26

Björn J. skrev:

Det är dessutom litet "klistrigt" så det ramlar inte bort så lätt.

Jag skulle nog undvika "klistrigt" fett. Om plattan inte rör sig helt friktionsfritt får man intressanta tändförställningskurvor. Klistrig smörja är det vanligaste bekymret när tändförställningen inte fungerar som den ska.

27

Ok, tack för det. Har fint kullagerfett också, det får det bli.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

28

Det beror ju lite på vad man menar med ordet "klistrigt". Nej, det skall inte vara klistrigt i den bemärkelsen att det ökar friktionen eller suger fast vikterna. Det gamla förorenade fett som sitter i brukar just vara klistrikt i den bemärkelsen. Därremot skall det vara "klistrigt" på så sett att det stannar kvar av centrifugalkraften i fördelaren. Fördelarfett är ett säkert kort. Lithiumfett, hjullagerfett och liknande ska gå bra. Vw listade vitt lithiumfett som alternativ till Bosch specialfett. Jag har tidigare tagit något av dessa, beroende på vad som låg närmast på hyllan. Fick upp ögonen för att det fanns ett specialfett nu när jag renoverade 912ans fördelare. I amerikat tycker de visst att detta är det enda man kan ha i sin fördelare. Hörde runt på en massa firmor här runt omkring, men minsta kvantitet jag kunde köpa av boschfettet var en hel låda, då gav jag upp. På den ena firman var de snälla nog att ringa en verkstad som sysslade med bilel, de hade det inte heller, de använde vitt lithiumfett.

29

043an ska vara ett mkt bättre val än 009 tillsammans med 34pict.
Personligen gillar jag lätt matt orginalfinish på fördelaren, annars sticker den ut för mkt i mitt patinerande motorutrymme ICQ/ae Men ett alternativ till att lacka om du vill ha bling är att polera fördelarhuset. Det är förvånansvärt lätt att uppnå paradadputs. Det blir matt igen, men är lättare att underhålla/åtgärda än klarlack som släppt.

30

Rev och gick igenom en 043 fördelare häromdagen också. Förfarandet är ganska likt den andra svda fördelaren jag visade på, även om delarna/ detaljerna är annorlunda. Jag tror jag tog upp de viktigaste skillnaderna för att demonteringen i tidigare post, tex att brytarplattan måste vridas förbi pressningarna innan den kan lyftas ut. Med tillägg precis som Björn J upptäckte, att man behöver inte ta av fördelarkamaxeln för att ta ur vikterna.

Före
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/foumlrdelare001_zpsdf2ab112.jpg
Efter
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/foumlrdelare012_zpsba85283a.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/foumlrdelare008_zpsb941b748.jpg

31

Fick klart min igår kväll. Smorde väldigt sparsamt med SKF kullagerfett, som jag en gång i slutet på 70-talet köpte när jag bytte hjullager på min 1302:a... Bara en sån sak.
Jag hade ju blästrat med glaspulver, sedan klarlack. En av spåryttarna till vikterna sjätte iväg efter det osopade källargolvet, hittades efter 10 minuter med hjälp av en magnet. Provkört den också, funkar jättebra nu, fast och jämn tomgång. Har en likadan till fördelare att fixa, men den fungerar väldigt bra, så det får bli en annan gång. Nästa smådelsrenovering blir en 34-PICT.

Tack för tipsen!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

32

Vad kul att resultatet blev bra! Upp med en bild vetja!

33 Senaste redigerad av Björn J. (2013-11-30 08:06:36)

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image_zps16715a10.jpg
Så här ser en av mina fördelare, ut. Det var denna jag renoverade nu i veckan.

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/f399e618-a1a3-4025-9961-0182e3f67dce_zpscec37caf.jpg
Och här är en annan fördelare som tidigare blivit putsad på utsidan. Den står på tur att få sig en omgång den med.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

34

ingen som har gjort nåt sånt på en fördelare till en 1600TLE

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

35

Nicklas skrev:

ingen som har gjort nåt sånt på en fördelare till en 1600TLE

Det kan väl inte vara så himla stor skillnad, egentligen!?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

36

Nicklas skrev:

ingen som har gjort nåt sånt på en fördelare till en 1600TLE

Jag har renoverat några insprutningsfördelare. Svårigheten brukar vara att hitta friska vakuumdosor och bra triggerkontakter. Som Björn J skriver ungefär samma uppbyggnad som en vanlig aluminiumfördelare. Viktigt dock att nockarna för triggerkontakterna inte är skadade.
Alla renoverade fördelare provkörs i fördelarbänken.

Post's attachments

ELEKTROCHECK.JPG, 125.64 kb, 752 x 500
ELEKTROCHECK.JPG 125.64 kb, 450 downloads since 2013-11-30 

37

Cool testbänk! Jag har lite halvt letat en sådan, men det brukar falla lite på det  orimliga att investera i en sådan om man bara renoverar en fördelare då och då för eget bruk. Fast det vore läckert att ha i lekrummet för (för)vuxna pojkar=garaget. Jag resonerar som så att för en hobbyist är det ju inte värre att renovera och köra sin fördelare otestad, än att köra med sin orenoverade fördelare. Börjar man byta vikter eller laborera med fjädrar är det en annan sak. Det går ju att göra rätt enkla test av fördelaren i bilen. Graderar man sin remskiva (eller har en graderad) så kan man testa att den förställer som den skall på ett ungefär. När jag har en SVDA fördelare brukar jag koppla bort vacuumet och sedan jämföra centrifugalregleringen man får med olika varvtal med de specificerade. Vacuumregleringen tycker jag är lite svårare, man kan koppla en vacuummätare och jämföra att man får ungefär samma förställning som angivet, men jag brukar nog nöja mig med att kolla att den totala regleringen verkar stämma och att fördelaren "känns" bra i bilen.

38

En sak till "P.", du verkar ju ha ganska stor erfarenhet, vad har du för input/ vad brukar du använda att smörja med?
..och lite OT, men var det inte du som hade info om brasse-motorn jag hade?

39

Bosch har en speciell fördelarfett. det har jag hört många rekommendera!

P. var fick du tag på bänken? Jag är ute efter en sådan

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

40

Är "fördelarfett" och "brytarfett" samma sak? Jag har en liten dyr Bosch-tub med brytarfett, men det trodde jag man bara använde på fördelaraxeln där den kommer i kantakt med plastklossen på brytaren.

41 Senaste redigerad av Frederik (2013-12-01 14:01:14)

FT 1 V 4 heter boschfettet. Tror det var 70-80kr/st tuben kostade, men de ville inte sälja mig mindre än 10pack här i stan.. (då jag var första personen som frågat efter detta på 30 år och de inte ville sitta på 9 tuber i 30 år till) och en tub räcker en livstid! Är någon intresserad att samköpa så är jag på. Är ju bra att ha hemma bara när man byter brytarspetsar också, då sällan något fett följer med nuförtiden.

Det är samma fett som man smörjer brytarkammen med. Är även specificerad till centrifugalmekanismen. Egentligen tror jag man skall ha ett annat fett (FT 1 V 26) till att smörja fördelaraxleln, men eftersom jag inte har något av dessa kör jag samma fett på allt + motorolja på fördelaraxeln vid monteringen.

Testat lite olika smörjmedel, den första fördelaren jag rev för 7-8 år sedan smorde jag centrifugalmekanismen med enbart motorolja (det är ju ändå detta som man smörjer denna med som underhåll på "filtpluppen") Det var alldeles för tunt och var inte varaktigt. Jag tror motoroljan fungerar som underhållssmörjning i små mängder tillsammans med fett, men inte ensamt. Den NOS fördelare jag tagit isär har varit infettad. Nr 2 körde jag med vitt lithiumfett på spayburk (crc räknade upp brytarkammen som ett användningsområde), det var något bättre men även detta var lite för tunt. Därefter har jag smort med något fett jag haft hemma (typ hjullagerfett/ universal lithiumfett) och det har fungerat ok. Nu testade jag biltemas högtemeraturfett, eftersom jag tyckte konsistensen på detta verkade bra, får väl se hur det presterar. Det får inte heller vara för "klistrigt" som P. skrev, då kan det ju i sig leda till att vikterna kärvar. Vad man än använder så skall det smörjas på tunt (det skall inte se ut som ett kletigt horhus nere i fördelaren) för mkt kan leda till att det kärvar, kastas runt i fördelaren (förorenar brytarspetsarna) och samlar bara skit.

42

Appropå läckande vacuumdosor... Detta är lite tattarvarning på "fix" (och det är med blandade känslor jag delar med mig, så ta det för vad det är).

Ibland kan man ha ett litet, litet läckage i membranet (förställningen fungerar men om man täpper till nippeln tappar den vacuum långsamt). I många fall fungerar det hyffsat ändå när det är så här, eftersom förgasaren ändå klarar av att ge tillräckligt vacuum för att regleringen skall fungera. Men man kan testa följande (tills man så klart hittat en ny hel vacuumdosa): Spruta ner lite lithiumfett på sprayburk i nippelns hål. Detta kan täppa till ett litet läckage/ hål. Jag gjorde så på en vacuumklocka för många år sedan och den håller fortfarande tätt, så pass bra att jag inte har kommit mig för att montera en ny. Självklart är detta ingen riktig lösning, men läcker den, vad har man att förlora?! Nästa gång jag har en läckande dosa hade jag tänkt prova att droppa i en droppe "däckfix" istället. Kan vara så att det inte fungerar eller blir för styvt, men mest för att det är kul att prova. Jag har sett att en del även bryter upp sin dosa för att laga, men det tycker jag är överkurs.

43

Finns det inga vakuumdosor som reservdel? Hur såg det ut på motsvarande Boschfördelare som monterades i annat slags fordon på Hisingen?

Jag råkade ut för en grej i morse. Det var väl kanske sista gången i år som det gick att åka buggy till jobbet. Men det gick ju riktigt bra, tills jag kom fram och skulle öppna garageportarna, då tvärdog motorn, gick inte att starta.
Det visade sig att det var "pluppen" som försörjer rotorn med ström från tändspolen, alltså kontaktkolet i mitten av fördelaren, denna "plupp" hade lossnat från spiralfjädern och ramlat ned nånstans mittemot brytarspetsarna. Jag hade nyligen köpt ett sånt där roligt genomskinligt fördelarlock, har hört att det kan vara "litet si och så" med kvaliten på dessa, vilket bevisades.

Satte tillbaka denna "plupp" men det ville sig inte, blev ingen gnista, det kunde jag ju se genom locket.
Fixade iallafall bud hemmåt, som hämtade den nyrenoverade fördelaren, samt ett lock, ett mätinstrument och en annan tändspole.
Bytte lock, ingen skillnad, bytte tändspole, ingen skillnad, bytte till den andra fördelaren, och då startade motorn.

Kontrollmätte den orenoverade fördelaren, och det blir ingen kontakt mellan brytarspetsarna.
-Konstigt, hur kunde dessa två fel inträffa samtidigt? eller var det så att det ena påverkade det andra?

Iallafall, med den nyrenoverade fördelaren, så kunde jag skruva ned tomgångsskruven (på förgasaren) minst ½varv, dessutom kunde jag vrida tillbaka chokehuset en bit.
Undrar hur det blir då jag senare byter ut brytarspetsarna mot halltransistorer..?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

44

Frederik skrev:

En sak till "P.", du verkar ju ha ganska stor erfarenhet, vad har du för input/ vad brukar du använda att smörja med?
..och lite OT, men var det inte du som hade info om brasse-motorn jag hade?

Har en gammal burk med fett som nog kommer från en Boschtub, brukar blanda med någon droppe motorolja. Det fina med att ha en fördelarbänk är att man tydligare kan se om något inte fungerar som det ska. Exempelvis är det inte ovanligt att vikterna "rycker" lite vid ett visst varvtal, det kan ge tändningsfladder på 3-4 grader. Det märks när man kör men kan vara svårt att se med stroboskoplampa.

45 Senaste redigerad av Frederik (2013-12-01 14:57:45)

"plupphaveri" har jag också råkat ut för ICQ/ab

Bara för att kolla: Med tomgångsskruven menar du den stora skruven på sidan av förgasaren (shuntluftskruven) inte anläggsskruven som ligger mot chokens stegskiva va? 34pictaren (och andra pict3) skiljer sig ju så att man aldrig ska röra anläggsskruven, vw skickade ju tom iväg bilarna med en liten plastplutt över denna för att ägare och byamekaniker, som var vana med de äldre förgasarna, inte skulle röra den. En av anledningarna är att om man skruvar in denna (för att höja varvtalet) öppnar man gasspjället vid tomgång. (Detta skall nästan vara stängt vid tomgång i shuntluftsförgasare.) Öppnar man spjället lite för mkt får man även vacuumsignal till fördelaren vid tomgång och detta i sin tur kan leda till att det är näst intill omöjligt att få jämn tomgång. Anläggsskruven skall precis nudda stegkammen. Detta viste du säkert, men eftersom du hade haft tomgångsbekymmer ville jag bara ta upp det. (även om du inte rört den, kan ju någon annan varit där och skruvat) Har man tomgången lite högt ställd så kan även centrifugalvikterna precis ligga på triggernivån för att sätta in (brukar ligga runt 1000rpm) och intermittent sätta in under tomgången och ge fluktuerande tomgång (ffa om de kärvar lite).

46

P. skrev:
Frederik skrev:

En sak till "P.", du verkar ju ha ganska stor erfarenhet, vad har du för input/ vad brukar du använda att smörja med?
..och lite OT, men var det inte du som hade info om brasse-motorn jag hade?

Har en gammal burk med fett som nog kommer från en Boschtub, brukar blanda med någon droppe motorolja. Det fina med att ha en fördelarbänk är att man tydligare kan se om något inte fungerar som det ska. Exempelvis är det inte ovanligt att vikterna "rycker" lite vid ett visst varvtal, det kan ge tändningsfladder på 3-4 grader. Det märks när man kör men kan vara svårt att se med stroboskoplampa.

Det blir ungefär så jag gör, infettat och så motorolja. Axeln stryker jag med fett och oljar vid montering, vikterna tänker jag får ändå får lite olja från inoljningen av filtpluppen. Ja man får väl önska sig en testbänk av herr jultomte ICQ/ad

47 Senaste redigerad av Björn J. (2013-12-01 14:59:22)

Frederik skrev:

"plupphaveri" har jag också råkat ut för ICQ/ab

Bara för att kolla: Med tomgångsskruven menar du den stora skruven på sidan av förgasaren (shuntluftskruven) inte anläggsskruven som ligger mot chokens stegskiva va? 34pictaren (och andra pict3) skiljer sig ju så att man aldrig ska röra anläggsskruven, vw skickade ju tom iväg bilarna med en liten plastplutt över denna för att ägare och byamekaniker, som var vana med de äldre förgasarna, inte skulle röra den. En av anledningarna är att om man skruvar in denna (för att höja varvtalet) öppnar man gasspjället vid tomgång. (Detta skall nästan vara stängt vid tomgång i shuntluftsförgasare.) Öppnar man spjället lite för mkt får man även vacuumsignal till fördelaren vid tomgång och detta i sin tur leder till att det är näst intill omöjligt att få jämn tomgång. Anläggsskruven skall precis nudda stegkammen. Detta viste du säkert, men eftersom du hade haft tomgångsbekymmer ville jag bara ta upp det. Har man tomgången lite högt ställd så kan även centrifugalvikterna precis ligga på triggernivån för att sätta in (brukar ligga runt 1000rpm) och intermittent sätta in under tomgången och ge fluktuerande tomgång (ffa om de kärvar lite).


Japp, citerar för att det kan aldrig påpekas för många gånger.
Jag brukar dessutom låta anäggningsskruven vara utskruvad nån tiondel innan den nuddar stegskivan, eller bara precis nuddar densamma.
Jag menade förståss den stora shuntstruven av mässing, troligtvis kan jag skruva in blandningsskruven också.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

48

http://www.blocket.se/stockholm/Fordela … 16&w=3

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

49

Man kanske skall tro på Jultomten iallafall... ICQ/ad

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

50

Jag är intresserad av en eller två tuber fördelarfett!

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club