Gött att det rullar på !
Innan du helsvetsar framvagnen borde du vrida om den övre sänksatsen så att du kan höja mer.
På dom uppflyttade framvagnarna brukar jag montera sänksatserna så att låsskruvarna pekar nästan rakt bakåt i lägsta läget. Det blir lågt nog ändå kan jag intyga
Jag hade även vänt på fästet för hjälpstyrarmen upp o ner för att slippa göra om något mer på framvagnen.
Plockar du ur det nedre röret kan du bara vända på det, så slipper du svetsa o kapa mer än ute vid gavlarna.
blev lite provmontering av soffan som ska vara från en Ford Transit -56 blev demonterad när bilen var ny och har ståt på en loge tills nu , med tubbade hjulhus tar jag dock i taket så jag får nog korta min ryggrad
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Gött att det rullar på !
Innan du helsvetsar framvagnen borde du vrida om den övre sänksatsen så att du kan höja mer.
På dom uppflyttade framvagnarna brukar jag montera sänksatserna så att låsskruvarna pekar nästan rakt bakåt i lägsta läget. Det blir lågt nog ändå kan jag intyga![]()
Jag hade även vänt på fästet för hjälpstyrarmen upp o ner för att slippa göra om något mer på framvagnen.
Plockar du ur det nedre röret kan du bara vända på det, så slipper du svetsa o kapa mer än ute vid gavlarna.
Tack för hjäpen om jag vrider övre röret så att sänksatsens lägsta läge är rakt bakåt så blir det ju olika förspänning på övre och nedre fjäderpaketet är det bra?
Om jag vänder på undre röret så blir ju sänksatsen spegelvänd = höjningssats eller tänker jag fel
blir det inte samma sak att vända på tappen? hade inte någon gjort det här på forumet ?
Jag kortade framvagnen 8,3 cm från 88,3 till 80cm totalt men nu sticker övre röret endast ut 5mm genom "ringarna" inte mycket att svets på, brukar du svetsa på baksidan och ta bort lite på gavlarna för svetsen ?
känns som i sommar, kommer det finnas många mjukfjädrande, supersänkta, Bay bussar på vägarna...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Härligt att du är på gång ordentligt du med:) kommer bli grymt med poliseskort när vi har cruising!
Jag ser inte hur den nedre sänksatsen sitter men om du kollar på mina bilder så ser du hur jag brukar göra.
Eftersom bussen blir så pass låg när man flyttar upp framvagnen kan det vara bra att kunna höja mer än till originalläget. Mao behöver du kanske inte ändra sänksatsen om du vänder på röret.
Vända tappen till styrarmen funkar nog också men då behöver du bearbeta fästet lite, jag tycker det är bättre att vända fästet istället.
Det går bra att åka med olika förspänning men jag kan tänka mig att livslängden på stavarna förkortas.
Jag brukar korta 95mm och det går bra om man fasar ur ringarna ordentligt. På insidan svetsar jag där jag kommer åt.
Eftersom bussen blir så pass låg när man flyttar upp framvagnen kan det vara bra att kunna höja mer än till originalläget. Mao behöver du kanske inte ändra sänksatsen om du vänder på röret.
Vända tappen till styrarmen funkar nog också men då behöver du bearbeta fästet lite, jag tycker det är bättre att vända fästet istället.Det går bra att åka med olika förspänning men jag kan tänka mig att livslängden på stavarna förkortas.
Jag brukar korta 95mm och det går bra om man fasar ur ringarna ordentligt. På insidan svetsar jag där jag kommer åt.
Ja Franke det är ju du som har konstruerat det hela så självklart följer jag ditt råd
Jag vänder det nedre röret imorgon, det blir då en höjningssats istället och lägsta är lika med normal höjd, att något så fel kan bli rätt
jag kommer även att vända det övre röret så att det går att höja istället för att sänka, får sätta i fjäderpaketen och se så att dom har samma vinkel = jämn belastning
Visst kortar jag fjäderpaketen med 4 cm i varje ända (8cm kortad) och använder original hålet i mitten av fjäderpaketen, hur gör jag lättast nytt hål i ytterändan ? går det att borra i fjäderpaketet? Bladen i fjäderpaketen bli ju helt lösa ifrån varandra men detta är inget problem ?
Är lite speciellt att sänka/renovera en Bay i ett garage som är 2m högt, fick bryta av ventilations ventilerna på taket för att kunna hissa bussen 10 cm, sedan fick jag tömma ut luften i däcken och bända ut dom med ett spett
Eftersom jag omöjligt kunde få på hjulen igen så var lösningen att montera Frankes svärd bak och sänkgavlar fram som första åtgärd
C-notch bak får jag göra när bilen rullar igen, känns som en flerstegs raket
Bilden är lite missvisande är ca 3 cm mellan bussen ock taket
om man tar en hjulbult och sätter i svarven, borrar ett 4mm hål i mitten.. så sätter du fjäderpaketet i framvagnen, sätter fast i mitten, sticker på ytteränden med tätning.. skruvar i bulten, sen borrar du ett styrhål in i fjäder paketet... lossa och spänn fast i ett skruv stycke.. om du har en länkarm brevid så håller du paketet snyggt. när du med en försänkare, eller större borr, borrar ner i fjäderpaketet.. skärvätska e bra..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
om man tar en hjulbult och sätter i svarven, borrar ett 4mm hål i mitten.. så sätter du fjäderpaketet i framvagnen, sätter fast i mitten, sticker på ytteränden med tätning.. skruvar i bulten, sen borrar du ett styrhål in i fjäder paketet... lossa och spänn fast i ett skruv stycke.. om du har en länkarm brevid så håller du paketet snyggt. när du med en försänkare, eller större borr, borrar ner i fjäderpaketet.. skärvätska e bra..
Tackar för tipset, nu ska jag bara leta upp en svarv
Ja då har man bränt en halv dag i onödan
Demonterade gavlarna på framvagnen och vände på nedre röret och lika så övre, något kändes fel í magen så jag monterade i fjäderpaketen och länkarmarna på högersidan
nedre länkarmen pekar nu på kl 10 (ja ni fattar) och det övre kan jag ju sätta hur som helst.
Blev till att riva allt igen och vända övre och undre röret, monterade det som jag hade det från början och återmonterar fjäderpaketen och länkarmarna på högersidan
kollar vinklarna igen nu står båda ca kl 8 borde vara ok?, eftersom framvagnen är uppflyttad ca 18 cm borde bussen vara sänkt 18cm nu när sänksatserna är i original läge
borde bli lite högre eftersom fjäderpaketen är kapade 8 cm, så fel det kan bli ibland
känns nu som att mina nya framdäck 165/45 15 som ökar sänkningen med 6cm blir för bra eftersom jag nu kommer att få en sänkning på minst 24cm
Gör om och gör rätt.. så gör jag hela tiden.. bättre nu än sedan....
39 2014-01-06 18:09:43 Senaste redigerad av Franke (2014-01-06 18:14:45)
Original är det tom lite förspänt. När jag höjde en av mina bayar fick jag lov att dela på spindlar och bärarmar för att få tillbaka bärarmarna in i en orörd stomme. ( fästet för genomslagsgummit var även bortkapat)
Original är det tom lite förspänt. När jag höjde en av mina bayar fick jag lov att dela på spindlar och bärarmar för att få tillbaka bärarmarna in i en orörd stomme. ( fästet för genomslagsgummit var även bortkapat)
Menar du att om jag sätter allt som original så blir den ändå lägre?
Är det inte så att jag borde få mindre sänkning än med okortad framvagn?
Hur mycket är det till balkarna original ,mindre än 24 cm ?, och mellan orginaldäck och skärmkant fram någon som vet?
Det jag menar är att om du släpper på sänksatserna, låter bärarmar/spindlar ramla ner tills kulbultarna bottnar och drar åt igen blir det några cm lägre än original. (då originalstommarna är förspända)
Mao kan du räkna med att bara framvagnen sänker ca 20-22cm i detta läge.
Det är alltså inga problem att få bussen låg men om du inte ska flytta upp motor o styrsnäcka eller köra med luftfjädring/coilovers lär du troligtvis dela på bärarmar och spindlar och höja mer om det ska vara körbart.
Även om du kortar 80mm kommer fjädringen var väldigt mjuk om du inte kompletterar med hijackers eller coilovers.
Idag kom bussningar mm till bakvagnen och sänksatser fram så det blev till att demontera framvagnen, alla bultar lossnade direkt
men något tog emot på vänstersidan, trodde att det var ett bromsrör och eftersom jag ska byta alla så klippte jag bara av det, VAR INGET BROMSRÖR utan kopplingsvajern
![]()
Så nu blir det ny kopplings vajer också
Fan den här tråden hade ja missat totti. Vet du hur lång vajer du behöver? Jag har en ligger på hyllan. Kommer ej ihåg längden men de kan ja kolla upp lätt på fakturan.
Stoffe
Ragtop 60 No name
Det jag menar är att om du släpper på sänksatserna, låter bärarmar/spindlar ramla ner tills kulbultarna bottnar och drar åt igen blir det några cm lägre än original. (då originalstommarna är förspända)
Mao kan du räkna med att bara framvagnen sänker ca 20-22cm i detta läge.
Det är alltså inga problem att få bussen låg men om du inte ska flytta upp motor o styrsnäcka eller köra med luftfjädring/coilovers lär du troligtvis dela på bärarmar och spindlar och höja mer om det ska vara körbart.
Även om du kortar 80mm kommer fjädringen var väldigt mjuk om du inte kompletterar med hijackers eller coilovers.
Jo jag märkte att framvagnen var förspänd när jag skulle demontera bärarmarna
Men centrumfästena sitter ju likadant nu som innan jag delade framvagnen, och fjäderpaketen sitter också likadant, det som skiljer är ju att jag inte har något fjäderstopp som förhindrar att länkarmarna hänger ner, är nu längre ner än med fjäderstoppen, det som skiljer är ju att framvagnen är 18cm uppflyttad
att bussen skulle bli lägre än 18 cm förstår jag inte, vad missar jag ?
Fan den här tråden hade ja missat totti. Vet du hur lång vajer du behöver? Jag har en ligger på hyllan. Kommer ej ihåg längden men de kan ja kolla upp lätt på fakturan.
Stoffe
Kopplingsvajern ska vara 3200mm enligt UpNorth
Lågt, lägre, lägst!
Betydligt lägre än Glocalnet
Ja köpte kopplingsvajern som ska passa 71-73 3196mm enligt classic. När jag montera allt visar det sig att den är för kort saknas ca 20mm. Köpte då vajern som ska passa 73-79 3215mm då passa de. Min buss är en 72 så enligt classic ska den passa men gjorde ju inte de. Vet inte om dom har skrivit fel på hemsidan lr om de är nått annat ändrat på bussen som gör att de inte passa.
Så jag har en 3196 mm ligger på hyllan.
Ragtop 60 No name
Får demontera min kopplinsvajer och mäta någon dag
Får demontera min kopplinsvajer och mäta någon dag
Är nog säkrast de.
Bra jobbat med bussen förresten intressant att följa
Ragtop 60 No name
Eftersom det blir att punkta ihop framvagnen i helgen när min käre bror kommer med sin svets så fortsätter jag lite med bakvagnen
ska som sagt c-notch bak så jag tänkte kapa bort den extra balken som sitter i vägen precis under fästet för genomslagsgummit, finns ju inte på latebay så jag hoppas att det inte är några problem att ta bort fästet.
Tackar Leguanen har ju lite tidspress om jag ska hinna färdigt till träffarna i sommar
Bugrun, West Coast Bug Meet och Bussfest är väl målet, alla andra är en bonus, och lackering osv blir förmodligen nästa år