Får nog problem med att få däcken innanför skärmkanten på min Porsche 356 Speedster replica.
Därför undrar jag om någon gjort detta byte av "grejen"och vad det innebär då drivaxeln sticker ut lite mera osv,,,,,,,,,
Vill ju inte behöva köra med bilen som en asfaltskrapa ,,,,,, 
Har fått ett par videosar att titta på men hittar inte så bra på datorn och undrar om någon här på forumet gjort denna operation?
1 2013-09-08 08:08:39 Senaste redigerad av Marantz (2013-09-08 08:11:31)
Du kan ju inte bara byta lagerhållararen utan den följer längden på drivaxeln.
Förstår inte vad det finns för motsatsförhållande mellan din spårvidd och höjden på bilen. När den fjädrar ner så går hjulen in i ovankant på samma sätt som när den sänks, det tar ju inte i varken mer eller mindre för att den är sänkt.
Korta drivaxlar är nog att föredra om det ser ut sådär dock. Blir snyggare om hjulen kommer innanför skärmarna.
Ali G
Du måste byta både drivaxlarna samt rören till en av äldre årsmodell för att kunna få smalare spårvidd.
Ska montera Porsche fälgarna, de bygger 10-15mm innåt.
Kanske det räcker.
Du kan ju inte bara byta lagerhållararen utan den följer längden på drivaxeln.
Förstår inte vad det finns för motsatsförhållande mellan din spårvidd och höjden på bilen. När den fjädrar ner så går hjulen in i ovankant på samma sätt som när den sänks, det tar ju inte i varken mer eller mindre för att den är sänkt.
Korta drivaxlar är nog att föredra om det ser ut sådär dock. Blir snyggare om hjulen kommer innanför skärmarna.
Visst - om du har "breda" bakvagnen, går det att ta bort 5mm genom att ta bort ringen som ligger bakom lagret och insidan...
MEN då måste du slipa en radie på lagrets innerring så den passar mot drivaxelns rundning - annars spricker lagret förr eler senare.
Eller knacka bort rundkilen på drivaxelröret som håller hela den smidda delen och flytta in den några mm på röret och borra på nytt ställe för kilen - osv
-Been there !
Men byte till "smala bakvagnen är ju enklare?
6 2013-09-10 17:01:17 Senaste redigerad av Marantz (2013-09-10 18:53:31)
Vid byte till kortare drivaxlar/rör innebär det att mina nya ombyggnadstrummor med wide five inte kommer att passa??? 
Om så är fallet, kan man lösa detta på något sätt?
Något annat som kan strula åxå?????
Suck alla dessa frågor.
Väntar fortfarande på delar från UN.
Du måste byta både drivaxlarna samt rören till en av äldre årsmodell för att kunna få smalare spårvidd.
7 2013-09-11 22:32:20 Senaste redigerad av speedwagen (2013-10-11 12:23:07)
inte helt säker på detta.. men...
-66:ans har en annan utformning på bromssköldar och andra (modell nyare utan oljefångaren med pipen.) lagerhållare med hål och oljefångare brickan.
"Har hört" att det med fördel ska gå att modifiera -66:ans med den nya (-68:ans nyare bredare bromsar) ombyggnadstrumman med wide five .... behöver bara svarva av lite på trummans utsida för att få på muttern helt (ska vist röra sig om 3-4mm)
"Ett tips till" köp en "komplett" låda och plocka av drivaxlarna/diffdrevet själv, anledningen är att diffdrevet och plattorna är med tolerans anpassade till drivaxlarna (är märkta med olika färger)....
se film på You Tube: Escarabajo volumen 5 (37min in i filmen.)
Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|
Det blir förvirrande när du har samma diskussion i två olika trådar Marantz
speedwagen: Varför skall du flytta över även diffen från den tidigare lådan?!
Spelet mellan kronhjul och pinjong är shimsat från fabrik, och inget gemene man gör hemma i garaget utan rätt verktyg. Det är inte "bara" att flytta över dessa till ett annat hus/låda mao.
Skall du byta långa axlar mot korta så flyttar du bara över dessa, inget annat. Så länge inte spadarna på axlarna är slitna på ett onormalt sätt, så har jag aldig haft några problem med att flytta över dem.

För säkerhets skull kan du även kontrollmäta tjockleken på spadarna, men VW tillverkade sina delar med precision så jag skulle bli mycket förvånad om du inte skulle kunna montera de äldre axlarna i din nyare diff med de nyare halvmånebrickorna som ligger mellan spadarna och hubben i diffen. Visst finns dessa i ÖD, men skall normalt sett inte behövas. Kolla på bilden ovan för mått och spel.
Var du däremot förmodligen kommer att behöva göra är att shimsa in spelet mellan rörets skål mot "majblomman". Shimsa gör man med packningar, så köp på dig ett knippe och bygg på tills det går lagom tungt att vicka röret upp och ner. Rekommendationen är att du skall lyfta röret och sedan släppa det rakt ner och då skall röret sakta sjunka. Således gör man detta med fördel innan axlarna är monterade (du får självklart plocka bort rören sedan för att montera axlarna
)
Att få ihop det med nyare bromsar på tidig axel i andra änden är nästa pilsner....
Kolla längst ner på denna sida från min egen projekttråd så ser du hur jag löste det hela genom att modda det senare lagerlocket och ringen som packboxen ligger mot:
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 80&p=6
Det råder delade meningar om att flytta över hela paketet- drivaxel, diff och halvmånebrickorna som ligger mellan spadarna från den tidigare lådan....
Peter S om ni kollar filmen på You Tube: Escarabajo volumen 5 , 45min in i filmen har snubben där en annan uppfattning......
(Han flyttar -68 axlar till en -66 låda.)
Men med lite tur kan nog båda sätten vara bra.....

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|
Tror det är lite begreppsförvirring här i tråden. Det är inte diffen som ska flyttas över, utan bara de yttre diffdreven som som drivaxeln sitter i. Drivaxlar har olika toleranser (markerade med en målad ring) och är matchade till sina halvmånar och diffdrev.
De flesta flyttar över bara drivaxlarna med god framgång, men ska man vara riktigt noga är det bättre att flytta över hela paketet med diffdrev, halvmånar och drivaxel.
Ja och som jag fattar det så tar man allt från 1 till 13:on.. 
Så att plocka från 66 till 68 växellåda passar alltså rätt av???
14 2013-09-12 18:05:14 Senaste redigerad av speedwagen (2013-10-24 18:20:43)
Ja.... där är många fördelar med -66:an.
Men där är en liten nackdel.... Spårvidden öka lite -66 (ca:12mm.. pga. förstärkta bromstrummor), men kan man leva med det har man ju ändå fått i hjulen ca:3cm per sida...
Men man kan ju använda -58-65 släta (icke förstärkta) bromstrummor om man behöver de 12mm.
--Spårvidderna--
-58 till -65 ca:1288 mm. Har oljefångaren med pipen som går ut i bromstrumman.
(obs! köper man nya typ. CSP förstärkta bromstrummor blir Spårvidden ca:1300 mm)
-66 ca:1300 mm. Förstärkta bromstrummor. Den tidigare "släta" trumman 58-65 hade en tendens att spricka. Då kom "5-klöver" trumman med lite mer gods och en liten spårviddsökning på köpet. Har även en annan utformning på bromssköldar och andra lagerhållare (som även de ökar på spårvidden lite) med hål och oljefångaren brickan.
-67 5-hål ca:1358 mm (långa drivaxlar, korta splines)
Reserverar mig för att allt är cirka mått..

Så spårvidden minskar bara med 60mm, inte mycket men det kanske räcker.
16 2013-09-13 09:41:31 Senaste redigerad av Peter S (2013-09-13 09:41:47)
Har alltid levt i tron att drivaxlar upp till 1966 är same-same, och att de mindre skillnaderna du beskriver i faktiskt spårvidd beror på olika generationer/typer av bromstrummor och fälgar med olika bredd och ET.
Skall du köpa förstärkta drivaxlar från t.ex. Sway-a-way så finns det mig veteligen bara en typ av "kort" axel, och det är pre 67.
Jag kan köpa dina ombyggnadstrummor om de blir övers.... 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Blir dom över så,,,,,,,,
Jag kan köpa dina ombyggnadstrummor om de blir övers....
19 2013-09-15 21:25:40 Senaste redigerad av Marantz (2013-10-05 19:24:15)
Tyvärr sitter dom som en smäck Hebster, sorry.
Blir bara att svarva av 5mm insidan, 15mm på yttersidan för muttern.
Låter ju bra om det verkar lösa sej med bakaxeln för dej nu! 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
passar drivaxlar från -58 på en -65 låda?
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå
passar drivaxlar från -58 på en -65 låda?
Ja drivaxeln som sådan passar sedan finns det olika varianter på lageröverfall mm.
Ali G
66-69 har olika djup på lagerhusen