1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-10-25 09:22:15)

Har tänkt kavla upp armarna och ta upp fighten med (byta) bägge bromscylindrar vänster fram (förarsidan)

Finner ingen "how to" men vill gärna ha tips och råd samt gärna linkar till bra "byta bromscylinder" instruktioner
gärna med bild. Vilka verktyg är nödvändiga samt vilka svårigheter kommer jag att möta eller kan jag möta.

Tacksam om ni som kan och har bytat bromscylindrar kan dela med er av era erfarenheter.

Var inte blyga för att förklara banala detaljer som kan tyckas uppenbara. Gärna en instruktion "for dummies".
Inklusive instruktion för avmontering av hjulet där jag inte heller varit och pillat förut.

(Vänster bild)

PS: Det läcker. Har köpt båda cylindrar nya, ska man byta bara den som läcker eller ska man ta båda med en gång?
Kan det vara annat än bromscylinder som läcker, när man trycker hårt i bromsen rinner bromsvätska längs däcket, allt annat,
slangar och inklusive huvudbromscylinder är utbytt. Bara bromscylindrar är kvar att byta.

Post's attachments

1.jpg, 85.94 kb, 532 x 762
1.jpg 85.94 kb, 145 downloads since 2013-10-25 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Byt båda cylindrarna när du ändå har borta trumman.
Om det har läckt så mycket som du säger behöver du byta bromsbackarna som säkerligen blivigt mättade med bromsvätska.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Man riskerar att få bromsar som drar snett om man inte byter på båda hjulen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Byt röret mellan cylindrarna oxå, om inte det är nyligen bytt..
Det brukar folk tendera att glömma när man byter rör och slangar(även jag, det resulterade i spanska flaggan på SBP ICQ/ab )

Annars är det bara att skruva, det behövs ingen direkt instruktion på det. Ring mig om du mot förmodan stöter på problem, så kan jag agera telefonsupport ICQ/ab

Förresten, ena sidans muttrar till trumman är "felgängade"

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Glöm inte att koka soppa på trumman. Minst 45 min på en rensad trumma. Fiska upp utsvettad olja med en tygtrasa.

Annars kan du ge dej fan på att trumman svettas olja vid nästa varmbromsning o då är dina belägg körda igen.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

6

Torpa skrev:

Byt båda cylindrarna när du ändå har borta trumman.
Om det har läckt så mycket som du säger behöver du byta bromsbackarna som säkerligen blivigt mättade med bromsvätska.

Vad bra! Sådana råkar jag ha hemma så de byter jag när jag åndå håller på.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

7

lasslo skrev:

Byt röret mellan cylindrarna oxå, om inte det är nyligen bytt..
Det brukar folk tendera att glömma när man byter rör och slangar(även jag, det resulterade i spanska flaggan på SBP ICQ/ab )

Annars är det bara att skruva, det behövs ingen direkt instruktion på det. Ring mig om du mot förmodan stöter på problem, så kan jag agera telefonsupport ICQ/ab

Förresten, ena sidans muttrar till trumman är "felgängade"

Scheiße! Den har inte jag beställt, antar det är den på bild.
Är det något som Biltema/Mekonomen har eller är det specialbeställning som gäller?

Post's attachments

1.jpg, 39.12 kb, 569 x 617
1.jpg 39.12 kb, 113 downloads since 2013-10-25 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

8 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-10-25 12:03:28)

25hpman skrev:

Glöm inte att koka soppa på trumman. Minst 45 min på en rensad trumma. Fiska upp utsvettad olja med en tygtrasa.

Annars kan du ge dej fan på att trumman svettas olja vid nästa varmbromsning o då är dina belägg körda igen.

OK. Så soppa på trumman. Den kan koka medan jag gör jobbet.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

9

Är nya bromsbackar det enda rätta eller kan de gamla rengöras på något sätt?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

10

Röret bockar du till själv efter den gamla. Mät längden o köp en på Mekonomen i nära längd.

Klart att du ska ta av trumman, hur hade du annars tänkt byta innehållet?  Default/hmm

Trumman måste du tömma på packbox, lager o allt fett...innan du kokar upp den. Detta är viktigt, annars funkar det inte. Du måste tömma den helt på fett o olja o torka den så ren som möjligt innan du chockar ditt kök med en fredags-soppa a la trumma.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

11

Tack.

Sorry! Du var för snabb. Jag hade ändrat texten då jag tänkte fel från början.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

12

Vad är det för nyckel här?

Post's attachments

1.jpg, 33.64 kb, 605 x 622
1.jpg 33.64 kb, 114 downloads since 2013-10-25 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

13

Det kommer jag inte ihåg, de ska ju inte sitta särskilt tight, de låses med en låsbricka mellan muttrarna. Du tar dom med en stor skiftnyckel efter att du bockat ner stålvingen som låser första muttern. Passagerarsidan är felgängad.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

14

lasslo skrev:

Byt röret mellan cylindrarna oxå, om inte det är nyligen bytt..
Det brukar folk tendera att glömma när man byter rör och slangar(även jag, det resulterade i spanska flaggan på SBP ICQ/ab )

Annars är det bara att skruva, det behövs ingen direkt instruktion på det. Ring mig om du mot förmodan stöter på problem, så kan jag agera telefonsupport ICQ/ab

Förresten, ena sidans muttrar till trumman är "felgängade"

Tack för att du erbjuder dig som konsult, inte omöjligt att jag hamnar i blåsväder. ICQ/ad

Btw, är fjädrarna mellan bromsbackarna svåra att pilla av/på? Vanlig mejsel räcker?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

15

Fjädrarna låter du sitta, du drar ur backarna ur hållarna, en snett uppåt o en snett neråt, sen har du backarna i näven med fjädrarna kvar.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

16

men du har ju en manual...vad är ditt problem då?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

17

25hpman skrev:

men du har ju en manual...vad är ditt problem då?

Ja, men den visar bara bromsjustering, inte bromscylinderbyte...  ICQ/am

Ska leta mer bland manualer på The Samba.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

18

Ere standardmått på röret mellan bromscyllarna?

Och så sista blonda frågan: när bromsarna ska luftas efteråt: hur går det till?

Lika bra att vara förberedd innan man börjar skruva.

Man blir gammal och kanske lite visare...

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│