1

Hej alla!

Har en uppsättning beggade vinterdäck på G. Grova, dubbade med bra mönster....men det finns inga C markeringar på dom.

Har sökt på nätet och inte hittat nån info om denna C betäckning. Har flera gamla däck med dessa C markeringar.

Är det passé med C markeringar på nya förstärkta däck nuförtiden, tänker jag?

På dom nya däcken ( DOT 307 ) står det att dom tål 790kg per däck. Detta känns ju tillräckligt stabilt, tycker jag. Men vad säger besiktningen, undrar jag?

Tack på förhand för alla tips och inputs i detta ämne!

VW T3 Caravelle GL Multivan 1989 ~ MV ~Stora panorama luckan~2diffar
VW T3 DH Syncro MV~1 diff~ 1991~.
VW T3 Enkelhytt.Volvo B23. ~1990~.
VW T2 Deluxe 2L 1979.

2 Senaste redigerad av CrewCab (2013-10-27 19:15:05)

Om du ska vara laglig ska maxbelastningen x 2 klara max axelbelastning på aktuell bil. I ditt fall 1580kg. Det behöver inte stå C om maxbelastningen räcker till, C står för övrigt för lätt lasbilsdäck (förstärkt). På en vanlig kontrollbesiktning kollar i normala fall ingen på däckbetäckningar men om något skulle hända kan det nog vara bra om det är ok.

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

3

Hej CrewCab!

Jag förstår inte vad x 2 betyder?

Men jag tänker att bilen väger 1580kg. Ett däck är godkänt för 790kg x 4 däck = 3160kg då borde det vara OK.

AlexanderR

VW T3 Caravelle GL Multivan 1989 ~ MV ~Stora panorama luckan~2diffar
VW T3 DH Syncro MV~1 diff~ 1991~.
VW T3 Enkelhytt.Volvo B23. ~1990~.
VW T2 Deluxe 2L 1979.

4

Max axelbelastning brukar att finnas på skylt tex i motorrummet, är ofta olika för fram och bak. 790kg x 2 skall alltså räcka till den som har högst garanterad belastning. Max belastning på fram och bakaxel brukar tillsammans överskrida totalvikten (tjänstevikt+ last) för att ha lite marginal om inte lasten ligger exakt rätt.

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

5

Bilprovningen kollar inte däckskod alls, bara slitage. Däremot kan trafikpolisen ge dig körförbud och böter om du blir stoppad.
Jag kör inte med C-däck på sommaren men jag ser till att ha en belastningskod som räcker till, punka för att däcket har gått varmt är inte kul nånstans.

I Sverige togs väl alla bussar in med krav på C-däck? Står det så i regpappret så ska det vara det (återigen, trafiksheriffens goda vilja). I andra länder gick det bra utan C-däck och då skulle vanliga bussen och syncrosar ha minst lastindex 97 vilket är 730 kg. 16" Syncro krävde 104 (900 kg).
Det finns en hel lastindextabell här: http://www.vanagon.com/info/tires/codes.htm
Jag kör med 103W-kodade däck så jag klarar mig nog utan punka. ICQ/ab

6

Alla Coach bussar samt Tristar bilar vart nyregistrerade i Sverige med 205/70X14 RF däck dom är inte C- Klassade vad jag vet och det gick bra på dom så varför inte på dom andra bilarna med.
Jag har även för mig att magnum bilarna var det med men låter det vara osagt.

Det är bara o stå på sig om man är tillräckligt påläst brukar det löna sig.

7

Ah, okej.
RF (ReinForced) är ändå inte vanliga däck, snarare en "C-däck light". Tror inte att någon åker på böter på en hobbybuss så länge man har vettigt lastindex, men står det i regpappren så är allt annat egentligen fel. Sura nitiska trafikmuppar finns det överallt...

Jag kör som sagt själv på annat än C-däck. ICQ/ab