1

Hej Alla,
min 66:a buss är nu på svetsning och lack och jag har börjat tänka på nästa steg.

Ska sänka den lite grann, 5-7 cm. Jag är helt novis på området så rätta mig om jag fattat fel.

Ska behålla original setup i bakaxeln (i varje fall till att börja med). Hör förstått att man kan sänka ett steg på splinesen och få 5-7 cm och behöver då inte göra något mer. Det blir inte så mycket ökad camber. Rätt uppfattat?

Framvagnen kräver ett ingrepp har jag förstått. Hur många grader ska man flytta infästningen för att ligga i fas? Eller finns det andra sätt att åstadkomma sänkningen?

Tacksam för all input!

Jörgen

2

Du måste svetsa i en sänksats där fram. Det är riktigt dumsnålt att inte göra det. Jag har också vridit rören engång, men ångrade mig ganska snart. Det är för mycket chansning att vrida. Höjden bestäms ju av så mycket. Framdel i förhållande till bakdel och sen beror det på vad du har för däck och om de tar i hjulhusen. Så att kunna justera är viktigt.

Sen så skulle jag byta till en typ1 låda när jag ändå håller på. Ska du ändå börja grotta i det och sänka lite till att börja med, så är det väl bättre att köra fullt ut. Det är ju såpass enkelt. Köp ett par svärd av Franke, så är det i princip bara att bulta dit typ1 lådan. Reduceringsväxlarna på originallådan är inte så roliga.

3

Ja, att sätta dit en sänksats (jag antar att du menar en sån där med splines som man sätter på framröret) är nog vad jag kommer att göra. Men jag kommer inte att sänka den mer. Jag är inte ute efter den looken helt enkelt. Det jag vill göra är att sänka den så att den inte står på styltor, jag gissar att det är 5 cm ungefär. Kommer ha hjul liknande originalprofil och original 14-tummare.

Om det blir för mycket jobb eller pengar så kommer jag köra originalhöjd till att börja med. Jag har inte jobbat med VW förut men har en amerikansk bil med torsionsfjädring fram. Den är superenkel att justera. Jag tänkte att det skulle vara en enkel match att sänka bussen lite grann. 

Tack för input!

//Jörgen

4

Jag skulle nog ha flippat spindlarna fram och låtit bli stommen om det är en mer lagom sänkning man är ute efter. Så körde jag på min 62a och ett hack bak med reduktionerna kvar

5

Om man flippar spindlarna fram har jag förstått att det blir 3,5 tum sänkning. Stämmer det?

Har du nån bild på din 62:a?

Vänligen,
Jörgen

6

Ska se om jag kan leta fram nån bild

7

Om jag minns rätt, så kör Gurra enbart med flippade spindlar fram och en typ1 låda bak.

http://cdn1.cdnme.se/4074231/7-3/img_8114_5246ce68e087c36214b2963c.jpg

8

Det är en större sänkning än vad jag försöker åstadkomma.

//Jörgen

9 Senaste redigerad av lowang (2013-11-07 21:07:42)

Det där ser högre ut än vad jag har, kör med flippade spindlar, hade gärna kört på den höjden, helt perfekt !
Demian, om du vet eller vill höra med gurra vilken däckdim hade jag blivit glad ICQ/ab
Känns som jag har aningen för låg profil

Post's attachments

image.jpg, 94.96 kb, 640 x 480
image.jpg 94.96 kb, 166 downloads since 2013-11-07 

Ät gul snö, det kan vara öl.

10

Snygga sänkningar båda två! Men jag vill inte att min buss ska se sänkt ut. Kanske ska jag låta den vara... Default/hmm

//J

11

Den såg ju ut såhär innan jag rev den...

Post's attachments

Bus_hemma.JPG, 637.77 kb, 1296 x 968
Bus_hemma.JPG 637.77 kb, 165 downloads since 2013-11-07 

12

Låt den va och köp ännu högre sulor i stället, fyller ut litta  ICQ/ae

13

Ja, så kan det bli! ICQ/ae

//J

14

lowang skrev:

Det där ser högre ut än vad jag har, kör med flippade spindlar, hade gärna kört på den höjden, helt perfekt !
Demian, om du vet eller vill höra med gurra vilken däckdim hade jag blivit glad ICQ/ab
Känns som jag har aningen för låg profil

Rapport från Gurra. 165/65-15 fram och 185/65-15 bak

15

Schysst!
Då får jag sätta mig och räkna om lite, kör på 175/65-14 fram

16

Du skulle väl montera sänksatser, då har du ju inga problem. Det är ju bara att justera höjden tills du är nöjd fram.

Ska du bara vrida och svetsa så får du nog runt 5cm sänkning om du vrider röret ca 6mm.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"