1

Hej!

Har sett lite olika placering av backljusen på tidiga westypickisar:

http://img861.imageshack.us/img861/9784/baklysen.jpg

Den rostiga längst till höger (utan lampa) är numera min  ICQ/ag 

Mig veterligen är alla tre ovan svensksålda. Nån som vet om backljus var ett tillval, som skruvades dit där man tyckte att det passade, eller om det kom från fabriken - varför skiljer det mellan två westypickisar, båda av årsmodell 1970, levererade till Västsverige båda två..?

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

2

Tjena Robert! Mig veterligen var detta något som monterades i Sverige och kanske att det gjordes hos bilfirman. Jag har det även på min 64 pickis.

Alte Liebe rostet nicht!

3 Senaste redigerad av Löf (2011-05-18 12:10:57)

Snillen spekulerar: den till vänster ser ut som alla ja sett hittils förutom ett par stycken som har haft dom placerade centrerat under bakljuset istället för centrerat över så en så långt ifrån fakta baserad slutsats är att den till vänster är original fabrik/återförsäljare, den i mitten är monterat av en epa-mekaniker med 2 i promille och den till höger är din så den gör du som du vill med...  ICQ/ag

edit: gratulerar med westypickis förresten!

Buy the ticket, take the ride... - HST

4

Tack för grattiset Löf, och tack för pickisen Nicko!

Löf - ditt resonemang låter både klokt och upplyst. Slutsatsen blir att placeringen av backljus på pickisen kommer att avgöras av min promillehalt vid monteringstillfället  ICQ/ab

5

Wohoo! De va första gången i mitt liv ja har anklagats för och vara klok och upplyst! Default/lol

Så det är pickisen Nico sålde, det kunde man ju ha räknat ut med lilltån, det säljs ju inte widebed westfaliapickisar varje dag precis... sjysst projekt! Du ska väl behålla bredflaket?!

6 Senaste redigerad av robbanonline (2011-05-18 13:37:28)

Givetvis ska den få behålla flaket, det är ju där själen sitter!  ICQ/ag

Planer smids på löpande band - svetsa men bara det nödvändigaste, in med en motor och återuppliva bromsarna till att börja med.

7

Det roliga var att det såldes två nästan lika widebed samtidigt.
En här och en på blocket. En i Falköping och en i skövde vilket det inte ens är
3 mil emellan ICQ/ab

8

rs68 skrev:

3 mil emellan ICQ/ab

Kanske beställda  samtidigt av samma firma/person . Som du säger geografiskt väldigt nära.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

9

kisavw skrev:
rs68 skrev:

3 mil emellan ICQ/ab

Kanske beställda  samtidigt av samma firma/person . Som du säger geografiskt väldigt nära.

Mycket intressant tanke! Värt en liten arkeologisk undersökning det minsann! Tar du utmaningen Robban?

10

rs68, menar du den här (Tibbes, den jag lånat mittenbilden från i jämförelsen ovan..)? http://www.blocket.se/skaraborg/VW_Pick … 11&w=3

Den ligger här också på http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1952 och verkar inte vara såld, så skynda fynda ICQ/ad

kisavw, det låter rimligt att de har tagits in av samma firma eller handlare, vore kul att veta chassinummer och M-koder från Tibbes (de skiljer sig lite också, bortsett från backlampan så har hans dragkrok).

11

Ja chassinummret på Tibbes enl transportstyrelsen är 2602055735 , Bara 8 tidigare ägare så helt omöjligt borde det inte vara att gräva fram mer info.
83 bytte den ägare 2 ggr då var den i Tibro sen gick den till Tidan och Skövde.

Historia kring bilar och bussarna kan vara nog så intressant att grotta ner sig i .

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

12

kisavw skrev:

Ja chassinummret på Tibbes enl transportstyrelsen är 2602055735 , Bara 8 tidigare ägare så helt omöjligt borde det inte vara att gräva fram mer info.
83 bytte den ägare 2 ggr då var den i Tibro sen gick den till Tidan och Skövde.

Historia kring bilar och bussarna kan vara nog så intressant att grotta ner sig i .

Och chassinummer på min fd. är 2602053141. Ganska nära varandra i serien. Det kan ju också vara så att någon influerade en annan som köpte en likadan. Ofta sneglar man ju på vad grannen eller bekanta har. Kanske var det någon lokal försäljare som tog hem westypickisar ned hit. Mer spännande är ju om de gått på samma firma... Inte omöjligt.

Robert du får skicka namn och sådant så att jag kan skriva över den på dig om du vill att ägarbytet skall ske nu. Annars kan vi ta det när du hämtar...

Alte Liebe rostet nicht!

13

Nicko, du har mail ICQ/ab

14

Ja, Robban det var den jag menade men jag visste inte om Nico
köpt sin här nere eller om det var något flyttgods ICQ/ab

15

Mer hardcore utan (klart jag tycker det) och vill du ha en backljuslampa, sätt den på stötfångaren, schnajdigare i min värld!   ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

16

Även jag tror, och lägger min röstar på centrerat ovanför lyktan Default/smile

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

17

Vi får se, det lär dröja ett tag tills jag börjar pimpa den med lyxutrustning som backljus... behöver få nya balkar, trösklar, motor och bromsar först  ICQ/ab

Men visst ser den centrerade monteringen mest riktig ut, det håller jag med om.

18

Det är klart backlampan ska sitta centrerat men att kalla Löf för både klok och upplyst var nog att ta i !

You´ll never know...

19

m.helsing skrev:

Det är klart backlampan ska sitta centrerat men att kalla Löf för både klok och upplyst var nog att ta i !

x2 Default/lol

20

Lite roligt att nån pimpare satt emblemet nere till vänster på motorluckan på bilden där backljuset sitter rätt

Ät gul snö, det kan vara öl.

21

Min pickis köpte jag mellan Vara och Falköping så den är också från V-götland.

Alte Liebe rostet nicht!

22

lowang skrev:

Lite roligt att nån pimpare satt emblemet nere till vänster på motorluckan på bilden där backljuset sitter rätt

Man ska inte underskatta ett emblem som "kronan på verket" efter en väl genomförd renovering - 68an i fråga är i riktigt fint skick  ICQ/ab