Björn J. skrev:PPRMicke skrev:Om du bara har 1 bar så ligger du under mini värdet (2,3bar förslitnings gräns)
Du har nog samma problem som det brukar vara på gamla bubbla motorer
Att lagerlägerna är uppslagna och oljan trycks vid sidan av ramlagrena
(det brukar bli skader på vevlagerna vid 0,8bar)
/// MickeJa det låter ju som ett helt normalt VW-boxerfel. Känner igen det!
Nu är det ju så att det är inga långvariga ljuseffekter oljetryckslampan uppvisar.
Kanske någon halvsekunds blink. Och vid tomgång tänds oljelampan ungefär samtidigt som laddningslampan tänds, och då är ändå varvtalet så lågt att motorn ändå stannar.
Min tanke var först att oljepumpen var sleten, men det kan ju då, som du skriver, vara ramlagren (också).
Det blir nog en renovering av reservmotorn i vinter, och då blir det ju lagerbyte.
Vid normal tomgång vid 1000 rpm har jag ju ungefär 2,5 bar, då oljan är runt 60 grader celcius. Mina VDO instrument är ju inga direkta precisionsinstrument, så det är litet ungefärligt.Det värsta är ofta så är ramlagrena ok det brukar vara blocket som gettupp i lager lägerna (efter cirka 7000-12000 mil)
Du får well komma upp till kungälv och ta ett snack
/// Micke
Hej och hallå!
Sitter och läser gamla inlägg.
"Kingsriver" är ju nästgårds. Annars har jag fixat träff mitt inne i Blöteborg i april.
har en del motorfunderingar som kan tas både i allmän motortråd och kanske mer via pm eller e-post så småningom.
.