Finns det inga vakuumdosor som reservdel? Hur såg det ut på motsvarande Boschfördelare som monterades i annat slags fordon på Hisingen?
Jag råkade ut för en grej i morse. Det var väl kanske sista gången i år som det gick att åka buggy till jobbet. Men det gick ju riktigt bra, tills jag kom fram och skulle öppna garageportarna, då tvärdog motorn, gick inte att starta.
Det visade sig att det var "pluppen" som försörjer rotorn med ström från tändspolen, alltså kontaktkolet i mitten av fördelaren, denna "plupp" hade lossnat från spiralfjädern och ramlat ned nånstans mittemot brytarspetsarna. Jag hade nyligen köpt ett sånt där roligt genomskinligt fördelarlock, har hört att det kan vara "litet si och så" med kvaliten på dessa, vilket bevisades.
Satte tillbaka denna "plupp" men det ville sig inte, blev ingen gnista, det kunde jag ju se genom locket.
Fixade iallafall bud hemmåt, som hämtade den nyrenoverade fördelaren, samt ett lock, ett mätinstrument och en annan tändspole.
Bytte lock, ingen skillnad, bytte tändspole, ingen skillnad, bytte till den andra fördelaren, och då startade motorn.
Kontrollmätte den orenoverade fördelaren, och det blir ingen kontakt mellan brytarspetsarna.
-Konstigt, hur kunde dessa två fel inträffa samtidigt? eller var det så att det ena påverkade det andra?
Iallafall, med den nyrenoverade fördelaren, så kunde jag skruva ned tomgångsskruven (på förgasaren) minst ½varv, dessutom kunde jag vrida tillbaka chokehuset en bit.
Undrar hur det blir då jag senare byter ut brytarspetsarna mot halltransistorer..?
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."