Kom ett trevligt paket idag
Tack för bra affär GB63VW62Fetpojken ska sitta på detta 1.5" systemet
Trevliga prylar, vad blir det för Kompressionsförhållande?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » VW typ1 1971 - 1679cc projekt
Sidor Föregående 1 2 3 4 … 16 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Kom ett trevligt paket idag
Tack för bra affär GB63VW62Fetpojken ska sitta på detta 1.5" systemet
Trevliga prylar, vad blir det för Kompressionsförhållande?
Jao vet inte riktigt, stickan plana så mycket de gick utan att bearbeta topp eller cylinder, ska ta å mäta förbränningsrummen nu så får vi se vad de blir men tror tyvärr inte de kommer bli så värst häftigt...
Vad ligger kompet på original?
Mätt förbränningsrummen idag och alla landade på 56-57 och om jag då lägger vändhöjden på 1mm (uppnappat av Svwerkers inlägg i olika trådar) och fyller i denna eminenta sida:
http://www.cbperformance.com/enginecalc.html
Så landar jag på 7.7 i komp... vad säger de mig då, inte mycket men de kanske är lite klent?!?
Frågar igen om någon vet, vad är de för komp original?
det ligger väl på 7,7 som original, så det klart lite mera skulle väl inte skada
Framåt marsch! Det har blivit dags att öka lite med detta om de ska bli någon ny motor till nästa vår tror jag
Till slut fick jag tummen ur och beställde gängtappar + borrar från staterna så jag kan fixa pluggarna i blocket själv istället.
Borrade på jobbet där de finns pelarborrmaskin så de blir rakt
Första pluggen
Det som återstår nu är att slipa ur för de starkare kamlager och sedan måste det i en gänginsats till en pinnbult.
Kamlagerpill
Klart
De kommer mera
Mätt förbränningsrummen idag och alla landade på 56-57 och om jag då lägger vändhöjden på 1mm (uppnappat av Svwerkers inlägg i olika trådar) och fyller i denna eminenta sida:
http://www.cbperformance.com/enginecalc.html
Så landar jag på 7.7 i komp... vad säger de mig då, inte mycket men de kanske är lite klent?!?Frågar igen om någon vet, vad är de för komp original?
7,7 låter lite klent.. jag har precis rivit isär min för att höjja upp kompet på min som ligger på 9,8 i komp.. ska upp på nånstans runt 11,2-11,4 på min..
MrIcka skrev:Mätt förbränningsrummen idag och alla landade på 56-57 och om jag då lägger vändhöjden på 1mm (uppnappat av Svwerkers inlägg i olika trådar) och fyller i denna eminenta sida:
http://www.cbperformance.com/enginecalc.html
Så landar jag på 7.7 i komp... vad säger de mig då, inte mycket men de kanske är lite klent?!?Frågar igen om någon vet, vad är de för komp original?
7,7 låter lite klent.. jag har precis rivit isär min för att höjja upp kompet på min som ligger på 9,8 i komp.. ska upp på nånstans runt 11,2-11,4 på min..
Original 1600:a toppar ligger på ungefär 48cc. Att dina trots "planing" får 56 cc beror nog på att området runt ventiler är rejält bortslipat för bättre flöde?
Sätt i en 74mm vev, så blir det bättre ;-) -ungefär 8,2 : 1
Dags för en attack igen då!
"Nytt" AS block med 8mm pinnbultar som borrats och gängats för fullflöde och nu ska det arborras. Skickar även med topparna så de får bli planade så jag landar på runt 8.5 i komp, tro (gissar hej vilt) jag blir lite sådär lagom.
Cylindrarna behöver ju svarvas av om de ska funka med mer planing av topparna så de har lämnats iväg åt ett annat håll.
Under tiden får jag roa mig med att göra rent vev + stakar, kanske hobby vikta stakarna också
Fipplar vidare
Efter att ha studerat denna film:
http://www.youtube.com/watch?v=QLpiF0E0EJU
och den här sidan:
http://www.angelfire.com/ca4/CorvAIRCRA … lance.html
Mekade jag ihop min egna hemmabyggda viktnings grunkogrej (som Skalman skulle sagt) och tjuvlåna en våg på jobbet. Kanske inte den bästa men efter flera kontollmätningar så verkar den funka helt ok då jag landa på samma vikt gång på gång.
Lilländan viktades in
Sedan var det dags för hela
Helt optimalt, nä troligen inte... bättre än original, säkert.
Nästa man till rakning, Kolvarna
http://www.aircooledtech.com/balancing/
Nya vevhuset är arborrat och fått lite färg på sig
44'orna är utbytta mot ett par 40'or som kanske känns lite bättre dimensionerade till detta bygge
Topparna är planade en sväng till och vändhöjden ändrad så landar runt 8,8:1 i komp nu
fan ser bra ut
8,8:1, blir bra för turbo.
Mmm ser najs ut...
8,8:1, blir bra för turbo.
Turbo freak
Blir bra detta! fick du på drevet?
Nä Vet inte om jag värmde för fegt eller vad, tänkte kanske prova idag å kasta in veven i frysen innan också å värma på drevet lite till...
Med lite mer värme och veven en sväng i frysen innan så ramlade de omtalade dreven på, stakarna är monterade och dragen med moment... ligger nu å väntar på att få grotta ner sig i blocket.
Kammen, C35...
...med tillhörande lyftare
Blocket har fått lite färg påblaskat och pluggarna är indragna med gängtätning (som tål högtemp)
Nu är väl allt som fattas att få tummen ur och montera ihop ett shortblock! Fidde, ska ringa dig å kolla om vi kan boka upp nått *blink* *blink*
Woho! Mecka ihop maskinen nu så du slipper bli så avhängd i sommar.
Inspirerande Go läsning.
Snart uppstart
Fortsätter väl med det jag är bäst på istället för att bygga...
...riva, nu har man ju iaf satt lite press på sig för att få ihop motorn
Ska ta ett kraft tag och lite mod till mig och dra ihop till shortblock snart, ska bara...
Kämpa på, ser bra ut!
Passa på å gör inspektionsluckor till fuggarna nu när motorn är ur, så slipper du ångra dig sen .
Sidor Föregående 1 2 3 4 … 16 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » VW typ1 1971 - 1679cc projekt
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.