1

På mitt bygge, baserat på en -64, så ska jag ha 13" fyrbultfälgar, men det går ju inte alls på widefive-trummorna.

Är det någon som vet hur jag allra enklast och billigast konverterar till fyrbultstrummor?

Är det bara att byta trummorna eller är det annat krafs som också behöver bytas?
Vilka delar från vilka årsmodeller passar och behövs?

OBS! Spacers/adapters är inte aktuellt eftersom fälgarna är för djupa för det.

/Jacob

http://i279.photobucket.com/albums/kk144/Folkabuss66/Tjorven/13x7_zps768071d7.jpg

Bara luftkyld boxer: Splittbuss, Tjorven, Tatraplan & GSA

2

Borra trummorna för 4 bult, pressa i pinbultar med krage  från insidan.. Trevligt med "Revolution" fälgar.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3 Senaste redigerad av Beatnik Bandit (2013-10-26 20:38:37)

Trubblet är att widefive-trummornas kon-form kring navet gör att fälgarna inte passar.
Jämförelse:

Bak:
http://www.vwimporten.se/images/507/170x128/1285.jpg http://www.vwimporten.se/images/523/170x128/1281.jpg

Fram:
http://www.vwimporten.se/images/509/170x128/1283.jpg http://www.vwimporten.se/images/513/170x128/1280.jpg

Om det bara är att byta trummorna så vore det ju toppen, men det brukar ju aldrig vara så enkelt...

(Ja, Revolution är coola:-)
/J

Bara luftkyld boxer: Splittbuss, Tjorven, Tatraplan & GSA

4

Inte så svårt. Gjorde det för 25 år sen på en 65:a. Enda skillnaden nu är att det inte är så gott om donatorbilar.
Det är bara att byta trummar och bromssköldar. Direkt bolt on. Det är ju lite olika axellängder, minns något om ett mellanlägg (bricka eller en ring av ett hjullager), för att kronmuttern skulle dra.
Så må man sätta en bussning på handbromswiren, då den annars blir för lång.
Hux flux har man fått 40mm bromsbackar, å med 924 hjulcylinder blir det ännu bättre.

Borde rimligvis finnas en beskrivning på detta, inkl ritning på bussningen.

5

Låter bra.
Bara så att jag förstår rätt:

Bak:
Bara att byta trummor och sköldar? Och backar? Kan resten av inälvorna vara kvar?
Distans för kronmuttern kan man alltid mäta upp och tillverka.
Donatorbil borde inte vara något problem att hitta.

Fram:
Samma där? Bara byta trummor och sköldar? Spindlarna på fyrbultsbubblorna är ju annorlunda (kulled mot länkpinne).
Blir väl svårare med donatorbil här, eftersom fyrbultsbubblor med trummor fram inte växer på träd direkt, men åtminstone trummorna finns ju nya.

/J

Bara luftkyld boxer: Splittbuss, Tjorven, Tatraplan & GSA

6

Bak: Där får du svarva av utsticket på en 4-bult trumma ca 15mm eftersom du har de korta drivaxlarna med korta splines på din 64:a sen ska du kunna bulta fast den med dina gamla sköldar och backar.

Fram: Adapter samt kortning av framvagn som du troligtvis ändå behöver göra om du ska sänka bilen.

Enklast och billigast!

7 Senaste redigerad av Beatnik Bandit (2013-10-28 00:22:53)

Bak: Prima! Det låter ännu bättre.

Fram: Jag vill (om möjligt) undvika adapters eftersom jag vill ha så djupa fälgar som möjligt (för utseendets skull) och samtidigt hålla styrradien nere så gott det går. (Den ökar ju både av att fälgarna är djupa och av att hjulen är små.)

Jag har inga planer på att korta framaxeln (om jag kan undvika det).
/J

Bara luftkyld boxer: Splittbuss, Tjorven, Tatraplan & GSA

8

Det är INTE bara att byta fram eftersom det är hjullager av helt annan storlek på 1965 och äldre. På dessa användes vinkelkontakt kullager som var större än de koniska rullager som kom i användning from aug 1965. Även de lagren (inre)ändrades i dimension senare på sextiotalet.

9

fram: byt till droppade spindlar för skivor. och montera 4bults skivor..

10

Från ett annat håll har jag fått berättat att fram så kan jag byta trumma OCH hjullager. Är det någon som kan bekräfta det?
/J

Bara luftkyld boxer: Splittbuss, Tjorven, Tatraplan & GSA