1

Jag ska montera dubbla ventilfjädrar i mina toppar nu och undrar vad det ska vara för spänningstryck? Även om någon kan beskriva lite snabbt hur jag räknar ut det korrekt. Nu satt det inga shims under fjädrarna, antar att man ska ha det för att inte skada topparna?

Och en sista fråga, nu när jag ska köra dubbla fjädrar, hur mycket är det man ska fräsa ner vid ytan för lilla fjädern?

2

Vilket fabrikat på fjädrar??
Ps Klarar stötstängerna av dubbla??
///

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3 Senaste redigerad av Olzzon (2011-05-22 16:30:20)

PPRMicke skrev:

Vilket fabrikat på fjädrar??
Ps Klarar stötstängerna av dubbla??
///

Vet inte vilket fabrikat, köpte dem "begagnade" fast dem är aldrig använda. Stötstängerna är chromoly och har suttit i en maskin tidigare med dubbla fjädrar så dem bör hålla.

4

Om vi säger så här behöver du dubbla fjädrar dom tar effekt
Jag brukar försöka använda enkla fjädrar så länge som möjlgt på dom snörrena som jag bygger för gatan
nackdelen med dubbla är fjädrana har så högttryck så ventilsäte och ventil slits mycket snabbare
( Jag klagar inte för det blir mera arbete för min del )
Det är omöjligt att säga vilket tryck du skall ha när du inte vet fabrikat på fjäder
Det du kan göra är att mäta upp längd på fjädern tjocklek på tråden och hur många varv fjädern är spunnen
Tag fram badrums vågen plasera den under bänkborrmakinen skaffa något plant att montera i schucken
Prässa ned schucken mot fjädern så du har fjäderen hop prässad så den är 42mm lång kolla på badrums vågen vad trycket är med ALLA 8 fjädrar
Fjädrana skall vara innom 10% annas chimsa till rätt tryck
Ps har du brotschat ALLA ventil styrningar effter sista misödet   Använder du rostfria ventiler ????
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Dem som jag pratat med anser att jag behöver dubbla iaf, kör FK8 och 1:4 vippor.
Nepp har inte brotschat alla styrningar men det ska jag göra, men vid närmare eftertanke så känns det som det är ventilknastren som har gett styrningarna en kyss? För det var ju endast längst ut det blivit en kant. precis som om knastret har slagit i.

PPRMicke skrev:

Om vi säger så här behöver du dubbla fjädrar dom tar effekt
Jag brukar försöka använda enkla fjädrar så länge som möjlgt på dom snörrena som jag bygger för gatan
nackdelen med dubbla är fjädrana har så högttryck så ventilsäte och ventil slits mycket snabbare
( Jag klagar inte för det blir mera arbete för min del )
Det är omöjligt att säga vilket tryck du skall ha när du inte vet fabrikat på fjäder
Det du kan göra är att mäta upp längd på fjädern tjocklek på tråden och hur många varv fjädern är spunnen
Tag fram badrums vågen plasera den under bänkborrmakinen skaffa något plant att montera i schucken
Prässa ned schucken mot fjädern så du har fjäderen hop prässad så den är 42mm lång kolla på badrums vågen vad trycket är med ALLA 8 fjädrar
Fjädrana skall vara innom 10% annas chimsa till rätt tryck
Ps har du brotschat ALLA ventil styrningar effter sista misödet   Använder du rostfria ventiler ????
/// Micke

6

Olzzon skrev:

Dem som jag pratat med anser att jag behöver dubbla iaf, kör FK8 och 1:4 vippor.
Nepp har inte brotschat alla styrningar men det ska jag göra, men vid närmare eftertanke så känns det som det är ventilknastren som har gett styrningarna en kyss? För det var ju endast längst ut det blivit en kant. precis som om knastret har slagit i.

Det är inte knastren som inte bottnad i fjädern utan mot varandra? Brukar ge ventilskaften en kant runt knasterspåren.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Svwerker skrev:
Olzzon skrev:

Det är inte knastren som inte bottnad i fjädern utan mot varandra? Brukar ge ventilskaften en kant runt knasterspåren.

Lite svamligt idag Svwerker men jag tror att jag förstår vad du menar. ICQ/ag Man fräser ju åxå ner själva styrningen när man fräser för dubbla fjädrar.Gör man inte detta för att knastren inte ska ta i vid fullt lyft?

8

Lämnat in topparna nu så får han ta bort så lilla fjädern kommer ner till stora fjäderns säte och så tar han av några mm från styrningen samtidigt som tidigare var jättelång. Förmodligen därför det har slagit i, jämförde med Hermans topp och hans styrningar var typ 3 gånger så korta som mina.

9

stickan skrev:
Svwerker skrev:
Olzzon skrev:

Lite svamligt idag Svwerker men jag tror att jag förstår vad du menar. ICQ/ag Man fräser ju åxå ner själva styrningen när man fräser för dubbla fjädrar.Gör man inte detta för att knastren inte ska ta i vid fullt lyft?

Svarade från mobilen på jobbet och var lite stressad.
Det jag menade var att knastren kan bottna mot varandra så att de inte låser runt ventilskaftet. Det är inte ett dugg bra.
Jag brukar slipa av knastren lite så att de inte kan bottna.
Frigång till styrningen vill jag nog ha ett par mm.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G