Är i slutfasen av en 19 år lång renovering! Jag har konverterat tillbaka bilen till 6V eftersom jag vill ha den som den såg ut från början. Har köpt en ny utbytes startmotor från CSP och skickade dessvärre tillbaka den gamla innan jag monterade den nya. Motorn har betckningen D 9688844, alltså en 1190cc 34hkr. När jag monterat startmotorn går den runt, men låter illa. Motorn går inte runt. Bussningen är rätt, hålet i växellådan är 13.5mm. Har demonterat och mätt avstånd från kanten till drevet och vad jag förstår borde det passa. Motorn går att vrida runt med skiftnyckel på remskivans mutter. Bendixdrevet slår ut när jag sätter spänning på startmotorn i skruvstycket. Jag förstår inte vad som är fel. Vill ogärna ta ur motorn. Startmotorn skall passa 109 kuggars kuggkrans vilket denna motortyp torde ha. Kan någon säga vad felet är och/eller vad jag skall göra.
Bilen är en typ 1 1964. Motorn är förmodligen inte orginal.
typ 1 -64 med taklucka
Hoppas det löst sig, men kanske för dåligt med kräm i batteriet då låter det "illa" (slår).
Bubbla -62
Buss -60
Buss -60
Batteriet är det inget fel på. Problemet håller på att få sin förklaring. Troligtvis är det en 1200cc motor tillverkad i Mexico -67 eller senare med 130 kuggar i kransen men 6 volt.
typ 1 -64 med taklucka