326 Senaste redigerad av Scrooge (2017-06-18 15:10:58)

ICQ/ae
Högra skålen är vänstergängad, franskt system har båda högergängade.
Din 80 tal bör ha British I.S.O
Dessutom är det lika gänga med fästet för kransen, testa med vänster skål i en lös krans

Lite mer härdsmälta: https://www.sheldonbrown.com/cribsheet- … ckets.html

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

327

Tack.

Vet inte riktigt om jag tolkar rätt men högra skålen tänker jag inte röra, försökte men den kräver specialnyckel och det satt som berget. Cykelhandlaren sa att de använder värme och hårt arbete.

Från vänster sida när skålen är borttagen kan jag ta ut axel och bägge sidors kullager. Borde räcka. Jag behåller og vänsterskål.

Jag mätte den trasiga axeln till 124mm och ser här

http://www.ebay.com/itm/121673474649

att man kan välja 123,5 samt här

http://www.ebay.com/itm/Complete-Bike-b … ySE5S0SW4Q

124,5mm är det ok om det skiljer 0,5mm eller måste det vara exakt?

Även: Vad står 3S (på den som är 124,5mm) samt 5SS  32-54-37,5 (på den som är 123,5mm) antar att det är bl a avståndet mellan bägge förhöjda lagerstopp på axeln.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

328

Köpte en gammal crescent positron "Svenson-räser" för några år sedan på loppis, fick tummen ur i helgen och fixade i ordning den. Tänkt att ha som pendlarcykel till och från jobbet. Kurosa så blev jag igår på väg hem från krogen och premiärturen igår stoppad av farbror blå som hade åsikter om att jag inte hade lysen än.. Inga böter i allafall.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/8A113E24-2A2E-47C9-A1BF-3D2E67E3178A_zpspqvknprj.jpg

329

Frederik skrev:

Köpte en gammal crescent positron "Svenson-räser" för några år sedan på loppis, fick tummen ur i helgen och fixade i ordning den. Tänkt att ha som pendlarcykel till och från jobbet. Kurosa så blev jag igår på väg hem från krogen och premiärturen igår stoppad av farbror blå som hade åsikter om att jag inte hade lysen än.. Inga böter i allafall.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/8A113E24-2A2E-47C9-A1BF-3D2E67E3178A_zpspqvknprj.jpg

Minns som slyngel när jag cyklade hem utan lysen i Stockholm, jag var väl 15 år. Polisen stod på andra sidan Långholmsgatan och skrek: "Du där, stanna!" Gjorde ett snabbt överslag att jag cyklade fortare än han sprang, så jag pinnade på som aset och vände mig aldrig om..........

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

330

Finns det en online tabell där man matar in måtten på vevpartiets axel, i mitt fall 123mm och 33-56-34, och man får vilken typbeteckning den har? 3S, 3R, 7ST, eller whatever?

Finns hundratals olika och det är lite av en gissningslek, får fram alla möjliga men inte mitt mått, tack.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

331 Senaste redigerad av luftgekühlt (2017-06-19 17:01:52)

Jag vet inte om jag är ute o cyklar (pun intended) meeeen:

om jag tar mitt exempel med vevaxelstorlek 5S 126.5mm. Om jag har förstått det hela rätt så:

middle (B) är viktig så vänsterkopp inte går så pass långt in så låsringen inte får plats.
right end (C) för att få vettig kedjelinje
left end (A) bestämmer var vänster pedalarm hamnar.

Kan man vara så fräck och VÄNDA 5S

innan:
left end (A) skiljer +2mm
middle (B) skiljer -1mm
right end (C) skiljer +2,5mm

nu vänder jag axeln:

deras right end (C): 36,5
min left end (A): 33mm

deras middle (B): 55mm
min middle (B): 56mm

deras left end (A): 35mm
min right end (C): 34mm

efter:
left end (A) skiljer +3,5mm
middle (B) skiljer -1mm
right end (C) skiljer +1mm

är det inte bättre? tänker jag helt galet? har säkert missat något fundamentalt

dessutom öppnas helt andra sökmöjligheter om jag bara ska koncentrera mig på middle och right end
och kan vara mer tolerant med left end. vad sägs?

Post's attachments

bottom cotterless bracket.jpg, 81.8 kb, 1600 x 1062
bottom cotterless bracket.jpg 81.8 kb, 241 downloads since 2017-06-19 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

332

ICQ/ae
https://www.sheldonbrown.com/bbsize.html
Citat "3" series spindles normally fit 68 mm ISO/British/French bottom brackets. slut citat

Right end bestämmer kedjelinjen och styrs av navbredd och antal drev fram
(rak kedja på inre drev fram och mittre bak?)
Left end bestämmer frigång till ram och styrs av navbredd
Middle styrs av hylsans bredd 
??? Så tolkar jag det ??? Byggjobbarna i Babel hade det nog lättare

Så en serie 3 spindel med right end max diff 1 - 2 mm från original helst lika på left bör funka

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

333

Stort tack för info.

Men till min fråga, måste right end vara till höger om måtten right/left passar bäst med vänt axel? kan man göra så?

Också: finns två typer "bult går in i axeln" och "axeln avslutas i bult spänns med mutter", är det någon skillnad givet samma spec annars?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

334 Senaste redigerad av Scrooge (2017-06-19 20:52:20)

ICQ/ae
Det är end måtten som bestämmer vilket håll axel vänds åt, vänster brukar vara mindre
Axel för single/fixie är liksidig enligt tabellerna
Uppfattar det som tapp/mutter kombon är starkare, syns på bild att brott börjat inne i gängan.
Är det Hurét eller Campagnolo i växlar/nav?

PS
Kubbade och hämtade axel från skrotad hoj å mätte den

V end 32,5 middle 55 R end 33,5 Total 120 mm

Shimano crome-moly märkt: 3 PL muttrar

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

335 Senaste redigerad av luftgekühlt (2017-06-20 07:30:46)

Scrooge skrev:

ICQ/ae
Det är end måtten som bestämmer vilket håll axel vänds åt, vänster brukar vara mindre
Axel för single/fixie är liksidig enligt tabellerna
Uppfattar det som tapp/mutter kombon är starkare, syns på bild att brott börjat inne i gängan.
Är det Hurét eller Campagnolo i växlar/nav?

PS
Kubbade och hämtade axel från skrotad hoj å mätte den

V end 32,5 middle 55 R end 33,5 Total 120 mm

Shimano crome-moly märkt: 3 PL muttrar

Man tackar igen!

axeln i vevpartiet är inte märkt mer än "123" växlarna är "Sachs" vittmålade och jag vibbar att växlarna är original för de bilder jag googlat på Peugeot MontBlanc ser likadana ut, men det är förståss ingen garanti. Om pedalvevpartiet vet jag inget mer, inte ens om det är og då cykeln är köpt begagnad och är från 80-talet.

PS: fälgarna är supersköna styva Mavic och ramen 64cm precis som jag hade på en annan racer av annat märke på 80-talet ......


https://www.google.com/search?q=peugeot … mp;bih=793

PS2: också, hur går man tillväga lämpligast för att skruva av högerskålen? sitter som berget och jag vet inte om det är höger eller vänstergänga.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

336

ICQ/ae
Tex med en dylik: http://www.ebay.com/itm/PARK-TOOLS-HCW- … Sw7NNUC02m

Slinter väldigt lätt, en bult i axel dimension och ett gäng rejäla brickor för att hålla det på plats hjälper.
Om rejält skruvstycke finns så fäst verktyg där och använd ram som hävstång
Vänstergängad

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

337

Var köper man ekernipplar till militärcykel och vad ska det vara för storlek/mensur? ekrarna ser jäkligt robusta ut!

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

338

pedalaxeln har ankommit (tapp/mutter kombo) och den passar som handsken, B-mått (mitten) medger generöst med plats så låsmuttern kan skruvas på. so far so good.

Fråga: hur mycket ska man dra/spänna åt skålarna? ska pedalaxeln få snurra helt fritt (då känner jag 'spel' i lagren) eller ska det försiktigt spännas tills det inte är något spel alls? och eventuellt skruva ut en liten aning då? eller något mittemellan?

Post's attachments

bottom cotterless bracket.jpg, 81.8 kb, 1600 x 1062
bottom cotterless bracket.jpg 81.8 kb, 246 downloads since 2017-06-30 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

339

Är det någon som konverterat till elcykeln med drift direkt på däcket? vill gärna prova en av dessa varianter, vad säger panelen?

https://www.youtube.com/watch?v=N8lfzQ4KAv4

https://www.youtube.com/watch?v=z-SliovUrUg

Add-E 600W
https://youtu.be/z-SliovUrUg?t=12m00s

https://www.youtube.com/watch?v=Yb9T6q-17gk

https://www.youtube.com/watch?v=IM4TIV6etNM

https://www.youtube.com/watch?v=JG1qlKhg23Y

militärcykel där pedalaxeln inte så lätt kan tas ut, därför drift på däcket, annars till annan projekt verkar denna ok:
https://www.youtube.com/watch?v=p-wr5zemDq8

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

340

luftgekühlt skrev:

Är det någon som konverterat till elcykeln med drift direkt på däcket? vill gärna prova en av dessa varianter, vad säger panelen?

https://www.youtube.com/watch?v=N8lfzQ4KAv4

https://www.youtube.com/watch?v=z-SliovUrUg

Add-E 600W
https://youtu.be/z-SliovUrUg?t=12m00s

https://www.youtube.com/watch?v=Yb9T6q-17gk

https://www.youtube.com/watch?v=IM4TIV6etNM

https://www.youtube.com/watch?v=JG1qlKhg23Y

militärcykel där pedalaxeln inte så lätt kan tas ut, därför drift på däcket, annars till annan projekt verkar denna ok:
https://www.youtube.com/watch?v=p-wr5zemDq8

Någon här har ett cykelprojekt med rulle mot däcket, minns inte vem.
Sök lite vettja ICQ/ag

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

341

Mogge skrev:
luftgekühlt skrev:

Är det någon som konverterat till elcykeln med drift direkt på däcket? vill gärna prova en av dessa varianter, vad säger panelen?

https://www.youtube.com/watch?v=N8lfzQ4KAv4

https://www.youtube.com/watch?v=z-SliovUrUg

Add-E 600W
https://youtu.be/z-SliovUrUg?t=12m00s

https://www.youtube.com/watch?v=Yb9T6q-17gk

https://www.youtube.com/watch?v=IM4TIV6etNM

https://www.youtube.com/watch?v=JG1qlKhg23Y

militärcykel där pedalaxeln inte så lätt kan tas ut, därför drift på däcket, annars till annan projekt verkar denna ok:
https://www.youtube.com/watch?v=p-wr5zemDq8

Någon här har ett cykelprojekt med rulle mot däcket, minns inte vem.
Sök lite vettja ICQ/ag

Halvtråkig tråd nu när alla bilder är borta... men är nog denna Mogge menar. http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=42130

342

Tack för tipset det ser ut som en intressant tråd, men otroligt nog har det kommit många spännande produkter på de 18 månader sedan den tråden.

Dessutom har jag funderat länge och det är svårt att slå de priserna som råder idag för färdiga produkter jfr med egetbygge, jag klarar inte det iaf.

Av alla ovanstående färdiga bolt on produkter är det flera som verkar intressanta, tycker inte ni andra det? med rulle mot däcket a la Velosolex.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

343

H.Sundqvist skrev:
Mogge skrev:
luftgekühlt skrev:

Är det någon som konverterat till elcykeln med drift direkt på däcket? vill gärna prova en av dessa varianter, vad säger panelen?

https://www.youtube.com/watch?v=N8lfzQ4KAv4

https://www.youtube.com/watch?v=z-SliovUrUg

Add-E 600W
https://youtu.be/z-SliovUrUg?t=12m00s

https://www.youtube.com/watch?v=Yb9T6q-17gk

https://www.youtube.com/watch?v=IM4TIV6etNM

https://www.youtube.com/watch?v=JG1qlKhg23Y

militärcykel där pedalaxeln inte så lätt kan tas ut, därför drift på däcket, annars till annan projekt verkar denna ok:
https://www.youtube.com/watch?v=p-wr5zemDq8

Någon här har ett cykelprojekt med rulle mot däcket, minns inte vem.
Sök lite vettja ICQ/ag

Halvtråkig tråd nu när alla bilder är borta... men är nog denna Mogge menar. http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=42130

Exakt, men vilket skit med bilderna....

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

344

Man kan komma åt bilderna genom att högerklicka på bilden.
Välj kopiera bildadress.
Klistra in bildadressen i webbläsaren.
Sen kommer du till photobucket och får se bilden.
för det är ju Länkning som det tar betalt för.

OK Knöligt javisst men bättre än inget :-)

"ljushuvud"

345

Det här är Lennart af Petersens, känd stockhomsfotograf som lämnade en gigantisk samling fina stockholmsfotografier efter sig, här utanför Rosenbad restaurangingången.

Vad är det han har till vänster på framaxeln? Kan någon berätta mer om den cykeln?

Btw har en militärcykel från den tiden som har ram i lika extremt tunna stålrör som hans. Stabil som attan, dock.

Post's attachments

Lennart af Petersens.jpg, 45.85 kb, 633 x 475
Lennart af Petersens.jpg 45.85 kb, 239 downloads since 2017-11-18 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

346

Ser ut som set med försättsfilter..användes flitigt förr vid svartvit fotografering.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

347

... ursäkta .... jag var något otydlig .... jag syftar på nån slags burk påskruvad til höger om cykelns framaxel ....  ICQ/ag

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

348 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-11-18 18:14:16)

Stativhållare till Kamerastativ?

"ljushuvud"

349

luftgekühlt skrev:

... ursäkta .... jag var något otydlig .... jag syftar på nån slags burk påskruvad til höger om cykelns framaxel ....  ICQ/ag

Default/lol

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

350

"vill ha"! var kan man köpa en likadan?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│