1

Tänkte kolla om någon har erfarenhet av att köpa motordelar direkt från USA.
Är det något som lönar sej, eller gör tull o frakt att det blir samma pris som att köpa här.
Någon här har säker provat ICQ/ab

2

Man brukar väl räkna ~10kr per dollar hemma hos dig allt inkluderat. Dollarn är ju låg nu också.

3

Om man lägger på ca 30% på priset inklusive frakt så ligger du rätt nära vad det kostar inklusive tull. har du tur går det genom utan tull men räkna inte med det.

När det gäller frakt ska man försöka undvika UPS, de är dyra. USPS blir mycket billigare men många firmor har kontrakt med UPS och skickar inte med något annat.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Är det mycket du ska ha så kan det löna sig med en billig weekendresa till staterna, kom dock ihåg viktenbegräsningen på bagaget...

5

Tack för svaren.
Det låter inte som det är någon större ide att importera, priserna verkar
bli ungefär som här.

6

Vet inte hur du räknar men jag har aldrig förlorat på att importera.

Det finns en aspekt till och det är vad som händer när det är något fel på grejerna. Då blir det problem och dyrt.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Kanske beror på var man handlar, kollade lite på CB.
En o44 topp där ligger på ca 300 dollar, med 30% påslag hamnar den på ca 2600 hemma här
(om jag räknat rätt) då skiljer det ca 400 mot custom speed parts. Men det kanske inte är samma kvalitet.
Något förslag på bra ställe i usa att handla ifrån?

8

www.cip1.com eller www.piersideparts.net är två förslag.

9

CB är en av de firmor som skickar med UPS = dyrt!

Ali G

10 Senaste redigerad av Hebster52 (2013-09-23 05:21:39)

Hur funkar det med USPS jämfört med UPS? Lika leveranssäkert? Långsammare eller lika?

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Geländewagen Typ-51 -66
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

11

Vet inte men när jag köpte en propeller från staterna skulle UPS ha $240 och USPS $60. I det läget brydde jag mig inte om tiden men det var inte jättelång väntetid.

Ali G

12

Ska prova att beställa något och försöka välja ett företag som inte använder UPS så får jag se hur det verkar.
Återkommer med resultatet.

13

Om du beställer från cip1.com så har du hela tiden koll på fraktpriset medans du beställer.Dock bör du betala med Paypal då dom har en krånglig korthantering.

14 Senaste redigerad av Busaberg (2013-09-24 12:04:20)

Pierside har också liknande system för att hålla koll på fraktpriset.Bara att klicka på det man tänkt handla och kolla "shipping options".Brukar finnas några alternativ rån USPS,UPS och FedEx.På ett grenrör och lite smådelar kostade billigaste USPS 87$ och UPS 262$...