Var beställer du ifrån?
Ja där ser man..bättre än fonder att handla fett av dig..
late,
in love,
and a little drunk..
79 2015-03-06 14:25:27 Senaste redigerad av Frederik (2015-03-06 14:28:09)
Vill man bara ha någon enstaka sats tror jag eBay är billigast för närvarande? Kanske har jag missat något, men jag la ner 2 dagar att söka. Det billigaste jag lyckades hitta i Sverige var över 600kr/sats. Nästan alla källor utomlands kunde bara uppbringa någon enstaka sats och då blev det med frakt betydligt dyrare än att köpa i Sverige (jag ville dessutom ha flera satser för att ha till framtida behov). Ännu fler återkom och meddelade att de var slut.
Jag har några satser extra jag kan avvara om man är sugen att renovera och inte vill handla utomlands. http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 30#p340030
Glenn Ring sier han har mye reservedelar til Bosch fordelare:
81 2015-04-08 10:04:04 Senaste redigerad av Frederik (2015-04-08 10:19:20)
Fått lite frågor vilka fördelare satsen passar. Den passar så vitt jag vet alla Bosch fördelare som satt på vw (och andra märken från tiden). Det är också den enda sats som finns för ändamålet. Beroende på vilken fördelare man renoverar, används inte alla delar och jag har använt 1 sats till flera fördelare. Av justeringsbrickor finns det tillräckligt för att räcka till fler i alla fall.
Ffa är det för att återställa det axiella spelet satsen används till. Oavsett om man vill eller behöver detta skulle jag rekommendera att man tar lite tid och plockar isär sin fördelare och rengör/ smörjer den internt. År av bruk gör att de brukar vara ordentligt skitiga, vilket kan leda till att tändförställningen (centrifugal/vakuum) både kan kärva när den skall slå ut och gå tillbaka. Detta borde vara minst lika viktigt efter alla år, som att rengöra förgasaren etc när man har problem med gången.
Detta är en sen SVDA fördelare som satt på DP motorer med PICT-3 förgasare. Just detta är en tidig variant, men "034" fördelarna är liknande.
Jämförande med satsen (ej alla av brickorna på bild)
Nr 27 är smörjfilten i ruta 1 nedan. En per fördelare används, satsen innehåller 4st av 2 olika storlekar. Denna skall man droppa en droppe motorolja på regelbundet (minst vid brytarspetsbyte/justering) för att hålla vikterna smorda. Brukar vara rätt genomskitig och dags att byta efter alla år.
Nr 28 och 29 är låsring och bricka i ruta 2. (Osäker på om det är brickan, har inte använt den). Denna sitter under smörjfilten och håller fördelarkammen nr 31 nere.
Justerbrickorna och fiberbrickan i ruta 3 används inte på dessa fördelare.
Nr 32 och 34 är låsbrickorna som håller vikterna på plats och fiberbrickorna under vikterna i ruta 4. 2 olika låsningar används i olika fördelare. "034" har lite annat utseende på vikterna och där används inte dessa har jag för mig.
Nr 23 och 24 är justerbrickorna och fiberbrickan i ruta 5. Det är dessa man ställer in/ återställer det axiella spelet/glappet med. Sitter som på bilden på vardera sidan på fördelarfoten. Justerbickorna är i tjockleken 0,1 och 0,2mm och spelet ställs in genom att variera antal och tjocklek (minst 1 på varje sida). Spelet på en ny eller renoverad fördelare skall knappt kännas, men det skall gå att snurra medbringaren (nr 22) och slå i låsstiftet (nr 21). Medbringaren på en NOS fördelare jag har går kärvt att snurra, men efter att fiberbrickorna initialt slitits in bör det gå lättare. Satsen innehåller endast en fiberbricka av någon anledning, det saknas alltså inte en utan är så satserna ser ut. Jag har återanvänt en av de gamla. På ett porscheforum sas det att fördelen med att återanvända fiberbrickorna var att man kunde justera spelet exakt utan att glappet ökade efter den första tidens inslitning. Jag har eventuellt fått tag på extra lösa fiberbrickor dock.
Nr 25 är gummitätningen på fördelarfoten i ruta 6.
Brickorna i ruta 7 har jag inte använt i någon fördelare.
Det här är en allmän bild på hur tidiga gjutjärnsfördelare ungefär är uppbyggda, och stämmer rätt bra med 30hk motorernas både SVDA (ex VJU 4 BR och centrifugal (ex VJ 4 BR 8 / "019" mfl) fördelare.
Nr 23 är smörjfilten i ruta 1
Låsningen i ruta 2 används ej
Fördelarkammen nr 22 hålls istället nere av brytarplattan och spelet emellan ställs med justerbrickorna nr 25 och fiberbricka 24 i ruta 3. Justerbrickorna i satsen kommer i 0,2 0,3 och 0,5 mm och spelet ställs genom att variera tjocklek och antal. Spelet skall vara så att det inte glappar när man drar i rotorn, men det skall inte vara så tajt att det går trögt att snurra (lagom med andra ord Jag har tenderat att justera detta lite lösare än axeln, så att det inte går kärvt men inte heller glappar). Volvo (samma typ av fördelare) säger att glappet inte skall överstiga 0,1 mm.
Nr 17 och 18 är vikternas fiberbrickor och låsning i ruta 4 (här använd oftast den andra typen av låsning).
Nr 20 och 21 är justerbrickorna och fiberbrickan i ruta 5
Gummitätningen i ruta 6 är inte utmärkt, men skall självklart användas i spåret på fördelarfoten.
Tyvärr har jag ingen bra sprängskiss just nu på de endast vakumstyrda fördelarna (vanligaste under hela 60-talet). Men här är en bild från tidigare i tråden. Justeringsbrickorna och fiberbrickan (ruta 5) används som på övriga mellan medbringaren och fördelarfoten samt i fördelaren under kammen. (Kam och axel är i ett stycke).
Detta är sprängskissen för VJ(R)4 BR 25 ("010") jag renoverade tidigare i tråden.
Vänstra bilden
7 och 8 är brickorna i ruta 3
Högra bilden
1 är smörjfilten i ruta 1
5, 6, 10 och 11 är brickorna i ruta 5
4 är vikterna där brickorna/lås i ruta 4 används
9 är gummitätningen i ruta 6
Och detta är en tidig (gjutjärns) "vakuum endast" fördelare till 34hk, men principen är samma på senare aluminium.
13, 14, 19 och 20 är brickorna i ruta 5.
18 är gummitätningen i ruta 6
8 och 24 är jag osäker på, den senare vakuum-fördelaren jag renoverade saknade dessa. Kan förvisso vara att de slitits bort (har jag varit med om tidigare). Kan vara så att brickorna i ruta 3 passar, men vet ej?
Var köper du dessa?
Varit runt lite överallt i jakt efter renoveringssatserna och fick då tips som ledde till en firma som hade några av dessa delar i ett gammalt lager. De var inte billiga, men slog till på det de hade. Har inte direkt letat efter dessa prylar tidigare så har inget bra tips var man beställer bäst. Volvo-länkarna sedan tidigare tror jag har en del, http://www.stoddard.com/356-1/engine-el … butor.html har en hel del kul nytillverkat som passar även på Vw (ffa gjutjärnsfördelare/ 010/ 019)
Jag tycker själv jag var lite galen som köpte detta, tyckte mest det var kul med original NOS Bosch. Medbringaren är ju annars sällan något fel på och pappersisoleringen går säkert att tillverka själv av lämpligt material. Sprintarna/låspinnarna lyckas man dock ibland deformera. Med detta sagt, behöver någon något av detta så skicka ett PM, jag har jag nog mer än vad jag själv behöver.
Jag tycker det var så hiskeligt dyrt att köpa nya schims så jag funderar på att ta isär brukta fördelade för att ta schismen från dem. Någon som har någon åsikt om det? Är det en dum idé? Det är en Volvo fördelade jag håller på att fixa till, så jag vet inte om de schismen ni får över passar till den? Vad tror ni?
Mvh,
Stephan
87 2015-04-22 14:26:07 Senaste redigerad av Frederik (2015-04-22 14:29:22)
Det ska nog gå bra att återanvända shims om de är i bra skick. Var försiktig med fiberskivorna de brukar kunna vara sköra. Jag slaktade en Volvo fördelare när jag behövde reservdelar till en Vw fördelare. Renoveringssatsen med med brickorna är samma Volvo/Vw. Behöver du i alla fall en sats har jag kvar några av de jag tog hem (330kr med porto).
Köper gärna 2 renoveringssatser av dig om det finns kvar.
Skickar dig ett pm.
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(
Hej igen! Jag tar gärna en sådan sats! Jag kommer aldrig hitta en billigare än så! Jag skriver ett PM till dig också.
Söker en renoveringssats till en 0 231 168 005, 021905205P tips?
Om det är brick/axel satsen du är ute efter så är det samma som tidigare i tråden, Bosch 1237010007. Verkar inte bli billigare eller lättare att få tag i? Tyvärr tror jag jag behöver de få satser jag har kvar. Är det fler som vill ha kan jag se om jag får tag på dem igen, fast det måste nog vara några st för att det skall vara lönt.
Tidigare i tråden skrev jag att det inte är ovanligt att jordkabeln mellan brytarplattan och fördelarhuset är trasig på enbart vakuum-fördelare. Jag har tidigare lagat det med fintrådig tvinnad kabel, men det är inte lika flexibelt som original jordfläta. Så när jag nu fått det hedersamma uppdraget att renovera någon annans fördelare tyckte jag inte det var gott nog. Efter att sökt olika lösningar fann jag att bästa lösningen var att köpa och slakta ett par generator/motorkol, dessa har originalik flexibilitet.
Smart
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Tidigare i tråden skrev jag att det inte är ovanligt att jordkabeln mellan brytarplattan och fördelarhuset är trasig på enbart vakuum-fördelare. Jag har tidigare lagat det med fintrådig tvinnad kabel, men det är inte lika flexibelt som original jordfläta. Så när jag nu fått det hedersamma uppdraget att renovera någon annans fördelare tyckte jag inte det var gott nog. Efter att sökt olika lösningar fann jag att bästa lösningen var att köpa och slakta ett par generator/motorkol, dessa har originalik flexibilitet.
Kanske går att använda en avlödningsfläta? Vet inte om det är rätt storlek men tanken slog mig när jag såg din bild.
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt … -mm-p40040
Här fanns en tunnare.
http://www.conrad.se/AVL%D6DNINGSTR%C5D … 84_1508066
98 2015-06-27 11:52:09 Senaste redigerad av Björn J. (2015-06-27 11:52:44)
Antennkabel, typ RG58, en koaxialkabel!
Varför skriver jag det?
Jo, skärmen i denna kabel är flätat av koppartråd, eller förtend koppartråd. Avisolera och klipp av en bit, kasta bort ledaren i mitten och platta till skärmen, nu har du en jättebra klen jordfläta!
Det finns ju fler kablar än just RG58:an att skrota, kolla i den låda med kabelskrot!
99 2015-06-27 12:46:18 Senaste redigerad av Frederik (2015-06-27 12:55:02)
Jag testade skärmen i både antennkoaxial och andra kablar (allt ifrån data till audio) alla jag testade blev för styva. Original jordfläta är extremt flexibel, beter sig nästan som ett snöre. Testade även en massa andra fintrådiga kablar, bäst var en högtalarkabel från biltema, men även denna blev styvare än original. Eftersom detta kan påverka hur brytarplattan rör sig av vakuumet (både hur den förställer tändningen och går tillbaka) ville jag inte chansa utan använde det som var mest originallikt. Som sagt denna renoverar jag åt någon annan så bara det jag tror är bäst är gott nog.
Det går att beställa flätad kopparkabel av rätt flexibilitet, men frakt och kvantitet gör det knappast lönsamt. Bor man på en större ort finns det säkert att hitta. Kolen kan man knalla in på vilken biltillbehörsaffär som helt och köpa. (Köpte dessa 2 för 40kr på mekonomen).
Jag har precis börjat mitt projekt att av två 1500S 1964 fördelare (one year only) bygga ihop en renoverad.
Än så länge har jag bara demonterat och gjort rent fördelarna och lärt mig en sak: En 3 mm dorn är inte riktigt gjord för den kraft som krävs för att slå ut stiftet som håller medbringaren.
Tips: Köp en billig 3 mm dorn på t.ex. Biltema. Kapa sedan av den smala delen så att längden precis räcker för att slå ut stiftet. Då klarar den att slå ut stiftet utan att böjas.