1

Finns det någon 5 växlad låda som man kan sätta in i bubbla som passar en typ i motor och har hört att man skall försöka få tag i en scintilla tändning för att som skall vara riktigt bra  eller finns det något annat märke som e liknande ?

2

Nix - nix...

3

Det finns ingen 5-vaxlad som passar rakt av men det finns konverteringskit och Porschelådor.

De flesta Scintillamagneter måste modifieras för att fungera bra i en bil.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Ok vad skall man ha istället då ?... Jasså Porsche lådor svåra att få tag i då förstår jag ?

5

Antingen slantar man upp eller bygger om, finns inga alternativ. Av vilken anledning behöver du 5-växlat?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Jag kör med en Porsche 5-växlad låda från en 912 -66, i min 1303 -73, sen några år tillbaka. Och det funkar fin, fint.
Passar i stort sett bolt-on på bubbla. Motor, kopplingswiren, drivaxlarna passar rakt på. Det enda som måste modifieras lite är startmotorn och att tillverka ett nytt främre fäste till lådan.

Är ju fränt med att dessa lådor har ettan bakåt-vänster!! ICQ/ad

Butanox skrev:

Ok vad skall man ha istället då ?... Jasså Porsche lådor svåra att få tag i då förstår jag ?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

7

Notera att det finns inga direkt fördelar med att sätta in en Porsche låda.
Fler av dem är lägre växlade än original vw modellerna, vilket ger ännu högre varvtal vid motorvägskörning.
För att hitta de som har fördelaktigare utväxlingar måste man leta bland 915 lådorna vilket är en klumpigare dimensioner och kräver ombyggnad på alla plan även kopplingen.
Sen på senare tid har priserna på beggade lådor och reservdelar blivit minst sagt höga.
På glada 80-talet var det fler som konverterade sina 1302/1303 bilar med 901 lådorna med besviket resultat.

Hazzan

8

Jag är iallafall helnöjd med att åka med 901-låda...

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

9

Jasså ok ja då är det kanske bättre å hitta en låda med bättre utväxlingar än original ?

10

Det finns 5 vxl låda att köpa men det kostar $$ en "Berg5" kan du få med den utväxling du vill preppad o klar....

http://www.kcrtrans.com/street.html

är faktiskt sugen som fan o köpa en!! skulle vara så ultimat låda för mig!!

BERG 5 SPEED

Basic 5 Speed
(Same as Superstreet Plus, 4.12 r/p, chromoly pinion retainer, 3.78 1st gear, Weddle "Sportsman" 3rd & 4th , stock 4th as 5th)

$3200.00

Ultra 5 Speed
(Same as Ultrastreet but with any ratio 5th gear)

$3750.00

+ moms o frakt ICQ/ad

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

11

germanbug skrev:

Jag är iallafall helnöjd med att åka med 901-låda...

Man kan ju vara nöjd ändå. Allt beror ju på vad man vill uppnå med bytet.

Om jag skulle bemöda mig med att byta till någon femväxlat så skulle jag absolut vilja ha något som passar min motor.



Butanox skrev:

Jasså ok ja då är det kanske bättre å hitta en låda med bättre utväxlingar än original ?

Då behöver du bara ta reda på vad du tycker är bättre och vad du har original.  ICQ/ab

Vissa vill ha så lågt varva som möjligt och andra vill ha något som stämmer. Det är ju en smaksak.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G