Motorn drar tjuvluft vid insuget till topplocket på höger sida, vilket medför dåligt bottendrag och ryckningar. Jag testade att dra åt muttrarna något, och upptäckte då att hålen för två av pinnbultarna hade gängpaj. Är detta ett vanligt fel? Jag avlägsnade de lösa pinnbultarna och drog i nya lite djupare i hålen. Jag har sedan dragit åt muttrarna så mycket som jag vågar. Det har blivit tätare, men inte helt tätt. Hur hårt ska man behöva dra? Brukar packningarna bli dåliga med tiden och behöva bytas? Vad kan man annars hitta på?
2 2013-09-09 20:18:48 Senaste redigerad av svenne duva (2013-09-09 20:22:24)
Borra upp och sätt helicoil.
Använd en bra tätningsmassa istället för packning. Typ Loctite 5926, 510 eller deras 598 som är King of the Hill. Håller sjukt bra.
EDIT: Jag har skruvat ihop flera motorer med Permatex Right stuff, men jag upplever det lättare att få tag på Loctites sortiment.
De gamla verkade redan ha suttit med helicoil eller något liknande, men det kanske går att göra om. Det känns dock ganska svårt och vanskligt att borra med motorn på plats i bilen. Det går nog inte att få in en borrmaskin mellan hålet och bilens plåt.
Om man byter till en ny packning, ska man verkligen behöva dra särskilt hårt då?
Om man använder tätningsmassa, är det inte risk att den tränger in i insuget när man drar åt muttrarna? Hur förhindrar man detta? Det måste ju också bli ett väldigt tunnt skikt? Om om man behöver göra om det, blir det inte svårt att få bort all gammal massa? Kan det funka att enbart smeta massa runt den befintliga packningen?
Du ska aldrig tokdra, speciellt inte med tätningsmassa. Och nej, den sölar inte ner i insuget. Om ditt insug inte är plant kommer det inte täta med en ny packning, däremot med Loctite/Permatex.
Det finns fler motorfabriker som tätar med massa än packningar idag, kan de så kan du.