1 Senaste redigerad av flebbhue (2013-09-30 18:28:42)

Tjena!

Ny medlem och tillika nybliven ägare till en Kermit-grön DH av 88-årsmodell med endast 12000 mil på mätaren. ;-)

Blir ju lätt en del projekt med en sådan bil men målet är att få soffan baktill bäddbar på ett snyggt och praktiskt sätt. Kanske finns någon som gjort något liknande innan?

För stunden bråkar startmotorn och en ny bussning ligger på ett lastbilsflak med riktning söderut.
När tid och ekonomi tillåter så får det bli lite riktning av bulor och en ny lack. Förra ägaren körde runt en massa asfaltläggare i den och efterlämnade ett lackeringsjobb som hade mycket att önska.

Motormässigt går hon bra och 112:an är pigg som bara den.

Bild får jag återkomma med.

Väl mött.

2

Kul att se dig här. Världen är liten ibland ICQ/ab

3

Så är det ju, även om man råkar snubbla över dig lite här och var annars med. ICQ/ad

4

Startmotorproblemet lokaliserat. Soliniden sprucken i "muttern" som jordflätan från själva startmotorn sitter i. Halva toppen på soliniden som är av något kompositmaterial hade pulveriserats och muttern som ligger an mot kontaktytan inuti soliniden gick att lyfta ut.
Bara till att beställa en ny startmotor på ebay. ICQ/ac

5

Eller byta solenoid, finns ofta nya på bil-elfirmor etc.

6

konstigt bilderna på din nya bil syns inte på min dator..  Default/lol

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

7

Edström skrev:

konstigt bilderna på din nya bil syns inte på min dator..  Default/lol

Inte min heller!!  ICQ/ag

välkommen flebbhue ^^

Läs inte detta.

8 Senaste redigerad av flebbhue (2014-04-13 22:40:52)

Oj vad tiden går. Paddan fäster inte riktigt på bild ännu då den är mer av brunfläckig natur än helgrön och det bör åtgärdas.
Precis lagom till vintern kom lade kopplingen av (inte allt för långt efter att startmotorn var bytt) och min kropp tyckte att denna vinterns förkylningsvirus var riktigt kul att dra på sig. Nåväl, två lunginflammationer senare och ett par balar toalettpapper för att snyta sig i så fick jag bytt hydraulcylindrarna till kopplingen och Paddan rullar igen.
Tyvärr missade jag ju besiktningen så det är dags nu men jag noterade snabbare blinkning åt vänster och vid kontroll av vänster blinkers så tömde jag nog ut 3dl vatten. Suck!
Hållaren till lampan har i stort sett ärjats upp och det lilla bleck som ligger emot botten på lampan (minuspolen?) är helt slut. Blir till att köpa nytt.
Verkar dock inte hitta enbart lamphållare utan måste köpa hela paketet med nytt glas och allt?!

9

Är det en lamphållare som behövs kan jag ev ha en sådan.
(Ursäkta att jag börjar mina inlägg i denna tråden med att försöka sälja delar)
Mvh Christer
Borås

10

Christer, att försöka hjälpa genom att erbjuda delar som självklart kostar en slant ser jag inte som något man behöver ursäkta sig för. ICQ/ad
Det blev lite mer brådis än jag hade planerat så jag fick bita i det sura och inhandla på MECA.
Nu är hon besiktigad i alla fall och det enda jag fick anmärkning  på var bromsslang vänster fram. Nu får jag leta upp en sådan. ICQ/ad

11

Gott med nybesiktigat!
Min ska förbi deras Argusögon inom relativt nära framtid. Default/hmm
Mvh Christer

12

För att uppdatera detta projekt lite så kan jag meddela att det annars så enkla arbetet med att byta bromsslang inte riktigt begav sig som jag hade tänkt. Bytet i sig gick smärtfritt (efter en del rivsår och svordomar men sånt hör väl en VW till?' ;-)) men sen kom vi ju till luftningen. Ack ja denna luftning.
Att kalla det som satt där för en nippel vore som att förvänta sig Stevie Wonder att kunna läsa noter.
Efter en timme med 5-56, gasvärmare och hårda metoder så skulle fanskapet självklart gå mitt itu.
Borra upp den gick väl ganska bra men att hitta en passande gängtapp var det största problemet, det finns fan inte. Så de där tiorna jag slängde på två nya nipplar, kallar jag läropeng (tror jag har dem kvar om någon söker).
Allt slutade med att jag fick gänga om skiten till M8 och sätta en bult i hålet. Jag var ju tvungen att hinna med ombesiktning innan tiden var ute.
Det gick förvånansvärt bra att lufta med en bult också och den håller tätt. ;-)
Lite för noggrann är jag dock för att köra omkring som den är så imorgon ska det nya bromsoket monteras.
Jag har laddat upp, mentalt, en månad eller så för detta fantastiska nöje som ligger mig tillhanda men det är ju ett måste då jag nästa vecka tänkte köra upp till BoogieMan och med barn och två hundar i bilen så är det bra om bromsarna fungerar. Döm om min förvåning när jag såg vad dessa härliga bilar får lov att dra på kroken.
Det tog mig en hel dag att hitta en passande husvagn att hyra i Skåne. Fanskapet får ju bara dra en vagn på 950kg med vanligt B-körkort. Ytterligare en erfarenhet rikare med "Paddan". :-)

Ska försöka prångla upp en bild nu, via telefonen. Ska bli intressant. :-D

13

Då gör vi ett försök med att presentera henne.

Boxerville, möt Paddan.

Post's attachments

Paddan.jpg, 225.03 kb, 640 x 359
Paddan.jpg 225.03 kb, 316 downloads since 2014-07-07 

14

Nu kanske farbröderna Edström och Hero också kan se den? :-P

15

Länge leve paddan  ICQ/ag
Cool DH den gröna färgen är riktigt snygg. Är det svart insida så är det en 10a i färgkombination på min skala.

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

16

Tyvärr beige paneler på dörrarna, en stund till. Tänkte prova sprayar dem med Biltemas svarta gummispray, som går att pilla bort om det skulle skita sig helt. Annars ganska mycket svart invändigt.

17

Dom beiga panelerna är mer eftertraktade än svarta dom svarta satt i nästan alla bilar sålda i Sverige mellan 1983-1985 dom beiga fanns bara i gula och gröna bilar som inte såldes alldeles för många av i Sverige.

Detsamma gäller dom beiga stolarna.

18

Hörru , passa dig! Det är 6månader tills jag blir 30 o farbror på riktigt!! Än har jag tid kvar!!  Default/lol 

Snyggt att du lyckats med bromsarna, och en bild med på köpet! Lycka till med bytet idag också! Förbered med plåster och öl som väntar när du är färdig.

Kul att det finns folk som väljer att skriva lite med. Tycker mitt namn fick stå obesegrad som sista författare alldeles för länge.
Nu inväntar vi kommentar från farbror Edström  ICQ/af

Läs inte detta.

19

Ursäktar heros söndertrampade lilltå gällande åldern. Då är jag mer farbror än dig med nästan ett helt decennium. ICQ/ad

20

SPOTT, MORR OCH FRÄS!

Beställer TVÅ delar från Reserdelar24.se och BÅDA är fel. Inte alls glad på dem nu! Oket var självklart ett ATE (ja, jag var inte helt säker på vad det var men det såg så likt ut på bilden. När jag kollar på MECA så säger den att jag ska ha Girling. Den bilden är jag inte helt överens med när man kollar från en annan vinkel. Någon kanske kan upplysa mig om vilket?
(Har ett sprillans nytt ok men ATE som tydligen ska passa en hel uppsjö med bilar, även en T2??, om någon är intresserad)
Sen utöver det så knäcker jag bromsröret som går från bromsslangen till oket. Lämnade verkstan illa kvickt innan saker plötsligt självantände eller annat kul som hade spökat till det.

Tror jag tar mig en wirre ikväll trots att det bara är tisdag.
Tjurig!

21

Lilltån är något av det värsta du kan slå i!

Jag hade själv problem när jag beställde ok till mig i våras, så jag kommer ihåg hur omständigt det var. Men visst är det väl Girling...? Kommer inte ihåg nu. Minns att det blev fel första gången för mig med, så jag glömde det fortast möjligt!
Jävligt tråkigt med bromsröret med! Du löser det snabbt, på det igen!

Höjer whiskyglaset för dig idag! ICQ/ab

Läs inte detta.

22

Bromsröret är nog det lilla problemet. I värsta fall har Feltema (läs Biltema) ett AA 200 så det skulle bara bli 5cm för långt.  ICQ/ad

23 Senaste redigerad av flebbhue (2014-07-09 19:46:01)

Så, då var nytt bromsrör monterat på det gamla oket som vi hoppas ska hålla hela vägen upp till Hasse som är så snäll att han låter mig göra ett pit-stop där på semestern för att kunna byta till ett bättre ok.

Sen fick Paddan ny olja och filter samt tändstift idag. Då kan jag med gott samvete åtminstone rulla iväg på semestern i vetskap om att jag gjort vad jag kunnat såhär långt.

Såhär tjusigt ser det pluggade oket ut dock innan rörbytet.

Post's attachments

DSC_0969_20140709204447839.jpg, 727.21 kb, 1082 x 1925
DSC_0969_20140709204447839.jpg 727.21 kb, 299 downloads since 2014-07-09 

24 Senaste redigerad av flebbhue (2014-07-27 00:27:13)

Lite trött efter semestern med Paddan+husvagn så har man äntligen landat hemma igen.

Besöket hos Hasse var väl värt det då det gavs en massa tips och lite annat smått och gott. Paddan styrdes vidare till Trosa där husvagnen parkerades och sedan åkte vi vidare upp strax utanför hufvudstaden.

På väg tillbaka därifrån så stannade vi till hos Andreas där det bjöds på lyxkaffe och glass. Ivriga att rota i garaget så begav vi oss dit och Andreas hade verkligen en massa trevligheter till Paddan som dessutom äntligen skulle få en kåpa. Tyvärr saknas hållarna bak så spännband får fixera den för stunden.

Nu till tråkigheterna. :-(
Bilen har rullat en bit över 200 mil på semestern och gjort det med bravur.
Idag skulle sambon köra för att hämta något staket och påvägen tillbaka så ringer hon och utbrister: "Paddan brinner!".
Något kvinnligt överreagerat som tur är men någon säkring tyckte att den skulle göra livet surt för mig. Det har brunnit/smält kring säkring 13.
Är det ens görbart att byta säkringshållare?

25

Default/lol
13 är väl fläkten? Har inte tagit morgonkaffet än och el är min starkaste sida, men jag är själv bakom hållaren och pillar med något annat för tillfället, så jag tar det från minnet.

Hållaren kan vara ok men säkrast(wow ett omedvetet säkringsskämt ICQ/ag ) är väl att byta den. Men problemet är säkerligen inte just den utan något annat. Säkringen har ju brunnit av en anledning, så vill det sig illa så är det till att börja leta om det tex nötts på kablarna så att de kommit emot nått o skapat kortslutning. Eller då också byta vad som sitter i andra änden, om det nu är fläkten. Om jorden är kass så ska det väl bara sluta funka, dvs det händer inget? Nej jag slutar säga saker som jag inte vet säkert(ett till!) men det kanske kan ge nån idé om var du ska börja kolla.

Men kul att hela turen gick fint iaf! Jag kastade ett par hållare för nån vecka sen(det saknades metallflärpen för att hålla kvar kåpan) men är övertygad att det finns nån annan som sitter på ett par.

Läs inte detta.