76

Så kom den stora dagen, bolmandes med en pikant lukt av bränd olja rullade man in till besiktningen i Falun. Var i god tid så jag tänkte att motorn skulle få kallna lite innan man rullade in, tyvärr var man helt ensam på parkeringen så mitt regnummer dök upp direkt på skylten. Jaja hoppas man får nån trevlig ung man som gillar vw då i alla fall, jaså inte en lätt sur gubbe öppnade med att surt kommentera höjden på fordonet... Förstod direkt att det här kommer inte att sluta bra, men noggrann var han i alla fall och tydligen läckte den olja som ett såll men ut kom detta i slutänden...

http://i.imgur.com/AlCBA4C.jpg

Inte så farligt egentligen det mesta handlar om bromsarna bak, hade hoppats slippa riva eftersom det sitter självjusterande bromsar på men nu är det bara på det i alla fall. Beställer lite nya grejer ikväll så ligger det förhoppningsvis ett paket och väntar när man kommer hem från semestern om en vecka. Nån som vet vad som brukar spöka med spolningen fram, är det motorn eller finns det nått relä emellan som kan knasa. Det är i alla fall helt tyst när man trycker på spaken, säkringen är hel så långt har jag felsökt. Nån kanske sitter inne på nån bra sprängskiss på hur det ser ut?

Tog en bild efteråt i alla fall, lite ledsen ser han nog allt ut...

http://i.imgur.com/aYwfsFC.jpg

/Foppa

77

spolning i min bay -73 är genom tryck i spolarbehållaren som man pumpar upp... läcker ut av sig själv.. blir el pump framöver..
resten fixar du lätt ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

78

Har förstått det som att Sverige som enda land hade motor på spolningen på senare bayar, hittade nån tråpd på samba om det. Men det är svårt att hitta info om det, har ställt frågan i el tråden istället få se om nån har lite info...

/Foppa

79

När jag drog igång min pickup efter 14 års stillestånd behövde spolarpumpen bara motioneras igång lite. Jag kollade om jag hade ström till pumpen, vilket jag hade. Så då spolade jag med spaken c:a hundra gånger tills det lossnade för pumpstackaren. Jag testade med en två andra pumpar jag har liggande och de har samma symptom. Behövde motioneras igång.

Kanske är samma problem med din?

Pickup EH -76
1303 cab -78

80

Kanske är så enkelt att den behöver motioneras, jag får kolla på det när jag är hemma om en vecka.

Tack för tipset!

/Foppa

81

Jag fick igång pumpen med att köra den baklänges. Jord på plus och plus på jord. Det i kombo. med 5-56 gjorde susen!

1975 latebay med ´79 GE motor

82

Det låg ett paket från Classic och väntade när man kom hem från semestern, var till garaget ikväll och tänkte jag skulle börja beta av lite tvåor. Tänkte börja med några enkla för att komma igång...

Skyltbelysningen rengjorde alla kontakter och skulle bara köpa en ny lampa, fanns tyvärr inte lokalt så det gick inte att fixa, skit också... Spolarpumpen då började riva lite fram, hittade 2 pumpar en stor sen en mindre. Den stora (verkar vara till lyktspolningen) får ingen ström när man drar i spaken, den lilla får ström och det klickar i den men det kommer inget vatten. Vattnen verkar ligga i serie först till lyktpumpen sen till vindrutepumpen, måste båda funka för att vattnet till rutan ska funka? Tröttnade på det och gick vidare på listan, tog det som kändes svårast istället. Byte av packningar till stötstängerna, tog lite tid men nu sitter det nya packningar på plats i alla fall. Tyvärr så var ventilkåpan inte den snyggaste, skulle bara göra ren den men upptäckte då att den var rostig och full av små hål. Bara att beställa nya kåpor, kunde tyvärr inte pricka av den heller då...

Så dagens resultat 0 av 9 tvåor avklarade, en vanlig dag i garaget...

/Foppa

83

Så dagens resultat 0 av 9 tvåor avklarade, en vanlig dag i garaget...

Bara jobba på du löser detta.. vissa dagar e just så.. man jobbar och jobbar men inget känns som det löser sig.. men du kanske vet mer hur.. att göra, så nästa dag går det bättre!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

84

Hallå.

Från att se taskiga svetsar, till bättre svetsar till seriösa plåtbyten+att hitta ett garage OCH köpa det .
Denna tråd gjorde mig riktigt glad så här på måndagsmorgonen.

Det blir bra det där, jävligt bra blir det där ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

85

Foppa13 skrev:

Så dagens resultat 0 av 9 tvåor avklarade, en vanlig dag i garaget...

/Foppa

Men se så vackert Mogge skriver åxå, du har ju gjort den betydligt bättre iaf, det kanske var 200 tvåor från början och då har du ju redan åtgärdat 191 ! ICQ/ab

You´ll never know...

86

Koppla loss spolningen till strålkastarna, vet inte hur det ser ut men det är iallafall inget krav på det sålänge man inte har Xenon - vilket jag förmodar att du saknar ICQ/ad

87

Michaelth: javisst är det så, var till garaget i 5min idag och bytte lampan till skylten vipps så var en tvåa släckt...

Mogge: åh vad fint skrivet tack för det, en dag hoppas jag man kan bli som dom stora grabbarna och göra en riktig renovering... Förresten snyggt jobbat med expressen, klart råaste bygget i år mycket inspirerande.

Helsing: du har en poäng där, det tar jag fasta på...

Alander: Japp jag rycker den pumpen och kopplar vattnet direkt till vindrutan.

Vart inge garage idag ja iofs 5min då men det räknas nästan inte, men var till mekonomen och fixade nya bromsrör fram i alla fall. Med lite tur kommer ventilkåporna imorrn, då blir det en sväng imorrn i så fall...

/foppa

88

Även små steg för en frammåt ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

89

Praktiskt att få en att göra lista, inte allt för jävliga fel vad jag kan se så snart har du den godkänd och kan köra i två år  ICQ/ab

Fortsätt i samma stil och det kan bara bli bra

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

90

Fick en timme i garaget nu på kvällen/natten. Lyckades lura igång spolarpumpen i alla fall, mycket 5-56 och en jäkla massa tryck senare så hoppade den igång. Började sen kolla lite på bromsarna bak, bytte vänster bromscylinder då den gamla läckte lite i tätningen. Antar att det var det som orsakade sämre bromsverkan på vänster bak, samt att pedalen tog lite för långt ner. Nu verkar det vara bättre stuns i pedalen, men jag blir inte klok på dom självjusterande bromsarna. Har lite anliggande broms på både höger och vänster bak och det är F*A*N omöjligt att justera bort. Finns ju ingen justerskruv som på vanliga bromsar, och snor man på kuggen så snurrar det bara. Funderar på att slipa ner bromsbackarna lite så att det precis går fritt, sen borde bromsarna ta som sjutton...

Ingen leverans av ventilkåpor än så den delen är inte helt testat och klar än, hoppas dom dyker upp imorrn... Sen ska jag bara byta bromsrören fram och ställa in strålkastarna, orkar inte höja den fram tyckte det var en jäkla löjlig tvåa... Hoppas man inte åker på samma gubbe igen bara.

/Foppa

91

Ställ du in strålkastaren, det blir snart mörk, och det är bilen som ska vara sänkt, inte blicken ICQ/ad
Har du släppt handbromsen helt när du justerar bromsarna?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

92

Så nära men ändå så långt ifrån...

http://i.imgur.com/9QjHtRK.jpg

Blir inte klok på bromsarna, bromsarna tar ju inte dåligt men av någon anledning så får jag inte vänster att nypa som den ska. Bromscylindern är bytt på vänster bak, vad tror ni ska jag byta den på höger sida också för att de ska bli samma förutsättningar. I övrigt så är bromsbackarna justerade så dom tar lika på båda sidorna, böjar bli lite slut på energi och ideer nu. Fick nått tips om att man kunde skifta sida på bromstrummorna, ev. också prova byta sida på nått av bromsbanden. Det luriga är att kunna se själv att det fungerar som det ska, hur kan man se att man har jämn bromsverkan på båda sidorna...

Jag får en chans till att få den körbar till Tierp, ska göra en ny efterkontroll på torsdag fm men funkar det inte då är det kört... Visst den är ju körbar endå och förmodligen i bättre skick än många andra bilar som går på vägarna, men jag vill ju ha ett godkänt fordon att åka i...

Tips och ideer...

/Foppa

93

Nu har jag inte läst vad du gjort men är det luftat ordentligt? Bra bromsrör/slangar ut till den sidan?

VW T3 EH -85
DKW F89 Schnellaster -53

94 Senaste redigerad av Foppa13 (2014-07-29 21:43:21)

Dom yttre bromsrören är bytta, på vänster sida (som krånglar) har jag bytt bromscylinder. I övrigt så är bromsarna orörda, frånsett då uppsmörjning och inställning av bromsbanden Själva inställningen är ju lite lurig då det är självjusterande bromsar, men dom är inställda så dom tar på samma ställe på båda sidorna. Bromsarna är självklart luftade också.

Det jag funderar lite på är dom inre bromsslangarna samt hur dessa är sammankopplade med bromscylindern. Finns det nån ventil som fördelar trycket eller är dom bara sammankopplade med ett t-kors.

/Foppa

95

Regel nr1: -Byt alla slangar ICQ/ab de sväller invändigt, så trycket kanske inte blir lila högt ut till vänster bak.

96

Nära skjuter ingen...  ICQ/ae Nä men bra jobbat, slutspurten nu då  ICQ/ab

97

Alander: Regel nr1 var det ja, har haft bromsslangarna i tankarna jag också och har hört det från fler håll. Men eftersom bromscylindern var kass på vänster sida så var jag ganska säker på att det var den som orsakade problemet. Tyvärr hade inte Rustas några vänster i lager endast höger, fick bli en beställning hos mekonomen istället. Är ju inte säkert det är slangen heller men jag lär ändå byta dom för att veta att dom är ok i alla fall. Så BRC är med största sannolikhet rökt, men det är inte hela världen huvudsaken jag får den besiktad och godkänd i år i alla fall.

GB: Ända in i kaklet, fan va less jag är nu men får jag den inte bessad nu är allt jobb förjäves...

/Foppa

98 Senaste redigerad av mr.notchback (2014-07-30 09:00:48)

Hade samma problem. Allt i bromsväg var nytt inför förra besiktningen och tog perfekt. Efter 300 mil och ny besiktning var allt helt fel. Bromsarna "nöp" lika på båda sidor. Var på en verkstad och testade bromsarna 1.4 vänster 2.4 höger. Båda trummorna lika varma efter provning. Jag sa att de fick rätta till felet, men det fanns inget fel sa "meken" och kliade sig i huvudet. Chefen som var en äldre man visste vad det var för fel. Bromsbackar på gamla bilar kan härda och då blir bromsverkan svag. Vill du ha lösningen?  ICQ/ad  Byt en bromsback från vardera sidan med varandra och du har förhoppningsvis  jämna bromsar. Eller byt till nya bromsbackar. Lycka till.

99

Har din vänstra hjulcylinder bak läckt? och du byte bara hjulcylindern inte backarna?

Om så är fallet är det inte konstigt att du har dålig broms vb, byt ut backarna samt höger hjulcylinder(kommer snart att börja läcka) och tvätta rent bromstrummorna med bromsrent, justera och allt kommer att fungera  ICQ/ab

Bromsbackarna tappar mycket av bromsförmågan om det kommer bromsvätska på dom, finns "nödlösningar" men gör det ordentligt, det är trots allt bromsarna vi pratar om

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

100

Plötsligt händer det...

http://i.imgur.com/opFXZa4.jpg

Känns gött att pickupen godkänd i två år framåt, om inget oförutsett händer så tar jag den till BRC imorrn em...

Jag beställde nya bromsslangar på mekonomen igår fm, valde att hämta i butik för att med lite tur kunna hämta dom dagen efter. Mycket riktigt fick ett sms imorse att dom fanns att hämta i butiken Falun, bra service från mekonomen. Igår fick jag även lite assistans i garaget, var kanon för då kunde man bromsa och se vad som verkligen hände vid hjulet. Vi upptäckte då att vänster sida mycket riktigt inte hade samma rörlighet som höger sida, detta gällde både färd och handbroms. Så spreja, motionera, spreja motionera sen rugga upp trumma och bromsbackar lite lätt, efter det började vi se lite bättre resultat. Imorse bytte jag slangarna upptäckte då med stor förvåning att höger yttre bromsrör inte var bytt, hade som tur var ett extra 50cm rör liggande. Bytte då slang, rör och bromscylindern på högra sidan, detta för att ge båda sidorna samma förutsättning. Efter det ut och motionera grejerna, provbromsade på gruset ett antal gånger var inte helt nöjd med resultatet...

Så det fick bli bära eller brista, hade tur och fick en grymt trevlig besiktningsman. Han gav bromsarna rejält med tid på bandet och det gjorde att vi fick upp värdena tillräckligt på vänstra sidan, var inte med nån jättemarginal men tillräckligt. Blir nog bättre med lite användning när den stått så länge var besiktningsmannen slutsats, vi pratade en stund jag betalde med nöje 320kr och pep iväg med protokollet stolt i handen...

Vi syns på BRC imorrn...

/Foppa