1

Kan det ha varit så att olika årsmodeller av äldre typ 1 hade parkeringsläget (hemmaläget) till höger respektive till vänster. Eller hade det att göra med om bilen var vänster eller högerstyrd? (eller båda delarna?).
Jag har nämligen köpt på mig några till synes likadana vindrutetorkarmekanismer, där motorn stannar antingen år höger eller åt vänster.
Således en fråga av ren nyfikenhet, då jag vill att mina torkare vilar åt höger när de inte används, och det kan jag nu ordna med rätt motor.
(Sedan är det väl tveksamt om detta är en elektrisk- eller rent mekanisk fråga..?)

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

2

Tror min bara gick i mitten läget...

3

Det sitter en kam i motorn som påverkar en brytare och den bestämmer hemmaläget. Man kan säga att det är elektromekaniskt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Svwerker skrev:

Det sitter en kam i motorn som påverkar en brytare och den bestämmer hemmaläget. Man kan säga att det är elektromekaniskt.

Jo det vet jag.
Men ser vid närmare inspektion att även "grundplåten" eller "chassiet" som hela mekaniken där även motorn är monterad ser annorlunda ut.
Har även kollat i verkligheten samt på bilder här på nätet, att bubblorna har torkarna liggandes åt olika håll, trots att de bilarna varit vänsterstyrda.

5

Björn J. skrev:

(Sedan är det väl tveksamt om detta är en elektrisk- eller rent mekanisk fråga..?)

Jag missuppfattade detta då jag trodde att du inte visste men du menade naturligtvis om frågan låg i rätt kategori inser jag nu.  Default/lol

Ja de äldre har ju hemläget åt vänster för att sedan byta till höger. När detta skedde vet i f.. men jag kan gissa på till årsmodell 1985.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

upp till 64 åt höger
från 65 till vänster

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

7

Ingen orsak för massuppfittningen.
Tack för svaren! även om det var divergerande svar... ? Men misstänker att det har med svensksålda blar och högertrafikens införande, riksdagsbeslut om h-trafik kom ju redan 1963, efter den där folk(vagns)omröstningen där det röstades för ett "nej"...

Det förklarar ju varför mina "vänstertorkare" är så förtvivlat glappiga, men nu har jag bytt till sådana som parkerar åt höger.
Kortslutningskontakten, 31b, som skall bromsa torkarmotorn i hemmaläget, gör ju skäl för sitt namn, troligtvis är det så att det i originalströmställaren finns ett tidsmässigt "glapp" eller förskjutning av den kontaktfunktionen, vilket jag inte lyckades efterskapa på elektromekanisk väg, så den funktionen fick vara outnyttjad, varför torkarna passerar hemmaläget och gör minst en tur till över vindrutan om denna är blöt.

8

Torkarna har inget med höger eller vänstertrafik att göra

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

9

Nicklas skrev:

Torkarna har inget med höger eller vänstertrafik att göra

Likadant på andra marknader?