176

Fick lite gjort igår kväll också. Fast egentligen väldigt lite. Kan man tycka.
Slipade bort det sista av framskärmen. Tyvärr var det två ställen där A-stolpen hade rostat hål. Som av en händelse där det hade legat dubbelplåt..... Men i övrigt får jag nog klassa A-stoplen som riktigt frisk.
Stor del av kvällen gick åt till att kapa till och bocka plåtbitar som passar i dessa hål. Tiden rann iväg så jag hann tyvärr inte svetsa dit dem, men det tar vi nästa gång.
På Latebay sitter det en liten plåt som täcker yttersta flärpen på framskärmen, denna är nästan alltid rostig då det är dubbelplåt. Men som tur var ser det ok ut inne i förstärkningsplåten (bakom kofångaren) och bakomliggande struktur. Plåten som denna viks runt i bakkant var däremot lite dålig. Det syns inte på bilden, men jag fick kapa bort en strip där också.

Post's attachments

20161116_211727.jpg, 330.74 kb, 1280 x 720
20161116_211727.jpg 330.74 kb, 241 downloads since 2016-11-17 

20161116_213740.jpg, 254.2 kb, 1280 x 720
20161116_213740.jpg 254.2 kb, 238 downloads since 2016-11-17 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

177

Var köpte du den batterihyllan?

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

178

FredrikAssarsson skrev:

Var köpte du den batterihyllan?

Alan H Schofield.

http://www.alanhschofield.com/ourparts/ … 3162N.html

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

179

Jag inser att det var väldigt länge sedan jag skrev något i tråden. A-stolpen är lagad inkl. plåtkanten man viker täckplåten runt.

Post's attachments

20170201_193204.jpg, 306.61 kb, 1280 x 720
20170201_193204.jpg 306.61 kb, 200 downloads since 2019-03-10 

20170201_193233.jpg, 287 kb, 1280 x 720
20170201_193233.jpg 287 kb, 183 downloads since 2019-03-10 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

180

Hyllan för luftrenaren åter på plats!

Post's attachments

20170201_193405.jpg, 361.06 kb, 1280 x 720
20170201_193405.jpg 361.06 kb, 182 downloads since 2019-03-10 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

181 Senaste redigerad av Lowflyer (2019-03-13 08:10:05)

Inpassning av framskärm. När det gäller framskärmar till Late Bay rekommenderar jag att köpa orginalgrejer om du kan hitta dem. Eftermarknadsskärmarna har påtagligt ofta urusel passform. Jag köpte typ det sista paret Alan H Schofield hade på hyllan. Jag vet inte om det går att få tag i fler. Svindyrt, men lätt värt det. Jag köpte ytter och innerskärmar som separata enheter, dvs inte ihopsvetsade. Delvis för att det blir lite lättare att passa in grejerna, dels för att jag kunde måla med epoxiprimer inuti innan jag svetsade ihop dem.
Jag fixade en bättre dörr och hängde dit så att jag kunde passa in skärmen efter den. Jag rekommenderar att man fixar dörren först och skärmen sedan så det inte blir fel.
På sista bilden ser man den typiska stora karossglipan i botten av dörren. Late Bay är inte bättre än så här ens på orörda orginalbilar.
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=64333&download=0
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=64334&download=0
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=64335&download=0

Post's attachments

Attachment icon 20171010_204753_small.jpg 252.42 kb, 95 downloads since 2019-03-10 

Attachment icon 20171010_204830_small.jpg 155.78 kb, 100 downloads since 2019-03-10 

Attachment icon 20171010_204842_small.jpg 147.74 kb, 107 downloads since 2019-03-10 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

182

Kul att du fortsätter med bussen. Ja glipan under dörren är lagom stor så att säga.

T2b taigagrön ´77

183

Har hört att glipan i botten ska vara sådär för att inte skräp och grus ska skada lacken (klämmas mellan dörr och botten på skärmkanten) med rost som följd. Om det är så vet jag inte men det känns som att ingenjörerna hade en logisk tanke med det mesta  ICQ/ab

184

Jag fick lägga i lite färsk plåt i golvet närmast fotsteget. Men trots allt är golvet i denna buss väldigt friskt jämfört med en del andra bussar man sett i sina dar.
När skärmen var svetsad på plats svetsade jag dit den lilla täckluckan framför skärmen också. Kanten mot frontplåten var lite rutten i hörnet så den byggde jag upp med svets och slipade ner till rätt form. Blev rätt bra.

Post's attachments

Attachment icon 20171028_145915_small.JPG 648.92 kb, 111 downloads since 2019-03-12 

Attachment icon 20171028_150026_small.jpg 518.72 kb, 122 downloads since 2019-03-12 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

185

Nu har jag problem med bilderna igen. Varför blir det länkar istället för att man ser bilderna direkt i inlägget? Jag har försökt att döpa om filändelsen till både .JPG och .JPEG, det funkade tidigare men nu är jag helt utan framgång?

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

186 Senaste redigerad av michaelth (2019-03-12 22:52:18)

https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=64361&download=0
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=64362&download=0
Klickade på dina länkar kopierade bildlänken sen la jag den emellan image taggar..
inte rätt sätt men funkar..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

187

Snyggt!

188 Senaste redigerad av Lowflyer (2019-03-14 21:44:09)

Framskärmen färdig. Golvet helsvetsat. Frisk plåt inifrån och ut. Känns skönt.
Jag svetsade även dit ett nytt fäste för bältet.
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=64375&download=0
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=64376&download=0
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=64377&download=0

Post's attachments

Attachment icon 20190313_190848.jpg 843.55 kb, 105 downloads since 2019-03-14 

Attachment icon 20190313_190921.jpg 891.18 kb, 93 downloads since 2019-03-14 

Attachment icon 20190313_190943.jpg 731.35 kb, 84 downloads since 2019-03-14 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

189 Senaste redigerad av Lowflyer (2019-03-17 21:20:37)

Då framskärmen var klar var det dags att krypa in under bussen. Bysmeden som varit och kladdat på bussen innan hade nämligen lagat tvärbalkarna under med 4 mm plattjärn. Alltså blev det operation byta tvärbalk innan domkraftsfästena kan svetsas på plats.
Jag har en sådan där Tip-girl, men garaget jag håller till i är inte stort nog att använda den så jag pallade upp med ett antal trädgårdsplattor under hjulen. Fyra stycken på höjden blev lagom arbetshöjd (osänkt buss utan motor och låda).
Det här blev en rätt omfattande operation. Jag insåg ganska snabbt att Ebersprächern måste bort för att man skulle komma åt vettigt. Ändå är det trångt som fan att komma åt och slipa bort resterna av tvärbalkarna. Det här är nog det värsta jag gjort hittills på bussen. Jag fick bland annat en vass metallflisa i ögat. Jag hade skyddsglasögon, men den studsade mot en sidobalk och smet in under brillorna. Jag trodde att den skulle lossna av sig självt, men efter en vecka med dålig nattsömn på grund av smärta fick jag uppsöka ögonläkaren. 1 mm under pupillen satt den. Jag hade tur sade sjuksköterskan som plockade ut den. Av naturliga skäl blev det ett uppehåll i arbetet. Den listige listar snabbt ut att jag fuskar och skriver ikapp nu.
Hattprofilen som den främre tvärbalken sitter mot var rutten på ett ställe så jag fick laga den. Jag fick även laga ett litet hål i ramsidan där den bakre tvärbalken möter ramen. Men det är enda stället huvudramen har rostat vad jag vet.
Fy fan vad trångt det var överallt.
Röret som kabelstammen bakåt går igenom var tvär-ruttet så jag fick pilla ut stiften ur kontakterna och dra ut hela kabelstammen framåt  Jag köpte ett nytt rör som stämde med hålen i tvärbalkarna. Testade faktiskt att mata igenom kablaget och det gick fint. Frågan är hur man skall rostskydda detta rör invändigt?
Nu kommer jag att vända på bussen och svetsa lite på andra sidan i väntan på våren. Sen blir det till att släpa ut bilen så att jag kan välta den på sidan och blästra hela undersidan innan jag svetsar dit tvärbalkarna.
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=64402&download=0
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=64403&download=0
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=64404&download=0

Post's attachments

Attachment icon 20190312_195716.jpg 840.18 kb, 89 downloads since 2019-03-17 

Attachment icon 20190312_195735.jpg 775.64 kb, 81 downloads since 2019-03-17 

Attachment icon 20190312_195812.jpg 509.37 kb, 95 downloads since 2019-03-17 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

190 Senaste redigerad av Lowflyer (2019-03-18 21:22:42)

Halvvägs! Nu börjar jag med andra sidan.
Först ut var förardörren. Orginaldörren var väldigt rostig. Däremot var en av dörrarna från donatorbussen inte så tokig. Trodde jag....
Jag visste att den var ful-lagad i hörnet. Men inte att det var två centimeter spackel  ICQ/be
Killarna som svetsade hade nog inte koll på att plåten slår sig när man svetsar......
Det är ganska svårt att bocka plåt så att man får riktigt skarpa veck (som dörrsidan har i botten), men vi har duktiga killar i plåtverkstan på jobbet. De har en kantbock som pressar istället för att bocka och då kan man få till det bra. Först fick jag laga innerstrukturen, sedan blästra hela dörrbotten och sist reparera dörrskinnet. När jag var klar var dörrsidan markant slätare än innan. Jag har dock fortfarande en stor bula kvar att räta ut längst ner på dörren. Svårt att komma åt där. Vi får se hur jag löser det?
Dörren har rätt gångjärn, men fel dörrstopp. Den går dock relativt enkelt att byta ut. VW var väldigt ivriga på att byta skitdetaljer de sista åren......

https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=64410&download=0
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=64411&download=0
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=64412&download=0

Post's attachments

Attachment icon 20190313_191003.jpg 711.62 kb, 73 downloads since 2019-03-18 

Attachment icon 20190313_204315.jpg 493.86 kb, 89 downloads since 2019-03-18 

Attachment icon 20190313_204443.jpg 669.82 kb, 89 downloads since 2019-03-18 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

191 Senaste redigerad av Lowflyer (2019-03-21 20:27:11)

Nu börjar vinkelslipsvalsen om igen..... Grovsmeden hade varit i farten även på vänstersidan av bussen. Nya asfula domkraftsfästen hade fabricerats i 3mm plåt. Ett rent helvete att få bort kan jag lova. Hela yttertröskeln som normalt är i 1mm plåt var nu helt plötsligt i 2mm plåt. 9 kapskivor senare hade jag fått bort det mesta. Tänkte börja med att byta hattprofilen fram så att jag får en referens på hur långt ut inre tröskeln skall sitta.
Inre tröskeln var hemmasmide i 2mm plåt och mellantröskeln saknades helt. Färg och rostskydd också...

https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=64454&download=0
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=64455&download=0

Post's attachments

Attachment icon 20190315_191402.jpg 657.28 kb, 72 downloads since 2019-03-21 

Attachment icon 20190315_191423.jpg 939.86 kb, 110 downloads since 2019-03-21 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

192

Länge sedan jag skrev något i tråden. Under våren och sommaren gjorde jag mest sånt som man gör på sommaren. Flyger Hängflyg och åker motorcross. Sen var det visst någon kvinna med i bilden ett tag och då blev svetsandet lite lidande. Men nu är det vinter och Corona så nu återstår bara garaget typ. Det har hänt lite här, jag skall försöka skriva ikapp.

Efter att ha kapat bort de hemska domkraftsfästena i 3mm plåt fick jag givetvis byta ut tophat-profilen från ramen och ut både ovanför främre och bakre domkraftsfästet. För att få rätt höjd på tophaten, tröskeln och domkraftsfästet är man nästan tvungen att kunna montera allt ihop för att se var det tar vägen. Jag har varit noga med att måla allt som går innan jag svetsar dit delarna så att det blir färg där man inte kommer åt senare.

Nu är jag som ni ser på vänstra sidan av bussen och jobbar. Där är konstruktionen lite meckig eftersom yttertröskeln inte går att komma åt att svetsa i ovankant. Jag velade länge hur jag skulle göra. Ville helst inte kapa bort golvet och trodde kanske att jag skulle kunna rädda karossidans nederkant. Dock så var skarven mellan tröskel och karossida igenspacklad (som de flesta skarvar på denna buss). När jag väl fick tummen ur och slipade bort spacklet insåg jag att karossidan var jättebucklig och då var det ingen återvändo. Kapade bort yttersta 10 cm av golvet och en bit upp på kaross-sidan. Då gick det mycket lättare att passa in inner och mittentröskeln till deras rätta positioner.

Post's attachments

20201222_183534.jpg, 327.77 kb, 1422 x 800
20201222_183534.jpg 327.77 kb, 155 downloads since 2021-01-26 

20201222_183621.jpg, 268.92 kb, 1422 x 800
20201222_183621.jpg 268.92 kb, 159 downloads since 2021-01-26 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

193

För att se hur mycket jag kunde spara av sidoplåten slipade jag bort färgen. Och spacklet. Och spacklet. Och spacklet. Fy helvete vad mycket spackel det var. Det där gör jag inte om inomhus. Dammet satte sig i halsen trots munskydd. Inte nyttigt.

Bussen måste ha blivit krockad eller skrapat mot något vid något tillfälle för det var långa veck i plåten. Bakre hörnet har blivit bytt någon gång. Man ser också att karossidan var rejält bucklig efter oförsiktig svetsning i nedre högra hörnet. Det såg inte så farligt ut innan jag började slipa.....

Post's attachments

20210106_172617.jpg, 312.99 kb, 1422 x 800
20210106_172617.jpg 312.99 kb, 153 downloads since 2021-01-27 

20210106_172627.jpg, 266.43 kb, 1422 x 800
20210106_172627.jpg 266.43 kb, 160 downloads since 2021-01-27 

20210106_172706.jpg, 229.62 kb, 1422 x 800
20210106_172706.jpg 229.62 kb, 155 downloads since 2021-01-27 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

194

När jag tittar på sista bilden blir jag lite bedrövad. Men då tänker jag att det finns sämre objekt. Denna sprang jag och sonen på i skogen för ett tag sedan när vi letade efter en Folkabuss som enligt uppgift skulle finna i samma skog.

Post's attachments

20201129_112727_small.jpg, 467.7 kb, 800 x 800
20201129_112727_small.jpg 467.7 kb, 144 downloads since 2021-01-28 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

195 Senaste redigerad av Lowflyer (2021-01-29 19:51:31)

Åter till arbetet. Efter att trösklarna blivit ditsvetsade fortsatte arbetet med att laga upp stolparnas nederkanter. Först fick jag lappa några hål i vanlig ordning. En kopparplåt bakom reducerar risken att det bränner hål. Jag beställde lite clecos på Ebay häromdagen. Förutom de vanliga stiften testade jag dessa klämmor, och de är verkligen bra.
C-stolpen är lite lurig och måste byggas upp av flera sektioner som svetsas samman. Tar tid....

Post's attachments

20210106_172606.jpg, 352.9 kb, 800 x 1422
20210106_172606.jpg 352.9 kb, 149 downloads since 2021-01-29 

20210106_183111.jpg, 301.69 kb, 800 x 1422
20210106_183111.jpg 301.69 kb, 159 downloads since 2021-01-29 

20210109_142806.jpg, 319.09 kb, 800 x 1422
20210109_142806.jpg 319.09 kb, 156 downloads since 2021-01-29 

20210109_155332.jpg, 291.29 kb, 1422 x 800
20210109_155332.jpg 291.29 kb, 145 downloads since 2021-01-29 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

196

Snyggt jobbat! Seriöst och ordentligt  ICQ/bf Är rätt invecklade bilar att laga tycker jag. I alla fall när det ska göras rätt.

197

ICQ/ay

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

198

ICQ/ay

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

199

Snyggt jobbat  ICQ/bf

Projekt: Oval V8:an -57

200

När man höll på och rota med B-stolpen fick man ju såklart lägga igen plåten mellan tophaten och "fotbulan". I original är det ett par hål med gummipluttar så att man kan få in en slang och rostskydda. Jag hittar inte dessa pluppar i originalmodell så jag borrade bara ett litet hål så att jag kan plugga med vanliga pluggar. Ni vet de där man har när man borrar hål och rostskyddar trösklar och liknande på vanliga bilar.

Sen fick man ju såklart svetsa igen golvet mot främre hjulhuset också. Fast det gjorde jag egentligen i samband med att jag bytte tophaten. Det är därför det ser så skitigt ut. Jag har slipat och grejat efter att jag målade.

Post's attachments

20210203_182212.jpg, 400.01 kb, 1422 x 800
20210203_182212.jpg 400.01 kb, 151 downloads since 2021-02-03 

20210203_182247.jpg, 411.82 kb, 1422 x 800
20210203_182247.jpg 411.82 kb, 144 downloads since 2021-02-03 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt