1

Tjena.
Är det någon som vet vad det är som skiljer på huvudcylinder  på en typ 3 på 1 krets och 2 krets system .
Går det att montera ? typ infästningsdetaljer,mm,mm

Har själv en ghia t34 -66:a

Robban.

2

robban_71 skrev:

Tjena.
Är det någon som vet vad det är som skiljer på huvudcylinder  på en typ 3 på 1 krets och 2 krets system .
Går det att montera ? typ infästningsdetaljer,mm,mm

Har själv en ghia t34 -66:a

Robban.

Jag kör själv en tvåkrets cylinder på min Notch -64. Infästningen mot chassiet är samma, däremot så måste bromsrören bockas om eller bytas ut.

3

Tackar .
då är det bara att jaga rätt på en till rätt pengar.

Robban

4

HenrikL; En dum fråga kanske, men frågar man inte så lär man sig inget  ICQ/ab
Har du byggt om till 2 krets system eller går det att använda 2 krets cylinder med 1 krets system?

Typ 3 Variant -65

5

Urban T skrev:

HenrikL; En dum fråga kanske, men frågar man inte så lär man sig inget  ICQ/ab
Har du byggt om till 2 krets system eller går det att använda 2 krets cylinder med 1 krets system?

Japp, jag har byggt om till tvåkrets och skivbromsar fram.

(Möjligtvis skulle man kunna använda tvåkretscylindern som en enkrets genom att bara använda främre kretsen, men det verkar vansinnigt onödigt och lär inte gå igenom besiktningen. ICQ/ab)

6

Jag tycker priset på huvudcylinder till 2 krets är mer lockande än 1 krets cylindern  ICQ/ab
Hur har du gjort?
Har för mig att jag läst att man kan lägga frambromsarna på en krets och bak på den andra, är det enklaste sättet?

Typ 3 Variant -65

7

Urban T skrev:

Har för mig att jag läst att man kan lägga frambromsarna på en krets och bak på den andra, är det enklaste sättet?

Det är ju så det är på 2-kretsbilarna.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Ni verkar veta en del om huvudbromscylindern, jag har ett par funderingar och passar på att låna tråden (har ju ändå avstannat).
I ett 2-krets system, är det samma volym och tryck i båda kretsarna? Tänkte också om man konverterar till skivbromsar fram med stora ok och behåller trummorna bak, är det inte så då att oken fram vill ha mer volym än cylindrarna bak och resulterar i att det bromsar mer eller tidigare bak??
Frågar jag inte så får jag ju inte veta  Default/hmm

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

9

hejs Anders.. brukar sitta en ventil som håller ett visst tryck på trummorna vid skivor bör man inte ha det, då man får anläggning då.. och nerslitna belägg ICQ/am
iofs vet jag att du har en frisk h-cyl annars e det enklas att handla en till en vw 1500 eller tex 1303s som har skivor fram.. så blir det rätt, e ju o-nice med bromsar som nyper bak innan fram.. been there done that.. ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Vad jag vet så trycker huvudcylindern ut samma mängd bromsvätska i båda kretsarna.
Sen är kolvarna större ifram än bak så att det blir mer kraft på beläggen fram

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

11

Bra med folk som vet, tack för svaren (hittade iofs också massa info i andra trådar när jag väl började söka mer ingående).
HC från golf GTI ska visst också passa, är större (och golf har skivor), har läst att många anväder sig av reduceringsventil bak från någon bil med lastkännare, kostar bara ett par hundra.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

12

Tänk på att en större HC behöver mer kraft än en mindre men en mindre behöver längre rörelse för att trycka ut samma mängd vätska.
Tar man en HC från en bil med servo kan man få väldigt hårdtrampad broms.

Jag kör med original HC på min bil (1302) med skivor runt om, funkar Rolex! (Alla förståsigpåare talade om för mig att det inte skulle fungera men vad vet jag, det kanske bara är en illusion.)

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Svwerker skrev:

Tänk på att en större HC behöver mer kraft än en mindre men en mindre behöver längre rörelse för att trycka ut samma mängd vätska.
Tar man en HC från en bil med servo kan man få väldigt hårdtrampad broms.

Jag kör med original HC på min bil (1302) med skivor runt om, funkar Rolex! (Alla förståsigpåare talade om för mig att det inte skulle fungera men vad vet jag, det kanske bara är en illusion.)

Ja det är ju helt rätt att det kan bli trögtrampat med större HC, man kanske gör rätt i att pröva med original och se om det räcker innan man gör massa onödiga utsvävningar, men just nu får det vänta lite, bilen ska bli körklar snart så jag bygger inte om bromsarna just nu ändå. Jag försöker än så länge planera och skaffa mig lite mera kunskaper från andras erfarenheter. Jag har precis som du också hört från andra att det räcker inte med original ( men de har inte provat irl, bara teorier..).
Vad använder du, alltså vilka skivor och vilka ok? Har du nägon strypning till bakbromasarna?

(o\!/o)

14

Framskivorna är CSP's ventilerade, bak omgjorda Porsche 911 från en 71'a, även där ventilerat, oken är från samma Porsche.
Ingen reducering.

Ali G