Tjenare, plockade ur motorn nyligen och tänkte snygga till lite i motorutrymmet och min fråga är då om någon vet nått bra ställe som man kan sätta den fula elen på?
Haft en 64, 66, 62 nu har ja en 60 och 61
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Motorutrymme!
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Tjenare, plockade ur motorn nyligen och tänkte snygga till lite i motorutrymmet och min fråga är då om någon vet nått bra ställe som man kan sätta den fula elen på?
Tänkte göra ungefär samma sak nu i vinter när man ändå har snurran ur för renovering/uppgradering.
Enklaste sättet att gömma så mkt kablar som möjligt att sätta i s.k. motorumsstyling i form av formklippta plåtar mot torpedvägg och sidor och dra kablar så långt det går innanför där. Sen har jag sett vissa dra kablar innanför kylplåtar.. men då lär de skyddas väl mot värmen.
Man borde ju även kunna dra en del kablar i hjulhusen och ta in dem så nära anslutningarna som möjligt.. De svåraste kablarna att få till snyggt är ju dem som ska gå till generatorn.. men en väl monterad kabelstrumpa gör mkt.
Edit: Gick inte att länka in bilden direkt då den är en gif som är skyddad.
http://l.yimg.com/g/images/spaceout.gif
Googla på clean engine bay beetle eller hide cables engine bay
Tänkte göra ungefär samma sak nu i vinter när man ändå har snurran ur för renovering/uppgradering.
Enklaste sättet att gömma så mkt kablar som möjligt att sätta i s.k. motorumsstyling i form av formklippta plåtar mot torpedvägg och sidor och dra kablar så långt det går innanför där. Sen har jag sett vissa dra kablar innanför kylplåtar.. men då lär de skyddas väl mot värmen.
Man borde ju även kunna dra en del kablar i hjulhusen och ta in dem så nära anslutningarna som möjligt.. De svåraste kablarna att få till snyggt är ju dem som ska gå till generatorn.. men en väl monterad kabelstrumpa gör mkt.
Jo men ja har redan tänkt att gömma kablarna, me de ja tänkte på var alla olika relän, va ute och kolla lite förut och man kan sätts dom under baksätet och de blir faktiskt inte så jättekrånglit att dra in allt dit.
Jag har satt reläerna (+ på tändning samt ett till startmotorn) på undersidan av golvet brevvid växellådan.
Varför relä till start? Jo, jag ville ha ett tillslag i motorrummet när jag vill starta/dra runt därifrån - och knapp att slå av tändning (andra reläet).
Sedan har jag satt ett par snabbsäkringar uppe till höger (båtgrejjer Biltema) för min dragkrok, alla sladar, även kopplingar för ljus till vagnen sitter nu bakom originalpappen. Har även flyttat fram kablarna för bakljusen (nya hål alltså..) så de "mynnar ut" till hjulhusen precis bredvid pappen...

När bakluckan sitter på plats, ser man inte alls sladdarna till alla str mm uppe i kanten...
Men jag tycker ändå att originalkablarna "stör" ! Men bilen är ju ingen utställningsbil....
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Motorutrymme!
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.