsvinkel, kommer att följa detta bygge  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

7

Jo, det är just det jag även tänker. Dom ligger ju sgs. vågrätt i hojen dom kommer från så det är ju ingen skillnad vilken vinkel dom ligger. Ska ännu mäta lite men borde finnas rum å finns det inte så gör jag rum... ICQ/ag

Motorn i övrigt kommer å bli en 69x94. Mer än så vet jag egentligen inte så exakt ännu...  ICQ/ab

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

8

Tänk om jag skulle montera alu insuget uppochner så börjar den peka rakt uppåt. Kanalen ser ut att bli en fin och jämn 90 graders krök närmast ventilen....

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/20141010_184958.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

9

Låt insuget gå så rakt mot ventilen som möjligt!

10

Raka kanaler har alltid varit populärt i trimmsammanhang!

Här är ett exempel:

S

11

Jotack.. JP's motor känner jag till å som i tidigare inlägg har jag även det som alternativ... Tänker bara utanför lådan så att säga...  ICQ/ag

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

12

Så här sitter mina, men det tar ju en del plats i sidled... ICQ/ac

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/P3280598.jpg

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

13 Senaste redigerad av Hebster52 (2014-10-10 19:00:06)

Detdär ser ju i princip ut som mina skulle  se ut i sista alternativet. Kröken på dina sitter i insuget medan kröken på mina skulle sitta sgs. helt i själva toppen... ICQ/ab Med den skillnaden att sprutarna sitter högre upp på min variant. Nåja. Om jag riktigt lägger mej på det så kan jag bygga exakt som på JP's motor. Har ju inga sidoväggar på motorrummet än. Så den kan i princip byggas hur som helst änsålänge. Förutsatt att inte bakhjulen kommer ivägen... ICQ/ag Och ser man på JP's vidclip så finns det ju rum... ICQ/ad

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

14

Eftersom du har möjlighet att utforma motorutrymmet som du vill ska du naturligtvis vinkla spjällhusen in mot ventilen! Tycker jag!  ICQ/ad

15

Så mycket rum har jag ju ändå inte att spela med heller.. Snedsträvan som går ner på sidorna måste troligen omformas för att få rum med vinklade insug å gasspjäll...

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2014-03-30%2012.56.46.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

16

Men du ska väl ha en vägg där? Om du bygger in stöttan i väggen så kan du forma den som du vill.

17

Jo, måste malla upp sen när jag kommer så långt.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

18

Jag har fått för mig att det är viktigare att spridaren pekar rätt dvs. helst mot ventilen (så som Stefans gör). Jag har monterat mina på samma sätt. Om du monterar dom med spridaren på insidan så som vissa av CB's spjällhus kan man få problem med att soppa bildar droppar på motsatta sidan vid låga varv. 

Här är en bild på hur mina sitter i förhållande till toppen.
http://soderbergs.info/bilder/zatzy/DSC03427%20%28562x750%29.jpg-for-web-LARGE.jpg

19 Senaste redigerad av Hebster52 (2014-10-13 07:04:19)

På rejsmotorer ska spridarna vara så nära ventilerna som möjligt. Sitter spridarna längre ifrån får man en mer "körvänlig" profil på motorn.
Som synes på mina hoj gasspjäll sitter spridarna där. Liksom på CB's spjällhus.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

20

japp, man kan komma från det genom att ha två banker av spridare per insugskanal. Min åsikt var mer se till att rikta dom så bra som möjligt mot kanalens mitt. Då vid låg lufthastighet kan bensinen fall ut mot "bakväggen". dvs avråder jag från denna lösning.

http://s45.photobucket.com/user/Hebster52/media/Three%20Five%20Six/20141010_184958.jpg.html


Ganska dålig bild men jag körde ett tag med CB's spjällhus dock vända inåt pga platsbrist. jag fick mycket konstiga ryck och avgasknallar när man tryckte på.

http://soderbergs.info/bilder/zatzy/mek%20071116%20008.JPG

21 Senaste redigerad av Hebster52 (2014-10-13 11:29:06)

Det som ju skiljer mitt sista hjärnsläpp från din version är att i mitt fall går insuget vertikalt i samma linje som genom spjällhuset istället för att det böjer sej inåt som på din. I CB versionen blir ju spridarnas riktning sgs. rakt mot väggen. I mitt förslag så har det ingen betydelse om jag har spridarna på insidan eller utsidan. Geometrin är ändå samma neråt tills den går in i kröken mot ventilerna.

Mina spjällhus har ju suttit i en hoj där insuget går exakt i linje med kanalen i spjällhuset. Allt är ju bara funderingar än så länge.. ICQ/ab

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

22

Nya problem... Hur fixar jag till och från anslutningar snyggt och enkelt i denhär tanken. Helst osynligt uppifrån. Skulle även behöva få in en givare för mätaren osynligt... Går det att använda nåt från nån annan bil där allt är installerat underifrån?

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2014-11-13%2007.59.14.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

23

På Varianten kör jag en anslutning med kontramutter på insidan av tanken. Har hållit tätt sen 2012.
Gjorde så för att slippa svetsa. Och du har ju stort tankrör så du borde få ner handen. Det gör jobbet lite enklare.

Mera känd som jb...

24

Jo, det borde ju gå rätt enkelt. Däremot är det lite knepigare med givare till mätaren... ICQ/ab

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

25

Kanske nån sånhär givare för Massey Ferguson eller liknande? Ser ju ut å monteras från sidan? Hål i bakväggen?

http://www.traktorimies.fi/kuvat/kuvat_suuret2/12977-v8289-polttoainemittarin-anturi.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36