Idag var jag på Power Big Meet i Västerås. Det var mycket bilar, en del superfina och andra inte helt lyckade. Jag såg inte så många folkvagnar, det var inte väntat i och för sig, men några var där. Jag ägnade mycket tid åt den stora marknaden och hittade lite godis till bussen. En fin banjoratt från volvo som jag även hittade en kromad kon till som passade perfekt i centrum. Hittade även en jätte fin lampa med kult glas samt en lampa för nummerskylten.
Grattis till schyssta fynd..
late,
in love,
and a little drunk..
153 2014-07-06 22:25:33 Senaste redigerad av schleu (2017-09-04 19:49:36)
Tack Pompejus. Det var bra pris på grejorna så då blir man extra glad. Jag säger bara det, det är tur att man inte meckar MOPAR, dom prylarna är minst tre gånger så dyra.
Jag har länge funderat på hur jag ska göra med växellänkaget, Ska jag ha det under framvagen eller över. Men så tittade jag på Easos tråd igen och blev inspirerad och tog beslutet att ha den över och flytta upp växelspaken på en liten platå som ska få samma höjd som golvet mellan sätena. Så jag började idag med att kapa ur och tillverka den modifierade växellänkaget. Det blev mycket krypande, mätande, mallande och provande innan jag hittade den formen jag känner mig nöjd med. Nästa steg blir att tillverka platån och sy ihop allt så det ser bra ut.
Svänger in här på forat för att uppdatera mig och gläds åt dina framsteg Micke! Du är ihärdigare än jag trodde, det här blir väldigt bra!
155 2014-07-15 20:23:17 Senaste redigerad av schleu (2017-09-04 19:54:59)
Kee, kul att höra ifrån dig, tack.
Arbetet fortsätter med växellänkaget och att få växelspaken på sin nya plats. Jag har fått bygga en platå som bygger 88 mm som jag ställer växelspaken på. Nu känns det som växellänkaget går fritt och att jag ska kunna få in alla växlarna.
Växelspaken får jag böja om lite så den inte tar i instrumentpanelen, men det blir lite senare när jag har monterat Ford instrumentpanelen.
Jag har även börjat titta på en lösning för bromshydraliken. Jag kommer montera bort bromsservon och då får jag tillverka en fäste och förlänga länkaget från bromspedalen.
Till sist, damp det ner en liten leverans från min vän Tomas. Han har tillverkat en ny låsklack åt min inre motorrumslucka. Super jobb! Man tackar.
Önskar er alla en riktigt fin sommar.
Kanske en dum fråga men varför monterar du inte huvudbromscylindern i org uttaget i balken( för bilar utan bromsservo) och gör en ny tryckpinne ?
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Jag har ju bromsservo på min buss. När jag monterat bort den finns det inget fäste för huvudbromscylinder, vad jag kan se. Var ska den finnas då??? En ny tryck pinne har Franke gjort åt mig så den har jag.
Åhhh så enkelt det blev. Tack för bilden Franke och tack Skåningen för att du lyfte frågan. Nu är det bara att gasa vidare. Men det blir när jag kommer hem från min semester.
Take care
160 2014-08-01 22:05:24 Senaste redigerad av schleu (2017-09-04 19:57:51)
Arbetet fortskrider. Huvudbromscylindern är nu inpassad. Jag fick tillverka en 18 mm distansbit så att hbc kom lite längre bak. Sen satt den som en smeck.
Har tagit ner framvagnen igen, den blev inte så bred, 744mm när gavlarna sitter på insidan. Svetsat på sänksatserna. Byggde upp styr stoppen och konstruerade rännor som handbromsvajern ska löpa i. Har tänkte att vajrarna ska gå över styrstagen. Min tanke är att svetsa allt nu som har med framvagnen att göra och montera upp allt och ställa ner bussen på hjulen så att jag ser att allt fungerar som jag har tänkt. Sen plocka ner framvagnen igen och måla och fixa så det blir riktigt fint. Det tar lite längre tid men det känns skönt att veta att sakerna fungerar innan färgen kommer på.
Härligt att se dina framsteg..och att du kommit igång igen..
late,
in love,
and a little drunk..
jag gillar tänket med kolla funktionen sen måla...
bar en tanke.. jag vet inte om det e så på bay.. men andra bilar har anna utväxling på broms pedalen med eller utan servo..
vet att jag köpte en ny Hbc till min buss för buss utan servo.. nu blir det ju annat och servon på bussen fungerade... ja ja ny i kartong vem vet kanske behöver den till pickisen.. likadant nya bromsok i kartong också.. shit happens..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Tack för tipset. Det var mer en vad jag viste. Då kan det innebära att om jag använder hbc för servo utan servon blir den väldigt trög bromsas???
Michael, vill du sälja din i kartong tbc till mig?
jag gillar tänket med kolla funktionen sen måla...
bar en tanke.. jag vet inte om det e så på bay.. men andra bilar har anna utväxling på broms pedalen med eller utan servo..
vet att jag köpte en ny Hbc till min buss för buss utan servo.. nu blir det ju annat och servon på bussen fungerade... ja ja ny i kartong vem vet kanske behöver den till pickisen.. likadant nya bromsok i kartong också.. shit happens..
Prova förmodligen funkar det perfekt med din.. denna var dyr vill minnas.. runt tusingen..... vet inte vad som skiljer... Franke har jag för mig använt servo Hbc på bay utan servo... jag vet inte riktigt än vad jag behöver.. för Sfro behöver jag byta (ombyggt fordon).. men jag har ju en bay pickup också.. och riktigt vad hur där blir vet ej..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
finns på classik för
448,00.HUVUDBROMSCYLINDER T2 08/70-04/79 2-KRETS UTAN SERVO
eller Ate 1 598,00:-HUVUDBROMSCYLINDER T2 08/70-04/79 2-KRETS UTAN SERVO
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Tack för hjälpen Michael. Jag tänkte också som så att jag provar och ser. Det är ju inget jobb att byta senare, om det känns konstigt.
167 2014-08-02 21:08:11 Senaste redigerad av schleu (2017-09-04 20:00:01)
idag blev det lite mer gjort, jag kortade styrstagen. La in en förstärkning innan jag svetsade ihop dom båda delarna. Jag kortade varje styrstag 70mm.
Om du ska korta fler styrstag i framtiden är det lättare att kapa av röret i den "rätt" gängade sidan och sedan gänga upp röret med en gängtapp, samt kapa två spår så att klämman kan klämma ihop röret
Nu fungerar ju detta också och det är skönt att se att det går framåt
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Nu börjar det mesta vara på plats vad beträffar framvagnen. Stötte dock på patrull när jag skulle notcha dom nedre bärarmarna för stötdämparfästet. På grund av de gammal bultarna blev hålen för stora. Men som tur är så hjälper mig min vän Tomas så att det blir rätt. Upptäckte även en annan lite bra detalj. Nu när jag monterat gavlarna på insidan stänger jag för hålet som kopplingsvajerna ska löpa igenom. Jag får lösa det när det blir nästa tid i garaget.
Just nu är det mycket att testa och prova. Göra om . Testa och prova. Skruva dit och skruva bort. Men det ska nog ordna sig vad det lider. Har nu monterat dit framvagnen och allt som hör där till, skruvat dit hjulen och ställt bussen på backen. Resultatet blev att bussen blev för låg. Jo det går att få den för låg. . Så nu har jag monterat ner framvagnen igen och ska flytta sänksatsserna.
Imorgon är det måndag, då är det jobb och vardag som gäller igen. Tyvärr!
172 2014-08-24 21:19:54 Senaste redigerad av schleu (2017-09-04 20:01:59)
Äntligen fick jag till allt så nu står bussen på hjulen igen.Vid skrivande stund är det 154 till tropplisten. När jag ställde ner bussen första gången så satt sänksatserna fel och bussen lutade, så jag fick plocka ner framvagnen. Jag flyttade sänksatserna, montera tillbaka allt. Höjden blev bra, men bussen lutade fortfarande. Då plockade jag ut det undre fjäderpaketet och vände det, monterade tillbaka bärarmar och allt, ställde ner bussen, men den lutade fortfarande. Då svor jag en liten ramsa, tog fram tumstocken och började mäta fram och bak. Då slog det mig. att jag missat att korrigera höjden med skruven på det delbara svärdet bak. När jag gjorde det blev bussen rak! Så enkelt det kan va ibland.
Mycket tjusigt!
Bra jobbat!
Skönt att det var så enkelt,men antar att du tyckt det varit ännu bättre att få till det utan alla åtgärder..man lär sig hela tiden..det är trevligt det också..
late,
in love,
and a little drunk..
Detta är ett mycket fint och intressant bygge, ska fortsätta följa det med nöje