1

Hellå, köpte en Bubbla 1302 S -71a som hade stått länge härom veckan. Inte mycket kvar innan besiktningen men så hände detta:

Generatorremmen va slö och sliten så jag bytte den till en ny, spände den rätt! (dvs. svårt att benda över 90grader och slack på typ 1-2cm)
När jag sen skulle slå på tändningen så började blinkersindikeringen att lysa och det gav ifrån sig ett "kviikande" ljud. Vilket den inte hade gjort de 15 andra gångerna jag hade slagit på tändningen.
När jag sen startade motorn tystnade lätet och generatorlampan började lysa, jag undrar om jag hade spänt remmen för hårt och gjorde om jobbet o slackade lite på remmen denna gång, men den blev alldeles för slö och lampan lyste fortfarande.

jag spände remmen igen och tänkte om generatorn kanske hade gett upp då den säkert är original. Hämtade multimetern o la den över batteriet. 12Volt vid ingen motor igång och 13-15Volt (beroende på gaspådrag) vid motorn igång. Så det kan ju inte vara fel på generatorn då eller?

SEN DÄREMOT märkte jag att vindrutetorkarna inte längre funkade, motorn va igång. När jag vrider på spaken för torkarfunktionen så kommer det där "grinande" ljudet tillbaka + att lampan lyser lite svagare för både generator och blinkersindikeringen. Kan det vara en säkring eller nåt?? Känner mig fett övergiven då jag fick med en handbok från tidigare ägaren där det enda tipset jag kunde lista ut va att åka till en VW verkstad.... (boken va från 1970).

Så om någon har erfarenhet snälla dela med dig  ICQ/ab  Är helt sjukt förälskad i denna fina bil och vill få den laglig så fort som möjligt!

Har aldrig meckat med en bubbla tidigare men har erfarenhet från tidigare bilar, båtar motorer etc. Är mycket tacksam över alla tips och förslag jag kan få!!

Är ny på denna sida, har kollat runt på forum o youtubeRN men det verkar som om ingen har haft detta på sin bubbla förr...

Tack på förhand!

2

kanske torkar armarna fastnat, så belastningen på generatorn ökar=generator remmen slirar...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Just det, kolla axlarna som torkarna är monterade på, det blir ofta korrosion i hylsorna.
Sedan skall du kolla säkringarna, snurra på den, litet kontaktspray är aldrig fel.
Kan ju vara ett jordfel någonstans också.
Fungerar oljetryckslampan?
Alla tre kontrollamporna, olja, laddning samt laddnings har gemensam + anslutning! om det blir dålig kontakt där kan allehanda mystiska saker hända, men inte med torkarna, så kolla dem först.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Möjligt, fast remmen slirar ju inte, oljlampan funkar. bara blikers o generatorlampan som spökar.

Tack för tipsen! Visste väl att folk satt o ruvade på kunskap på dessa forum ICQ/ad

En anna grej ja kom o tänka på igår va att jag kopplade in en ny stereo i den, personen jag köpte bilen av hade inte använt den (konstigt) för de va en bra ljudlåda bakom säterna. Kan de va så att de e felkopplat me nåt? Eller tar smygström från nåt relä..?

5

Förresten! När torkarna ändå e på tal.
Har som sagt en 1302 S från -71. Boken jag fick till e rätt värdelös så har beställt en dunderhandbok som tydligen behövde 20dagars lev.tid. Anyhow:

Vart är spolarknappen för vindrutorna? Känner mig rätt dum, men jag kan fan inte hitta den, de andra bubblorna ja kollat på har en vanlig spolarspak till höger om
ratten, men jag har inget där. O lilla handboken beskriver också en annan modell me spak.

De enda jag vet om min e att man måste vrida på en knapp i mitten av cupé-panelen. Men de går inte heller att trycka in för att få spolning osv.. Hur är det på era?

6

Glömde tillägga i mitt första inlägg att hastighetsmätaren sluta funka under 35kmh också, men funkade fint innan rembytet Default/hmm

Fattar ingenting..

7

Ta en bild på instrument brädans knappar.. så kan säkert någon 1302 ägare kommentera rätt funktion.. med gammla bilar, kan det ha gjorts en hel del special genom åren ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Hah, jag förstår..
Lägger upp en starx ICQ/ab

9

Testa gör rent alla ytor på lampor och ytorna de ska få kontakt med. Låter som dåligkontakt/jordfel.

Bubbla -62
Buss -60

10

Spolningen sitter i knappens centrum. Reglaget vid ratten kom 72.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Tänkte väl det, tack!
Det händer dock inget när jag trycker in knappen. Men det kan ju bero på dålig luft i behållaren från RV-däcket.

12

Det löste sig ICQ/ab
Kollade upp säkringarna och de va två som var kaputt.
Bytte o inget gnälligt ljud längre ICQ/ab va ju skönt.
Spolarknappen va tydligen i mitten av torkarknappen, märkte inte det då behållaren va tömd på luft och knappen va därför lös, fyllde upp däcket o de funkar ICQ/ab gött med lätt fixade bilar! ICQ/ab

Bara bromsarna som drar snett fortfarande innan det kan besiktas.

Tack för alla svar!

13

Hur gick det på besiktningen då'rå?  ICQ/am

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89