1

Tjenare, har en liten fundering angående min framvagn, har läst att man brukar korta framvagnen 2-3 tum men när jag va ute och kollade lite förut så såg jag ett problem, och de är tornen som stötdämparna sitter i. Dem är bara totalt ca 2cm ifrån skärmarna och då kan jag ju inte ens korta 1 tum? Kan man sätta stötdämparna på nått sätt i skärmen? Behöver man ens ha tornet?  Jag tror inte att min framvagn är kortad eftersom ja inte har hittat nån svets och ja tycker inte att däcken sitter så långt in.

23år ung, bomba med vw kunskap vill lära mig alla tipps o trix:) 
Haft en 64, 66, 62 nu har ja en 60 och 61

2

man köper nya torn i 10mm plåt. då sparar man 20mm på en gång. totalt kan man smalna strax under 3" om man vill ha kvar stötdämpare.  vill man köra utan kan man smalna nästan hur mycket som helst.

Varför vill du smalna?

3

rogga skrev:

man köper nya torn i 10mm plåt. då sparar man 20mm på en gång. totalt kan man smalna strax under 3" om man vill ha kvar stötdämpare.  vill man köra utan kan man smalna nästan hur mycket som helst.

Varför vill du smalna?

Egentligen så vill ja inte smalna av men har kollat på massa projekt och dom skriver att dom smalnar av. men då undrar ja om man kan åka lågt utan att smalna av?

4

Klart du kan åka lågt utan att smalna av fast du kommer inte kunna svänga. Beror oxå på hur lågt du ska åka.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

5

okej! jättetacksam för svar, och det får bli att göra så som rogga sa med 10 mm plattor eftersom att ja vill åka riktigt lågt, men hur mycket ska man smalna av ? tycker 2-3 tum låter ganska lite ?

6

4tum tycker jag då droppspindlarna tar en tum men 3 räcker nog med rätt däck Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

7 Senaste redigerad av Peter S (2013-11-17 18:57:13)

Ingen tycks nämnda något om det viktigaste; fälgarna.
Ingen som helst vits i att korta på måfå utan att först införskaffat alla vitala delar för att kunna avgöra hur mycket som skall kortas.

De nytillverkade fälgarna från t.ex. Midland wheels breddar av någon outgrundlig anledning ganska mycket utåt vilket i kombination med droppspindlar (som breddar ca 12mm per sida) gör kortningen oundviklig.

Hur långt innanför skärmkanten man vill ha fälgkanten är en fråga om hur lågt man vill åka (och kunna svänga), men även en smakfråga. Personligen tycker jag att det bara ser löjligt ut när framhjulen sitter så långt i in skärmen att man inte ser dem när man tittar på bilen snett bakifrån.

Mitt råd är att göra en mock-up med alla delar innan man börjar kapa. En fälgkant som ligger 3-4 cm innanför skärmkanten är fullt tillräckligt för att det inte skall skrapa i.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

8

tack så jätte mycket för hjälpen men är det någon som har nån ritning eller nått projekt på hur man gör nya torn ?

9

tottis96 skrev:

tack så jätte mycket för hjälpen men är det någon som har nån ritning eller nått projekt på hur man gör nya torn ?

Visst kan du rita/cadda egna torn, men det är inte värt allt besvär. Torn köper du färdigskurna av någon här på BV för en överkomlig peng. Det finns ett par som brukar annonsera emellanåt.

En snabb sökning här gav detta:

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15913

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=13596

Sedan tror jag även att Franke kan skära till om det kniper.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

10

Jag tog bort tornen (hamnade mitt under innerskärmen annars) och satte stötdämparfästet igenom fyrkantsprofilen under tanken.
Alltså en M12 bult svetsad inifrån och i hjulhuset, den får bra stöd i o m fyrkantprofilen...sedan ett tjockt gummi mellan stötdämparen (från Amazon, ett halvt std-gummi..). Kommer inte ihåg exakt hur mycket jag kapade ihop framvagnen, men 25 - 30mm per sida, pga sänkspindlar och BRM fälgar.
http://i.imgur.com/xODaFCG.jpg

11

Tjenare har dykt upp ett litet problem när ja skulle montera på stötdämparna, och eftersom ja har bytt torna så går det inte ut en distans till stötdämparfästningen , så själva höljet tar imor på tornen. Spelar de någon roll eller hur har ni gjort ?

12

En distans kanske ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage