Hellå, köpte en Bubbla 1302 S -71a som hade stått länge härom veckan. Inte mycket kvar innan besiktningen men så hände detta:
Generatorremmen va slö och sliten så jag bytte den till en ny, spände den rätt! (dvs. svårt att benda över 90grader och slack på typ 1-2cm)
När jag sen skulle slå på tändningen så började blinkersindikeringen att lysa och det gav ifrån sig ett "kviikande" ljud. Vilket den inte hade gjort de 15 andra gångerna jag hade slagit på tändningen.
När jag sen startade motorn tystnade lätet och generatorlampan började lysa, jag undrar om jag hade spänt remmen för hårt och gjorde om jobbet o slackade lite på remmen denna gång, men den blev alldeles för slö och lampan lyste fortfarande.
jag spände remmen igen och tänkte om generatorn kanske hade gett upp då den säkert är original. Hämtade multimetern o la den över batteriet. 12Volt vid ingen motor igång och 13-15Volt (beroende på gaspådrag) vid motorn igång. Så det kan ju inte vara fel på generatorn då eller?
SEN DÄREMOT märkte jag att vindrutetorkarna inte längre funkade, motorn va igång. När jag vrider på spaken för torkarfunktionen så kommer det där "grinande" ljudet tillbaka + att lampan lyser lite svagare för både generator och blinkersindikeringen. Kan det vara en säkring eller nåt?? Känner mig fett övergiven då jag fick med en handbok från tidigare ägaren där det enda tipset jag kunde lista ut va att åka till en VW verkstad.... (boken va från 1970).
Så om någon har erfarenhet snälla dela med dig
Är helt sjukt förälskad i denna fina bil och vill få den laglig så fort som möjligt!
Har aldrig meckat med en bubbla tidigare men har erfarenhet från tidigare bilar, båtar motorer etc. Är mycket tacksam över alla tips och förslag jag kan få!!
Är ny på denna sida, har kollat runt på forum o youtubeRN men det verkar som om ingen har haft detta på sin bubbla förr...
Tack på förhand!